Freestafel

Jacky

Actieve deelnemer
30 nov 2020
44
0
Hallo allemaal

Ik ben van plan een freestafel te maken en de Triton tra001 aan te schaffen

Nu heb ik een vraag ivm met die langsgeleider .op internet zie je veel diy tafels met twee ingewerkte rails en dan de langsgeleider bovenop de rails de je kan vastdraaien met schroeven . maar is dit geen heel gedoe om de geleider altijd perfect evenwijdig te zetten over de ganse lengte . zodat je altijd even ver van de kant freest of zie ik dit verkeerd?
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
In dit geval is dat volgens mij geen probleem, het gaat om de juiste instelling op de plek van de frees. Ik werk met een geleider met twee lijmtangen bevestigd, en achterste zet ik vast en de voorste verstel ik door met een hamer op maat te tikken terwijl ik met een lineaal de maat controleer.

Fons
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.114
241
Goeree-Overflakkee
De geleider hoeft in principe niet parallel te staan aan de rand van de tafel. Zelfs niet bij gebruik van een haakse geleider. De frees zit immers maar op één plek.

Ik heb aan beide kanten een centimeter geplakt, zodat de geleider redelijk recht gezet kan worden. Mocht je het helemaal recht willen, kan je in de T-track een lat monteren aan de geleider.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.765
982
Omgeving Eindhoven
Bij een freestafel hoeft de geleider niet 100% haaks te zitten. De frees is rond, dus waaraan zet je 'm evenwijdig? ...juist.

Het gaat alleen om de afstand tussen de frees en de geleider, en die meet je natuurlijk wel haaks op de geleider.
 

Jacky

Actieve deelnemer
30 nov 2020
44
0
De geleider hoeft in principe niet parallel te staan aan de rand van de tafel. Zelfs niet bij gebruik van een haakse geleider. De frees zit immers maar op één plek.

Ik heb aan beide kanten een centimeter geplakt, zodat de geleider redelijk recht gezet kan worden. Mocht je het helemaal recht willen, kan je in de T-track een lat monteren aan de geleider.
Wat bedoel je hiermee ?
 

Jacky

Actieve deelnemer
30 nov 2020
44
0
Mijn vraag ging over het latje op de t rack maar denk wel dat ik dit begrijp ,

Maar een andere vraag welke bewerkingen kan ik allemaal uitvoeren met een freestafel
Buiten afronden en groeven frezen
 

McTucker

Actieve deelnemer
17 okt 2015
260
99
Gutowo Lubawa / Hengelo OV
Scharnieren in frezen, sponningen frezen, onregelmatige vormen kopieren, etc...
Zelf gebruik ik de Triton voor het grove werk. Een klein handfreesje gebruik ik voor het afronden etc, dat doe ik dus niet op de tafel.
 

Jacky

Actieve deelnemer
30 nov 2020
44
0
Scharnieren in frezen, sponningen frezen, onregelmatige vormen kopieren, etc...
Zelf gebruik ik de Triton voor het grove werk. Een klein handfreesje gebruik ik voor het afronden etc, dat doe ik dus niet op de tafel.

Begrijp alles alleen die scharnieren infrezen niet hoe ga je dan tewerk op de tafelfrees?
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Scharnieren in frezen, sponningen frezen, onregelmatige vormen kopieren, etc...
Zelf gebruik ik de Triton voor het grove werk. Een klein handfreesje gebruik ik voor het afronden etc, dat doe ik dus niet op de tafel.
Welk handfreesje gebruik jij? (ben op zoek naar eentje)
 

Knakkie

Actieve deelnemer
5 mrt 2018
132
35
Klopt als een bus Joris, ik heb weken filmpjes zitten kijken op YouYube wat erg leerzaam is.
Zelf ben ik dagen bezig geweest om de langsgeleider haaks te krijgen.
Dit lukte redelijk, maar ik kreeg dit maar niet uit mijn hoofd,
tot ik ineens de ingeving kreeg dat die langsgeleider niet haaks hoeft te zitten.
(Dit heeft wel even geduurd voor ik die ingeving kreeg, omdat ik overal zag dat ze de aanslag wat verzette, zonder te kijken met een winkelhaak)
Zucht al dat werk gedaan, maar goed ik heb nu wel een redelijk mooie langsgeleider.

Dat over veiligheid is zeker van belang, bij mezelf is er ook al eens een stuk hout weg geschoten, doordat ik langs de verkeerde draairichting aan het frezen was, en daar schrok ik best wel van.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.138
1.949
Klein-Brabant, Vlaanderen
Zelf ben ik dagen bezig geweest om de langsgeleider haaks te krijgen.
Dit lukte redelijk, maar ik kreeg dit maar niet uit mijn hoofd,
tot ik ineens de ingeving kreeg dat die langsgeleider niet haaks hoeft te zitten.
(Dit heeft wel even geduurd voor ik die ingeving kreeg, omdat ik overal zag dat ze de aanslag wat verzette, zonder te kijken met een winkelhaak)
Zucht al dat werk gedaan, maar goed ik heb nu wel een redelijk mooie langsgeleider.
goed dat ook jij bevestigt wat bijtel aangebracht hebt: bij frezen hoeft de geleider niet haaks te staan, want het is enkel het raakpunt met de freeskop die telt
zo hoort jacky dit vanuit meer dan 1 bron

1607170425162.png
 

Knakkie

Actieve deelnemer
5 mrt 2018
132
35
Kost even wat werk, ik heb mijn spullen op zolder liggen, ik heb een klein schuurtje en die is vochtig.
Maar ik heb een paar foto's zodat je kunt zien dat je langsgeleider niet haaks hoeft te staan.
Bij mij ligt hij erg overdreven schuin/scheef.
Als je op de foto kijkt en langs de lijnen die ik op het blokje heb getekend kun je zien dat dit gewoon doorloopt.
http://pic001.filehostserver.eu/134009.jpg

Liniaal of centimeter band (aan beide kanten natuurlijk 1), deze kun je infrezen.
http://pic001.filehostserver.eu/134010.jpg

T-tracks infrezen.
http://pic001.filehostserver.eu/134011.jpg

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is wat er allemaal mogelijk is.
Zijn er nog vragen dan lees ik het wel.

Groeten Klaas.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.765
982
Omgeving Eindhoven
Welk handfreesje gebruik jij? (ben op zoek naar eentje)
Ik heb, als McTucker, meerdere frezen. Ik heb een Triton TRA001 in de tafel hangen, een Bosch blauw als handfrees, en een losse kleine kantenfrees. In die kantenfrees zit standaard een afrondfreesje op de juiste instelling. Dus afronden = kantenfrees pakken.
Ik heb een Katsu frees. Komt redelijk overeen met hetzelfde model Makita. Volgens enkelen hier zou de bouw en afwerking minder zijn, maar voor hoe ik 'm gebruik ben ik er super tevreden over.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim56

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.