Freestafeltje voor aan de dealt tafelzaag SW745

pietjeekes

Actieve deelnemer
1 mei 2016
142
11
Berlaar-Heikant BE
geachte vrienden van het hout,

Bij deze heb ik een simpele maar toch effectieve freestafel gemaakt voor aan de zaagtafel.
Deze is nog steeds demonteerbaar omdat ik de langsgeleider nog steeds moet kunnen gebruiken.
Ik gebruik namelijk de tandlatten om de freestafel vast te zetten.
WhatsApp Image 2025-08-22 at 12.05.41-4.jpeg
de tafel word dus geklemd in deze rails doormiddel van een houten latje en vleugelmoeren
WhatsApp Image 2025-08-22 at 12.05.41.jpeg
WhatsApp Image 2025-08-22 at 12.05.41-2.jpeg
Dan ziet het er voorlopig al zo uit.
WhatsApp Image 2025-08-22 at 12.05.41-5.jpeg
Rest me enkel nog de inleg uit te frezen. dit gedaan doormiddel van 4 latjes met dubbelzijdige tape vast te hangen rond de inleg.daarna de inleg op de latjes gelegd.
Hierdoor is de diepte heel gemakkelijk in te stellen.
Na het frezen is het resultaat ook daar.
WhatsApp Image 2025-08-22 at 17.36.45.jpeg
deze tafel is dus perfect demonteerbaar.
Ik ben wel nog aan het denken om er T tracks in te frezen voor een fence. voorlopig gebruik ik een rechte lat die ik vastklem op de tafel.
Ik heb er alvast veel plezier aan.

misschien ook nog wel uitklapbare poten onder zetten zodat het gewicht niet enkel rust op de rails. maar dat maakt het al meteen een stuk minder gemakkelijk om op te bergen.

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
332
87
Rotterdam
Creatief! Ik heb ook een vergelijkbare DeWalt bouwzaag, maar vind de aluminium profielen nogal fragiel. Ik zou het eerlijk gezegd niet aandurven om daar een bovenfrees onder te hangen en te frezen materiaal op te leggen. Hoe zijn je eerste ervaringen?

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.975
950
Antwerpen
misschien ook nog wel uitklapbare poten onder zetten zodat het gewicht niet enkel rust op de rails. maar dat maakt het al meteen een stuk minder gemakkelijk om op te bergen.
misschien een ideetje om er zo'n 'telescopische stempel' of 'plafond en montagesteun' van oa Bessey onder te zetten
1756048419507.png

John1969

Post veel
10 jul 2023
938
561
‘s-Hertogenbosch
Het idee is leuk, vooropgesteld, maar wat zijn jouw beweegredenen om het aan het blad te hangen? Ga je het veelvuldig op locatie gebruiken of voornamelijk thuis?
Waarom maak je er niet gewoon een vrijstaande kist voor zodat je ten alle tijden je frees kunt gebruiken. Mij overkomt het regelmatig dat ik m’n zaagmachine tussen de freesgangen nodig heb.

• Leuk
Waarderingen: arjaano

pietjeekes

Actieve deelnemer
1 mei 2016
142
11
Berlaar-Heikant BE
voorlopig ben ik er zeker tevreden van. het is ook geen zware bovenfrees maar een krantenfrees van Makita. heel veel zwaar werk zal ik er dus niet mee aanvangen.
Die stempel vind ik wel een goed idee.
Mijn zaagtafel zoals je kan zien staat op een verrijdbaar onderstel. deze word zowel thuis als op verplaatsing gebruikt. De freestafel ook. hoe het bevalt ivm tussen frezen zagen. hier kan ik nog niet veel op zeggen. dat zal de tijd uitwijzen.

Een extra kist maken zou ook kunnen maar dit is compacter om in de bus te stoppen. pakt minder vloerruimte in.

• Leuk
Waarderingen: John1969

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.705
3.647
Gaanderen
Maak je ervaring, iedereen heeft zo zijn eigen inzichten en prioriteiten. Dit waren de mijne . Misschien brengt het je op andere ideeën voor de toekom

Maak je ervaring, iedereen heeft zo zijn eigen inzichten en prioriteiten. Dit waren de mijne . Misschien brengt het je op andere ideeën voor de toekomst.
Nieuw type festool sys basis4
Goed gedaan.

• Leuk
Waarderingen: John1969

John1969

Post veel
10 jul 2023
938
561
‘s-Hertogenbosch
Leuk! Volgens mij heeft Benchworks ook al een zoiets gemaakt en uitgetekend?
Klopt alleen is het afstellen van de hoogte minder makkelijk, heb dit eerst ook gehad, maar vond het van bovenaf afstellen toch makkelijker.
Hier zit geen externe lift in of een prefab plaat maar werkt gewoon met een doorgeboord gat, staat ook ergens een filmpje van op yt.
Ongeveer de onkosten waren nihil en de gebruikte hardware bestaat uit een draadeind, een paar moeren en revetten.
Een oude systainer, stukje trespa ( 6 mm)
Plaatje betonplex en een festool aansluitkabel en een nullastschakelaar (€34,—)
Voor al het andere gewoon in de afvalbak kijken en sparen… ohja op je eigen creativiteit vertrouwen om het eindresultaat te behalen.
Succes John

• Leuk
Waarderingen: pietjeekes en mink

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.