Freesstaart van een tuinbouwfrees repareren

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.435
692
Emst
Ik ben met een freesstaart van een tuinbouwfrees bezig.
Die had olielekkage.
Het deksel wat links op de foto te zien is heeft een opstaande rand die klem past op het huis.
Naar mijn idee hoeft hier geen pakking tussen, maar wordt de afdichting door klemming gemaakt.
Klopt dit?

IMGP3877.jpg
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.544
256
Nee, dit klopt niet. De afdichting is met een (verdwenen) O-ring of met een pakking.

Pakking kan je zelf knippen uit papier dan wel karton. Vrij eenvoudig.


Edit 1:
Je kan ook vloeibare pakking uit een tube gebruiken. Oliebestendig.

Edit 2:
Een O-ring kan alleen als dat zo bedoeld was, dus dan moet er een uitsparing voor zijn.

Edit 3:
Let op de dikte van de pakking ivm het goed aangrijpen van het tandwiel dat er uiteindelijk in komt. Is die dikte ergens te herleiden?
 
Laatst bewerkt:

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.435
692
Emst
Er heeft niets tussen gezeten.
Ik ga in de rand een dun rilletje vloeibare pakking leggen,dat is dunner dan pakkingpapier.
Een pakking maken van pakkingpapier vindt ik anders een heel gepruts, vooral zo,n ring.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.544
256
Dat is vrij dun, dus pas op dat je tandwielen niet te dicht op elkaar geperst worden.

Lukt het om eerst de ene kant droog (in houttermen gesproken) te monteren en dan van af de andere kant de boel te "inspecteren"?
 
Laatst bewerkt:

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.382
834
70
Veldhoven
Je kunt een fatsoenlijk stuk papier op het vlak leggen en dan met een vuile vinger de omtrek van het af te dichten vlak in het papier zichtbaar maken en dan uitknippen of met een bolkophamertje meteen kloppen. Hoef je niet te knippen.
Als scheepswerktuigkundige op de grote vaart en als centralewerktuigkundige (totaal 42 jaar ervaring) maakten we altijd de pakkingen zo. Voor het papier gebruikten we altijd oude zeekaarten.
Als je de pakking nog even "nat" maakt met olie dan heb je een perfekte pakking!
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.544
256
Je kunt een fatsoenlijk stuk papier op het vlak leggen en dan met een vuile vinger de omtrek van het af te dichten vlak in het papier zichtbaar maken en dan uitknippen of met een bolkophamertje meteen kloppen. Hoef je niet te knippen.
Als scheepswerktuigkundige op de grote vaart en als centralewerktuigkundige (totaal 42 jaar ervaring) maakten we altijd de pakkingen zo. Voor het papier gebruikten we altijd oude zeekaarten.
Als je de pakking nog even "nat" maakt met olie dan heb je een perfekte pakking!

Inderdaad, zo deden wij dat ook op de grote vaart. Maar omdat het hier mooie concentrische circels zijn, heb ik me die uitleg met bolkophamertje bespaart. Ben benieuwd hoe de machinisten van nu te werk gaan... Alle beschermfolies van alle aan boord zijnde schermpjes inpikken snachts?
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.435
692
Emst
Ik ga hem droog monteren, maar zien kan ik niets.
Dan voel ik of er, met behulp van simmies nog afgesteld moet worden.
Een pakking maken van pakkingpapier ben ik mee bekent, ik gebruik een bankhamertje en voor kleinere gaten een kogel van een kogellager.
Die kogels heb ik in diverse maten liggen.
Maar ik ga nu voor een dun richeltje vloeibare pakking.
Lagers en oliekeerringen worden trouwens ook vervangen, dan zit er €30 aan materiaal in.

Als deze klaar is heb ik er nog eentje om te doen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.510
969
Riemst
Je kunt een fatsoenlijk stuk papier op het vlak leggen en dan met een vuile vinger de omtrek van het af te dichten vlak in het papier zichtbaar maken en dan uitknippen of met een bolkophamertje meteen kloppen. Hoef je niet te knippen.
Als scheepswerktuigkundige op de grote vaart en als centralewerktuigkundige (totaal 42 jaar ervaring) maakten we altijd de pakkingen zo. Voor het papier gebruikten we altijd oude zeekaarten.
Als je de pakking nog even "nat" maakt met olie dan heb je een perfekte pakking!

Het gebruik van oude zeekaarten kende ik (als landrot nog wel). Maar was daar een goede reden voor wat papierkwaliteit betreft. Of enkel omdat het ruim voorhanden was op een schip?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.