Frezen schaaflat eiken

Vdloop

Nieuw lid
28 sep 2019
2
0
Hallo,
Mijn naam is Ron en ben nieuw.
Zou iemand mij kunnen vertellen hoe ik een bol kantje aan een eiken schaaflat kan maken.
Afm: 18x4 mm.
Ik moet meerdere lengtes doen, dus ik dacht zelf met een bovenfrees die ik ondersteboven monteer en dan de schaaflat langs een geleider laten lopen.
Mijn vraag aan jullie is. Is dit een dom idee?(zijn er alternatieven) en wat voor een soort freesje heb ik nodig?

Alvast dank voor jullie hulp.
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Nee hoor, is geen dom idee. Zoiets doe je met een radiusfrees of afrondfrees. Toen ik nog geen freestafel had, klemde ik m'n bovenfreesmachientje wel ondersteboven in een workmate. Als je een freesje neemt met een geleidelager is dat prima te doen en ook nog wel redelijk veilig voor je vingers. Maar altijd voorzichtig blijven hoor, goede freesjes zijn vlijmscherp.
 

Vdloop

Nieuw lid
28 sep 2019
2
0
Nee hoor, is geen dom idee. Zoiets doe je met een radiusfrees of afrondfrees. Toen ik nog geen freestafel had, klemde ik m'n bovenfreesmachientje wel ondersteboven in een workmate. Als je een freesje neemt met een geleidelager is dat prima te doen en ook nog wel redelijk veilig voor je vingers. Maar altijd voorzichtig blijven hoor, goede freesjes zijn vlijmscherp.

Hartelijk dank voor de snelle Reactie.

Groet Ron.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ik zou de bovenfrees op een blad (restant) hout bevestigen en dat ergens in klemmen of vastzetten i.p.v. op zijn kop ergens inklemmen.
Dan heb je een langere geleiding voor en achter de frees i.p.v. alleen de freesvoet zelf.

En dan een veilige manier van doorvoeren b.v. met de gripper (even zoeken op het forum), dat is in mijn opinie al een heel stuk veiliger.

Mvg, :).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.