Frequentieregelaar

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.433
690
Emst
Ik heb een frequentieregelaar nodig voor een houtdraaibank.
Die erop zat is kapot.
Het is een 1500watt motor van 400 volt.
Kan je een regelaar kopen voor 1500watt of is het beter om er één van 2200 watt te nemen.
Ik zat te denken aan een regelaar met IP66 te nemen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.509
968
Riemst
Ik zou een maatje groter nemen dan de motor. Dan wordt hij niet belast op zijn maximum.
Is het een motor van 230/400 of 400/660 Volt?
Als het een 230/400 is kan je een monofasige frequentieregleaar nemen (mono in, driefasig uit).
Die zijn een stuk goedkoper.
IP66 is erg duur. Voor het prijsverschil met een IP 20 heb je een mooie kast (of een tweede omvormer).
Ik heb voor mijn draaibank hier besteld:
Goede service. Ik dacht dat de display in de leveringsomvang zat, maar dat was niet zo. Bij het afhandelen van de bestelling hadden ze dat gezien en hebben ze gebeld om te vragen of de bestelling correct was.
Ik heb een Hitachi genomen. Die is zeer eenvoudig te programmeren.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.246
658
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Wat je zeker zou kunnen overwegen is ≥ Vind fremoton op Marktplaats - september 2022, omdat ze schrijven

Let op: al onze frequentieregelaars kunnen worden uitgerust met een besturingskastje. Meerprijs is slechts 35 euro ex btw.

Ook helpen wij u met aansluiten, inregelen, documentatie, uitleg en schema.
Al onze regelaars worden voor verkoop getest en ingeregeld. U kunt daar bij zijn en u kunt zelfs uw motor meenemen.
Dat stellen wij zelfs op prijs. Sluiten wij die ook even aan en wij stellen op de regelaar de juiste parameters in.

dat is echt wel gemakkelijk - voor de eerste keer.
Ook ik heb trouwens gewone frequentieregelaars in een IP66 kast, dat lijkt me handiger dan een IP66 frequentieregelaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: wijk0983

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.509
968
Riemst
Ik koop geen tweede hands meer. Een keer gedaan en slecht bevallen. Was afgerakkerd toestel dat niet lang heeft meegegaan. Het prijsverschil met nieuw is te klein.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.184
355
Etten-Leur
Wat je zeker zou kunnen overwegen is ≥ Vind fremoton op Marktplaats - september 2022, omdat ze schrijven





dat is echt wel gemakkelijk - voor de eerste keer.
Ook ik heb trouwens gewone frequentieregelaars in een IP66 kast, dat lijkt me handiger dan een IP66 frequentieregelaar.
Dat lijkt mij een goede tip, ze bieden nieuwe regelaars/kastjes aan ingeregeld en wel. Dat inregelen is een hele klus voor een beginneling.
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Ik zou een maatje groter nemen dan de motor. Dan wordt hij niet belast op zijn maximum.
.......
Dat maatje groter is niet nodig en vind ik weggegooid geld. Een goed ingestelde regelaar in 'vector mode' in combinatie met 'autotuning', beschermt de motor en zichzelf optimaal.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.509
968
Riemst
Dat maatje groter is niet nodig en vind ik weggegooid geld. Een goed ingestelde regelaar in 'vector mode' in combinatie met 'autotuning', beschermt de motor en zichzelf optimaal.
Ik verkies toch wat reserve op de maximale belasting. Kwestie van de componenten wat te sparen. Maar daar moet iedereen zijn eigen afweging maken.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.509
968
Riemst
Dat lijkt mij een goede tip, ze bieden nieuwe regelaars/kastjes aan ingeregeld en wel. Dat inregelen is een hele klus voor een beginneling.
Je hebt wel wat basiskennis motoren en electrciteit nodig. Op zich is het niet moeilijk. Gegevens van kenplaatje motor invoeren en je bent vertrokken. Belangrijk is ook juiste configuratie bedienkastje, aansluiting van eventuele deurcontacten en gedrag na (nood)uitschakeling. Ook aan en uitloopsnelheid zijn aandachtspunten. Een te korte uitloopsnelheid kan bij zware werkstukken storingen geven.
 
  • Leuk
Waarderingen: wijk0983

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.184
355
Etten-Leur
Je hebt wel wat basiskennis motoren en electrciteit nodig. Op zich is het niet moeilijk. Gegevens van kenplaatje motor invoeren en je bent vertrokken. Belangrijk is ook juiste configuratie bedienkastje, aansluiting van eventuele deurcontacten en gedrag na (nood)uitschakeling. Ook aan en uitloopsnelheid zijn aandachtspunten. Een te korte uitloopsnelheid kan bij zware werkstukken storingen geven.
Precies, ik heb er twee en ben onder de indruk geraakt van de instelparameters.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.433
690
Emst
Ik heb de regelaar bij Fremoton gehaald .
Ik had de motor meegenomen, hij heeft de regelaar voor mij afgesteld en even proefgedraaid.
De piep die erin zat heeft hij ook nog weg kunnen regelen.
Met een mooi bedieningskastje naar mijn wens
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.720
2.582
Gaanderen
Ik heb de regelaar bij Fremoton gehaald .
Ik had de motor meegenomen, hij heeft de regelaar voor mij afgesteld en even proefgedraaid.
De piep die erin zat heeft hij ook nog weg kunnen regelen.
Met een mooi bedieningskastje naar mijn wens
Dat met die piep is toch wel fijn. Ikzou er gek van worden.
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Ik verkies toch wat reserve op de maximale belasting. Kwestie van de componenten wat te sparen. Maar daar moet iedereen zijn eigen afweging maken.
Als een draaibank langdurig op maximum belasting moet werken, is het waarschijnlijk nodig om de beitels te slijpen of tijd voor een zwaardere draaibank.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.433
690
Emst
Mijn draaibank heeft een 1500watt motor, met wat Paul eerder gezegd heeft in combinatie met het advies van de verkoper is er een 1500 watt regelaar gekomen.
En inderdaad maximale belasting duurt niet zolang, als ik een kwartier op maximale belasting werkt is het lang.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.509
968
Riemst
Als een draaibank langdurig op maximum belasting moet werken, is het waarschijnlijk nodig om de beitels te slijpen of tijd voor een zwaardere draaibank.

Als een draaibank langdurig op maximum belasting moet werken, is het waarschijnlijk nodig om de beitels te slijpen of tijd voor een zwaardere draaibank.
Ik vind dit antwoord behoorlijk kort door de bocht.
Mijn beitels zijn scherp.
Ik heb twee behoorlijke draaibanken. Eentje met motor van 1100 Watt en de andere met een motor van 1500. Motor met meer vermogen past niet op de machine anders was dat al lang gebeurd.
Als je enkel kunstvoorwerpen draait ga je je draaibank nooit zwaar belasten.
Ik draai vooral schalen en meestal begin ik met vers hout.
Dan moet de motor vol aan de bak, ook met scherpe beitels.
Dan heb ik het nog niet over de schalensteker.
Een zwaardere draaibank zou leuk zijn, maar dan spreek je over prijzen vanaf 5000 euro.
Dan liever 50 euro meer uitgeven aan de frequentieregelaar en zonder zorgen draaien met de machines die ik heb. Draaibanken waar ik trouwens erg tevreden over ben.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.246
658
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik snap PaulRT wel een beetje. 15 minuten continue maximum belasting lijkt me lastig, want dat betekent dat je 15 minuten lang niet alleen je beitel niet slijpt, maar ook je leunspaan niet verstelt etc. Dat lijkt me toch lastig.
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Ik vind dit antwoord behoorlijk kort door de bocht.
Mijn beitels zijn scherp.
Ik heb twee behoorlijke draaibanken. Eentje met motor van 1100 Watt en de andere met een motor van 1500. Motor met meer vermogen past niet op de machine anders was dat al lang gebeurd.
Als je enkel kunstvoorwerpen draait ga je je draaibank nooit zwaar belasten.
Ik draai vooral schalen en meestal begin ik met vers hout.
Dan moet de motor vol aan de bak, ook met scherpe beitels.
Dan heb ik het nog niet over de schalensteker.
Een zwaardere draaibank zou leuk zijn, maar dan spreek je over prijzen vanaf 5000 euro.
Dan liever 50 euro meer uitgeven aan de frequentieregelaar en zonder zorgen draaien met de machines die ik heb. Draaibanken waar ik trouwens erg tevreden over ben.
@ mathieu,
Als de 1500W motor de beperkende factor is op uw draaibank, dan snap ik echt niet wat het nut kan zijn van een overgedimensioneerde frequentie regelaar.
Het maakt niets uit of het nu een 1500W dan wel een 2200W regelaar is, de waarden op het typeplaatje van de motor moeten in de regelaar geprogrammeerd worden en dat zijn, in uw geval, de waarden van een 1500W motor.
Het is natuurlijk mogelijk om de motor zomaar lukraak aan te sluiten op een 2200W regelaar in de standaard fabrieksinstellingen, maar dan is de motor niet optimaal beschermd.
Om meer kracht/koppel te hebben is de positie van de snaar op de poelies ook niet onbelangrijk, dat wordt wel eens over het hoofd gezien.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.720
2.582
Gaanderen
Ik dacht hier ook meteen aan de snaren (iets minder aan de banden). Ik vind een snaar ook wel een beveiliging tegen overbelasting. Eigen gewicht motor is voldoende spanning. Geef je te veel voeding (lees dit als je wil minder scherpe beitel) dan slipt de snaar maar krijgt je motor veel minder te verduren. Niet goed voor de snaar maar die is een voudig te vervangen.
Ik draai meestal met droog hout dus ik moet niet te veel haast hebben anders staat mijn bank stil. Kan ik de FU even resetten. Dit overkomt me zelden.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.509
968
Riemst
@ mathieu,
Als de 1500W motor de beperkende factor is op uw draaibank, dan snap ik echt niet wat het nut kan zijn van een overgedimensioneerde frequentie regelaar.
Het maakt niets uit of het nu een 1500W dan wel een 2200W regelaar is, de waarden op het typeplaatje van de motor moeten in de regelaar geprogrammeerd worden en dat zijn, in uw geval, de waarden van een 1500W motor.
Het is natuurlijk mogelijk om de motor zomaar lukraak aan te sluiten op een 2200W regelaar in de standaard fabrieksinstellingen, maar dan is de motor niet optimaal beschermd.
Om meer kracht/koppel te hebben is de positie van de snaar op de poelies ook niet onbelangrijk, dat wordt wel eens over het hoofd gezien.
Het gaat niet over de motor maar over de FU. Ook niet over beperkende factoren of wat dan ook. Het gaat er om dat de FU niet op zijn maximale belasting moet draaien. Ik weet ook dat die dingen prima beveiligd zijn en bij overbelasting uit schakelen. Maar ik vind het gewoon raadzaam om niet op de bovenste rand van het werkgebied te werken. Dat is de boodschap die ik wil meegeven. Bij mijn draaibanken en de motoren zelf zit ik regelmatig aan het maximum, dat weet ik.Maar bij de onderdelen waar ik het kan vermijden doe ik het. Vandaar de FU een maatje groter.
Ik weet prima hoe die dingen ingesteld moeten worden en wat de parameters betekenen. Daar zit helemaal geen probleem. En dat je bij een zware belasting op de kleinste overbrenging moet draaien en de motor zo hoog mogelijk in toeren (en neen, dat is niet meer dan 50 Hertz want daarboven heb je geen extra vermogen meer bij een monofasige FU).
Maar ieder zijn mening natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Het gaat niet over de motor maar over de FU. Ook niet over beperkende factoren of wat dan ook. Het gaat er om dat de FU niet op zijn maximale belasting moet draaien. Ik weet ook dat die dingen prima beveiligd zijn en bij overbelasting uit schakelen. Maar ik vind het gewoon raadzaam om niet op de bovenste rand van het werkgebied te werken. Dat is de boodschap die ik wil meegeven. Bij mijn draaibanken en de motoren zelf zit ik regelmatig aan het maximum, dat weet ik.Maar bij de onderdelen waar ik het kan vermijden doe ik het. Vandaar de FU een maatje groter.
Ik weet prima hoe die dingen ingesteld moeten worden en wat de parameters betekenen. Daar zit helemaal geen probleem. En dat je bij een zware belasting op de kleinste overbrenging moet draaien en de motor zo hoog mogelijk in toeren (en neen, dat is niet meer dan 50 Hertz want daarboven heb je geen extra vermogen meer bij een monofasige FU).
Maar ieder zijn mening natuurlijk.
Mijn mening: als jij zo nodig extra geld wilt uitgeven aan een zwaardere regelaar - ook al wordt het afgeraden door de constructeurs - dan heb ik daar niets aan toe te voegen.

Nog een leuk weetje: ik weet niet welke draaibank jij hebt, maar als de 1500W motor flens bevestiging heeft (bv B14) en een standaard type van bouwgrootte 90 is, kan daar ook een 2200W motor op gemonteerd worden.
Een motor op voet (B3) kan ook maar dan staan de gaten iets verder uiteen.

Case closed!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.