Freestafel zelf maken, tips?

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Ik heb ook de tra001 onder de tafel hangen.
blad is 18mm berkenplex (gamma) met daarop 18mm melamine plaat.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ben momenteel hard aan het twijfelen om ofwel een kleine freestafel bij te maken (op wieltjes) ofwel een frees te integreren in mijn huidige 'werkbank'.
Bovenblad is 2x 18mm mdf met een laag vernis over.
Deze bank gebruik ik vooral als verlening van mijn zaagtafel (DWE7491) en om werkstukken op te assembleren.

2016-09-04 16.49.31.jpg
2016-09-04 16.49.54.jpg


Graag tips hoe ik het best alles monteer onder deze werkbank.
Ik zou graag T-Tracks integreren, deze kan ik zowel gebruiken voor mijn fence (iets in deze aard) als voor mijn klemmen (als ik bv iets moet schuren).
Welke t-tracks zou ik best nemen en hoe zou ik deze best integreren?
Werkbank is 122 cm breed (dus de volledige breedte van een plaat mdf).

Qua inlegplaat ben ik op zoek naar iets dat reeds voorgeboord is voor de TRA001.
Was eerst van plan om de Kreg te kopen, maar deze zou na verloop van tijd doorbuigen door het gewicht van de frees.
Dus best op zoek gaan naar iets stevigers...
Woodpecker heeft er ook eentje in alu, maar de prijs is ook niet mals (135€)
 
Laatst bewerkt:

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Niemand met tips? (Het te gebruiken materiaal als top, t-tracks en het type inlegplaat (dat niet doorbuigt bij het gewicht van een TRA001)) :)
En hoe frees je best het gat voor de inlegplaat?
Eerst de rondingen van de plaat infrezen en daarna met de decoupeerzaag verder uitzagen?
 
Laatst bewerkt:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Met mijn invalzaag heb ik de sleuf voor mijn T-track gemaakt. Maar dat was voor omdat ik dan de Incra LS Positioner kon gebruiken.

Heeft Kreg geen inlegplaat die voorgeboord is voor de Triton?
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Kreg heeft een voorgeboorde plaat, maar ik heb al meermaals gelezen dat deze plaat op termijn zou gaan doorhangen door het gewicht van deze (toch wel zware) frees :)
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Niemand met tips? (Het te gebruiken materiaal als top, t-tracks en het type inlegplaat (dat niet doorbuigt bij het gewicht van een TRA001)) :)
En hoe frees je best het gat voor de inlegplaat?
Eerst de rondingen van de plaat infrezen en daarna met de decoupeerzaag verder uitzagen?

@DenDeze; ik had al verteld dat ik een alu inlegplaat van 5 mm heb laten maken voor 15 euro en die buigt niet door.
Desnoods neem je 6 mm.
Anders kijk je even bij woodpecker hoe dik zo'n insert is en dan laat je 'm in die dikte maken.
Ik heb toen het middelste gat van 35 mm heel langzaam met een forstner bit in een kolomboor gedaan maar dat viel tegen dus dat raad ik je niet aan.
Beter is dan het bij het alu bedrijf te laten boren en afbramen, da's voor hun een fluitje van een cent en het gaat vooral om tijd dus dat kost je niet veel extra.
Als je ook 12 mm freesjes doet zou ik een wat grotere maat dan 35 mm aanhouden.
Als je de bovenfrees meeneemt en ze nemen de maten over van de zool dan boren ze alles even voor je alhoewel je de kleine gaten natuurlijk ook zelf kan boren.
Je zet je TRA001 erop en tekent met een potlood de kleine gaten af en boren maar.
Het monteren in je werkbank is simpel; je tekent de insert af en freest 'm op die diepte uit van je insert en boor een paar gaten in je insert zodat je die vastschroeft in je bank.
Eronder hoeft niets aangezien je Triton van bovenaf op diepte kan instellen.
De T tracks kan ik niets over zeggen want die gebruik ik niet.
 
Laatst bewerkt:

nijb_jan

Actieve deelnemer
29 aug 2013
114
12
Tijnje
Kreg heeft een voorgeboorde plaat, maar ik heb al meermaals gelezen dat deze plaat op termijn zou gaan doorhangen door het gewicht van deze (toch wel zware) frees :)

Goed om te weten: die van mij hangt (nog) niet door, maar ik kan er allicht een paar verstevigingen onder monteren.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
tegen doorbuigen heb ik bij mijn tafel niet alleen in de hoeken hoogte stel boutjes gemaak maar ook in het midden daar tussen zodat hij helemaal vlak blijft
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
@3dmazter; mag ik vragen waarom je het meeste hebt weggezaagd/weggefreesd van je onderplaat?
Het lijkt me dat je dan minder draagvermogen hebt dan dat je een rand rondom hebt.
Ik hoop dat je m'n vraag begrijpt, kijkt anders bij mijn bericht p 29-08 wat eerder in deze post, daar zie je een link en daar zie je foto's ook.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Leuke video! :)
Intussen ben ik ook nog wat verder aan het nadenken en begin ik te 'twijfelen' om lijn stofafzuiging te verbeteren.
Heb een CTL26, maar deze geraakt vrij snel vol.
Bij veelvuldig frezen zal dat ook genoeg stofafnamr zijn.
Ben nu aan het twijfelen om ofwel een dust deputy (http://www.gereedschappro.nl/overig/dust-deputy-deluxe-cycloon-set-met-opvangbakken/2509) bij te kopen, ofwel een andere stofafzuiging op de frees (http://www.contimac.be/nl/product/4233316186516958/stofafzuigingsmachines/machines/spa-1200-230v)
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Zo'n Dust Deputy kun je ook op Aliexpress kopen voor minder dan €20 incl verzenden.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
@3dmazter; mag ik vragen waarom je het meeste hebt weggezaagd/weggefreesd van je onderplaat?
Het lijkt me dat je dan minder draagvermogen hebt dan dat je een rand rondom hebt.
Ik hoop dat je m'n vraag begrijpt, kijkt anders bij mijn bericht p 29-08 wat eerder in deze post, daar zie je een link en daar zie je foto's ook.

dat is omdat ik zo alle 4 hoeken exact kan stellen.
dus eerst de hoogte van de insert in alle hoeken gelijk maken zodat je werkstuk niet blijft haken.
en daarna heb ik alle midden stelschroeven zover gedraaid dat ook daar geen rand zit.

De insert zit ook met 4 inbusbouten op de hoeken vast.

zou je een hele rand maken dan heb je kans dat je een paar 10e te diep of te hoog zit en je werkstukken blijven haken.
plus dat er stof en zaagsel op die rand komt en de afstelling dan niet meer klopt.

Het afstellen van de insert in de tafel komt heel precies.
een 10e mm merk je meteen doordat je werkstuk of niet op de insert geschoven wil worden of er aan de andere kant niet af kan.
dit merk je vooral met korte werkstukken.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
@3dmazter; ik snap je en het klinkt logisch wel.
Ik ben er eigenlijk vanuit gegaan door op diepte rondom te frezen dat het wel goed zou zijn.
Natuurlijk eerst bijna op diepte en dan de laatste 2 milimeters of zoiets tot de plaat netjes erin lag.
Ik heb dan ook geen stelbouten maar alleen schroeven waar ik de insert mee vastschroef.
Schijnbaar een beetje geluk gehad met het frezen dan want ik heb geen last dat het werkstuk tegen de insert aanloopt.
Nou moet ik zeggen dat ik nooit geen hout frees wat heel klein is en ik doe momenteel ook weinig.
En misschien ben ik wel iets minder precies dan jou, dat zou kunnen natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.