Frezen met grote vreze

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Jan Pranger haalde een herinnering naar boven. niet perse één waar ik trots op ben. Maar het ging over draaien met behulp van een bovenfrees.
http://www.woodworking.nl/viewtopic.php?f=10&t=1395

Ik heb dat gedaan, ik doe het nooit van mijn leven weer, en ik kan iedereen aanraden het niet te doen zoals ik het gedaan heb. Maar op het moment had ik er ook wel weer lol in.

Ik moest een nogal grote sokkel draaien, een tafelpoot uit een eiken stronk. Helaas had ik geen beschikking over een grote draaibank, dus heb ik mijn eigen radertjes laten draaien, en hier kwam uit op een soort schommel waarin de bovenfrees over het werkstuk schommelde. Het werkte. Het was doodeng. En de frees is nooit weer de oude geworden.



Attached files
 

WR1944

Oud hout
Het is zeer terecht dat je hier niet trots op kan zijn. Bij het zien van de constructie liepen de rillingen over m'n rug. Er zijn een paar fundamentele fouten gemaakt.
Op zich is de methode goed te doen maar dan moet je wel voor een steviger frame gaan, de rol beter ophangen en de arm met de frees beter geleiden.
Maar het zijn wel goede leermomenten.
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
hallo jan, het heeft iets middeleeuws, maar dan met een modern tintje.
wel gedurft hoor!!
groetjes
 

saar

Nieuw lid
23 apr 2010
2
0
soortgelijk idee gebruik ik ook , een zaag op de draaibank ipv een beitel , en daar kan je prachtige ovale poten mee maken !
 

Anand

Nieuw lid
11 mei 2010
16
0
Brrrr, doet mijn denken aan een antieke 380 "hand" kettingfrees(10cm breed, 70 diep per keer steken), het beest had niets van bescherming dus enige optie was een zaagbroek aantrekken, wat niet super werkt voor machines op schouder hoogte.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.