frezen met 45 graden verlijmfrees

harmklaassen

Nieuw lid
2 nov 2011
2
0
Hallo

Ik heb een 45 graden verlijmfrees aangeschaft van jvl en ik krijg het niet voor elkaar om ze in verstek in te frezen. Ik maak gebruik van een freestafel met bovenfrees erin en leg daar de plank in en krijg dat een mooie groef, maar hoe moet ik de 2e plank plaatsen om ze haaks in elkaar te laten vallen?

Ik hoor het graag
 

WR1944

Oud hout
Als ik het goed begrijp is het de frees die zowel voor hoekverbindingen dient als voor houtverbredingen. In dat geval moet het tweede stuk verticaal geplaatst worden. Als je de website van andere frezenleveranciers (CMT, Freud) raadpleegt krijg je meestal wat meer informatie.

Attached files
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Hoi Harm,

Wil je verbreden, dan moet je beide planken liggend (grote oppervlak onder) over je tafel halen. Wil je een verstekhoek maken, dan moet je één van beide planken liggend over de tafel halen en de andere staand (kleine oppervlak onder). Afstellen van je machine is vervolgens het sleutelwoord voor een goed resultaat (is het dat niet altijd?).

Veel plezier ermee!
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Mal maak je het makkelijkst door gewoon wat afvalhout direct te frezen als je de juiste instellingen hebt gevonden. Dan is de volgende keer een goedkoop fluitje.

@lex
 

woodshop

Nieuw lid
4 apr 2012
16
0
Er is eigenlijk maar één hulpstuk dat universeel is en dus op iedere houtdikte werkt. Dit is een prachtig en vrij uniek werkende tool. Het helpt je in no time en zonder enige ingewikkelde metinging deze zgn Lock Miter Bits (dwz de 45 graden bits, zoals de Freud 99-034) exact juist in te stellen op je freestafel. Niemand anders is nog op het idee gekomen dat zo te doen en de tools is inmiddels wel gepatenteerd... Zonder deze GrooveCenter is het echt een heidens karwei om dit goed te krijgen.
Kijk op www.valfortools.com. Je kunt reageren op de site en infomeren hoe het te bestellen.
 

sebc

Actieve deelnemer
1 jun 2012
110
0
Leuven, Belgium

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Als je een 1/2" spantang besteld voor jouw machine wel :)

Ik heb laatst een aantal frezen daarvandaan gehaald. Zelfs met de importheffing een goede prijs.
 

woodshop

Nieuw lid
4 apr 2012
16
0
Absoluut niet met een bovenfrees proberen deze 45 graden verlijmfreesbits te gebruiken. Deze zijn echt alleen bestemd voor een stationaire frees in een freestafel
 
Laatst bewerkt:

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Maar die stationaire frees in freestafel kan toch een bovenfreesmachine zijn?

Ja, want ik las in een topic van WR1944 dat hij dit soort frezen gebruikte met zijn mooie zelfgebouwde freestafel met een ingebouwde Triton bovenfrees machine (ik meen daarvoor ook met op een noodtafeltje met Festool 1400).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.