Frequentieregelaar met schakelkast

Rudiman

Nieuw lid
13 mrt 2017
22
17
Deze kan opgehaald worden in Velden (ligt tegen Venlo aan). Versturen binnen Nederland en Belgie kan op risico van de koper.

Nieuwprijs was 367 euro; vraagprijs is 250 euro

Type: M300-022-00042-A101-00-AB100
0,75kW - 1x 230V in en 3x 230V uit

Zelf niet heel veel verstand van deze regelaars en daarom laten inbouwen in een kastje en vooraf laten instellen. Het kastje heeft een schakelaar voor de draairichting, een draaiknop voor het toerental en een noodstop.

Regelaar is aangeschaft in Juni 2019 bij Fremoton maar is zo goed als niet gebruikt. Machine waar hij voor bedoeld was heeft lange tijd in de garage gestaan wachtend op ruimte in mijn werkplek. Afgelopen maand machine een plek gegeven en regelaar aangesloten. Het werkt wel maar deed bij mij de aardlek schakelen. De aardlek zou moeten worden vervangen voor een ander type en daarom maar besloten toch gewoon krachtstroom te leggen. Regelaar is daarbij overbodig geworden.

Onderstaand de foto’s van de regelaar en de machine en motor waar hij voor bedoeld was.
20210516_211052.jpg20210516_211133.jpg20210516_211208.jpg20210516_211302.jpgHU 25 BF (1).JPGHU 25 BF (4).JPG
 
Laatst bewerkt:

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
Wat is het vermogen? Ingangsspanning 1x 230V en uitgangsspanning 3x380V?

Zelf geen interesse, maar wel noodzakelijke informatie.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rudiman

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Ik ben mogelijk wel geïnteresseerd. Ik heb een lintzaag geërfd van mijn grootvader, maar heb thuis geen drijfkracht. Dit is het beestje:
IMG_20210526_195848.jpg

IMG_20210526_195911.jpg

IMG_20210526_195927.jpg

Aanvankelijk had ik het plan om de motor gewoon te vervangen door een exemplaar op 230V, maar heb me laten vertellen dat dit niet simpel is doordat de motor eraan vasthangt en dus niet via aandrijfriem werkt. Zou dergelijke omvormer voor mij ook soelaas bieden denk je? Zelf ken ik er ook helemaal niets van. De lintzaag staat nu op 3-fase 220V en werkt prima (getest bij iemand). Ik zeg er voor de volledigheid nog bij dat ik in België woon. Misschien is dit wel belangrijke info indien er verschillen zijn met Nederland.
 

Rudiman

Nieuw lid
13 mrt 2017
22
17
Aan de specs van je motor te zien zou deze regelaar ook geschikt zijn. Echter had ik dus wel problemen met de aardlek en die zou voor jou mogelijk ook een probleem zijn (vervangen voor een type B zou moeten voldoen heb ik mij laten vertellen).

Wat er in Belgie anders is wat betreft stroom en in hoeverre dat wat uitmaakt durf ik niet te zeggen.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.433
691
Emst
Bij mij had ik ook problemen met de aardlek van een nieuwe frequentieregelaar.
Mijn leverancier (en mensen hier op het forum) adviseerden om een klein boutje te verwijderen.
Dat werkte.
Informeer eens bij je leverancier.

Wat de motor van de De walt betreft, ik denk dat hij ook op 220 kan.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Ok, goed om weten dat deze frequentieregelaar een mogelijke piste is. Bedankt voor de info, iedereen! Ik twijfel toch nog een beetje, doordat ik blijkbaar nog op technische problemen kan stuiten zoals de aardlekschakelaar. Die speciale stekker van de lintzaag past dan in het doosje? Klopt het ook dat je aan vermogen inboet met een frequentieregelaar?

Ik ga toch nog even de mogelijkheid exploreren om de motor te vervangen.
Ik kom nog terug op dit zoekertje, maar het hoeft voorlopig niet gereserveerd te worden voor mij.
Spijtig dat ik niet wat dichter woon, anders kon ik het eens testen.
 

Rudiman

Nieuw lid
13 mrt 2017
22
17
Als je op de derde en vierde foto kijkt van het kastje dan zie je onderaan een aantal blauwe en een groen/gele connectors. Op de blauwe sluit je de U V en W van de motor aan, op de groen/gele de aarde.

Je zult of jou kabel moeten strippen of even een andere kabel met 4 pin CEE adapter moeten aansluiten (ik zou zelf de kabel strippen).

Ten opzichte van krachtstroom zou je met deze regelaar inderdaad inboeten op vermogen.
 

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
206
70
Groningen
www.kiwood.nl
Je boet niet in op vermogen, de freq. Regelaar geeft 3x 230, dus motor in driehoek op regelaar aansluiten. (controleren of hij nu niet in ster staat)

Freq. regelaar achter aardlek kan probleem geven. Sommige merken hebben er meer last van dan andere. In België is de aardlek soms hoger dan in Nederland (30ma in nl) dus misschien geen probleem.

Dat genoemde boutje verwijderen is waarschijnlijk om het filter van de regelaar los te koppelen, zit ook op een danfos regelaar die ik heb. Maar hoeft niet op deze regelaar te zitten. Schroef eruit is zonder filter. (of je dat wilt is een 2e)
 
Laatst bewerkt:

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
215
51
Grönnen
Een boutje verwijderen ? Dat zal wel om de aardaansluiting van het filter gaan ?
Qua vermogen, als alles uit 1 x 16A moet komen dan is dat de beperking, zo'n 3500 watt.
De VFD beperkt wel de inschakelpiek en is regelbaar, da's wel handig allemaal.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.509
968
Riemst
Een boutje verwijderen ? Dat zal wel om de aardaansluiting van het filter gaan ?
Qua vermogen, als alles uit 1 x 16A moet komen dan is dat de beperking, zo'n 3500 watt.
De VFD beperkt wel de inschakelpiek en is regelbaar, da's wel handig allemaal.
De Hitachi frequentie regelaar die ik op mijn draaibank gezet heb heeft anders ook wel een serieuze inschakelpiek. Zie het duidelijk aan de verlichting als ik spanning op de regelaar zet. Bij inschakelen van machines (combine, lintzaag) is dit niet. Ofwel is er een storing die wordt doorgegeven aan de LED balken. Maar je kan de machine inderdaad rustig laten aanlopen en geremd laten stoppen met een frequentieregelaar.Hoewel het aanlopen van een motor van 1 pk ook weer niet zoveel is.
Problemen met aardlek zijn niet te voorspellen.Ik heb drie PV omvormers en twee frequentieregelaars maar mijn aardlek van 30 mA slaat niet uit. Mogelijk kan de combinatie met een ander toestel de problemen veroorzaken. Ik heb al problemen gezien waarbij een aardgasketel in combinatie met een PV omvormer de aardlek liet uitslaan. Of bepaalde elektronische voedingen die problematisch waren.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.923
848
Oss
Meestal heb je al een lekstroom van een of meer andere apparaten en dan kan de frequentieregelaar net de druppel zij. Ik had bij mij de ene keer dat de aardlek werd aangesproken en dan weer bleef hij erin.
Bij mij was inderdaad de verwarmingsketel de oorzaak en nadat ik het bewuste schroefje had verwijderd, dan ook geen probleem meer. Volgens mij had dat schroefje niks te maken met het filter.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.