freestafel samenstellen / welke bovenfrees?

robvdk

Nieuw lid
11 okt 2017
18
1
Hallo allemaal,

Ben aan het rondkijken voor de aanschaf van een freestafel. Moet er (uiteraard) één zijn met liftmogelijkheid. Nu heb ik naar de Jessem gekeken, maar dat wordt alles bij elkaar wel een heel kostbare grap, mede omdat ik geen bovenfrees heb nu die er in past. Dus die moet ik dan ook nog aanschaffen.
Nu zag ik een filmpje op YT waar ze een UJK tafel hadden (compact router table, cast iron top, compleet met fence en inlegplaat),



en daarin een Bosch GMF1600CE (zie foto\s). Ik heb niet veel ruimte dus de grotere tafel van UJK is geen optie.
Het voordeel van deze bovenfrees is dat je hem ondersteboven ook kunt "liften" en je dus geen aparte freeslift nodig hebt. Dan dus wel een nieuwe bovenfrees (nr 3...) maar besparing op de lift. Nadeel is wel dat vervanging frees volgens mij wel moet via verwijderen van de motor. Hele boeltje kost bij elkaar ca. 1100,-.

Nu vroeg ik me af: lijkt jullie dit een goede setup? Zijn er nog meer bovenfrezen die de optie hebben dat ze andersom ook te liften zijn?

Ben benieuwd naar de reactie. Dank alvast daarvoor!
groeten Rob706585_01_P_WE_8_UJK_Fr_stisch_Compact_Gusseisenplatte_WZ_jpg.jpg
bosch_gmf1600.jpg
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.140
1.950
Klein-Brabant, Vlaanderen
Bosch GMF1600CE
voor de collega's . . . hierbij de url naar bosch

Nu zag ik een filmpje op YT waar ze een UJK tafel hadden
kunnen ook wij dat filmpje zien ?

Het voordeel van deze bovenfrees is dat je hem ondersteboven ook kunt "liften" en je dus geen aparte freeslift nodig hebt.
je bedoelt hiermee dat je de freeshoogte kan verstellen wanneer de machine onder de tafel hangt ?

Zijn er nog meer bovenfrezen die de optie hebben dat ze andersom ook te liften zijn?
ja
bv aeg en triton
daarover zijn verschillende draadjes
bovenaan de pagina van ww zou je de zoekfunktie moeten zien
 

robvdk

Nieuw lid
11 okt 2017
18
1
ja dank voor reactie,
filmpje hierbij:
Hij bespreekt de bovenfrees, en de mogelijkheid deze in zijn tafel in te bouwen. Dat is dit filmpje:

je bedoelt hiermee dat je de freeshoogte kan verstellen wanneer de machine onder de tafel hangt ?
ja precies!
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.765
983
Omgeving Eindhoven
Kijk eens naar een Triton frees. Die hebben een mogelijkheid om vanaf de zool de hoogte te verstellen. Die hoef je gewoon maar onder een losse inlegplaat te schroeven. Je hoeft dus niet onder de freestafel te duiken om deze te verstellen.
Ook het wisselen van de freesbits gaat eenvoudig; als je de frees helemaal omhoog draait, vergrendelt deze vanzelf en hoef je alleen maar met 1 sleutel de moer los te draaien. Ook weer helemaal van bovenaf de tafel.
En de prijs, de Triton (dan kijk ik naar de zwaarste, de TRA001 van 2400W die het meest onder freestafels wordt gehangen) is 300 euro ipv de +/- 500 van de Bosch. Deze is wat lomp om uit de losse hand te gebruiken, maar ideaal voor de tafel.

Er zijn hier veel mensen met een zelfbouw-freestafel, anders zijn er van diverse merken losse kant-en-klare bovenbladen te koop waar je een inlegplaat in kunt leggen met de frees eronder. Volgens mij stukken goedkoper als wat jij laat zien.

Als je op zoek bent naar een losse inlegplaat, ik heb deze maar dan met een uitgebreidere reductieringenset nog liggen die binnenkort op het marktplein gaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: avos en robvdk

robvdk

Nieuw lid
11 okt 2017
18
1
Kijk eens naar een Triton frees. Die hebben een mogelijkheid om vanaf de zool de hoogte te verstellen. Die hoef je gewoon maar onder een losse inlegplaat te schroeven. Je hoeft dus niet onder de freestafel te duiken om deze te verstellen.
Ook het wisselen van de freesbits gaat eenvoudig; als je de frees helemaal omhoog draait, vergrendelt deze vanzelf en hoef je alleen maar met 1 sleutel de moer los te draaien. Ook weer helemaal van bovenaf de tafel.
En de prijs, de Triton (dan kijk ik naar de zwaarste, de TRA001 van 2400W die het meest onder freestafels wordt gehangen) is 300 euro ipv de +/- 500 van de Bosch.
top dank je!
 

robvdk

Nieuw lid
11 okt 2017
18
1
Er zijn hier veel mensen met een zelfbouw-freestafel, anders zijn er van diverse merken losse kant-en-klare bovenbladen te koop waar je een inlegplaat in kunt leggen met de frees eronder. Volgens mij stukken goedkoper als wat jij laat zien.
ja heb ik ook aan gedacht, mede gezien de beperkte ruimte die ik heb.. Maar dit is een perfect maatje, en is een tafeltje van totaal 42 kg excl. frees dus dan heb je ook meteen een heel stabiele basis, met bijbehorend fence miter gage etc.
 

robvdk

Nieuw lid
11 okt 2017
18
1
  • Leuk
Waarderingen: klusrob

starf

Actieve deelnemer
18 aug 2014
156
63
Heb al verschillende keren gelezen dat de mof001 krachtig genoeg is om in een bovenfreestafel te plaatsen, kan ook nog eens handiger "uit de hand" gebruikt worden en is goedkoper, de keuze was snel gemaakt.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Ik ben zelf van plan zelf de freeslift te bouwen en daar dan een Auktools V3 router in te hangen. Het valt me op dat veel freestafels grotendeels zelf worden gebouwd, maar dan Jessem freeslift onder wordt gehangen. Die freeslift heeft naast dat het een duur geval is, de nadelen dat je freeshoogte gaat missen en ook niet kantelbaar is. Bouw je je freestafel zelf, dan kun je er een kantelmechanisme inbouwen. Als je voor die Jessem frees lift kiest, moet je eigenlijk ook voor de Auktools kiezen.

Kies je voor een Triton (die ook wel wat nadelen heeft), dan heeft Incra ook mooi spul om een freestafel te bouwen.
 

Gsign

Nieuw lid
23 jan 2019
24
2
Lijkt die CMT bovenfrees uit die aanbieding niet verdacht veel op de Triton
Tra 001

Gsign
 

Niels Kinneging

Nieuw lid
26 okt 2020
1
0
kijk eens naar CMT. Ik heb zo'n tafel, werkt perfect. Moet je wel de cmt bovenfrees erbij kopen, kun je van bovenaf met een spindel de frees naar boven draaien


Ik heb hem al jaren, goede geleiders, perfect systeem
 

McTucker

Actieve deelnemer
17 okt 2015
260
99
Gutowo Lubawa / Hengelo OV
Kies je voor een Triton (die ook wel wat nadelen heeft)
... wat nadelen ... ?
Dus meer dan één?
Noem me d'r 'ns een.
Werk er zelf al jaren mee, maar zie tot nu toe alleen de voordelen 😁
Gelukkig zijn er meerdere prima bovenfrezen.
Maar dan hangt daar vaak wel het bijbehorende prijskaartje aan.
De tafel kun je ook heel eenvoudig houden, een plaatje multiplex, een lat en wat lijmklemmen kan ook heel functioneel zijn.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Zo uit mijn blote hoofd: frees wil wel eens een stukje zakken. En aan/uit bedienen onder de tafel.
 

sivanoort

Actieve deelnemer
26 dec 2019
46
7
Kijk eens naar een Triton frees. Die hebben een mogelijkheid om vanaf de zool de hoogte te verstellen. Die hoef je gewoon maar onder een losse inlegplaat te schroeven. Je hoeft dus niet onder de freestafel te duiken om deze te verstellen.
Ook het wisselen van de freesbits gaat eenvoudig; als je de frees helemaal omhoog draait, vergrendelt deze vanzelf en hoef je alleen maar met 1 sleutel de moer los te draaien. Ook weer helemaal van bovenaf de tafel.
En de prijs, de Triton (dan kijk ik naar de zwaarste, de TRA001 van 2400W die het meest onder freestafels wordt gehangen) is 300 euro ipv de +/- 500 van de Bosch. Deze is wat lomp om uit de losse hand te gebruiken, maar ideaal voor de tafel.

Er zijn hier veel mensen met een zelfbouw-freestafel, anders zijn er van diverse merken losse kant-en-klare bovenbladen te koop waar je een inlegplaat in kunt leggen met de frees eronder. Volgens mij stukken goedkoper als wat jij laat zien.

Als je op zoek bent naar een losse inlegplaat, ik heb deze maar dan met een uitgebreidere reductieringenset nog liggen die binnenkort op het marktplein gaat.
Dag Klusrob, heb je de inlegplaat met reductieringen intussen al verkocht?
 
  • Leuk
Waarderingen: Erik56

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.