Freessjabloon gebruiken met bovenfrees

ildemana

Actieve deelnemer
20 apr 2021
74
14
NL
Ik heb ooit eens een setje simpele freessjablonen gekocht en vroeg mij af of ik deze kan gebruiken met mijn (Katsu) bovenfrees? Ik heb het idee dat ze ontworpen zijn voor een onderfrees.

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
368
145
Rotterdam
Deze zijn inderdaad bedoeld voor een freestafel(tje). Ik denk dat jij dat met "onderfrees" bedoelt. De meeste bovenfrezen kan je gemakkelijk inzetten als onderfrees. Schroef m simpelweg onder een plank met een gaatje. Gebruik daarvoor de al aanwezige gaatjes voor de verwisselbare/vervangbare zool. Fixeer deze plank op je werkbank of bijvoorbeeld in je workmate.

Gebruik een rechte frees met een kogellagertje. Stel m in de hoogte zo af dat de kogellager je freessjabloon raakt (zie afbeelding 2 in je link) druk het sjabloon tegen je materiaal (afbeelding 3) en haal m langs de draaiende frees.

• Leuk
Waarderingen: MaartenS

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.828
3.205
Klein-Brabant, Vlaanderen
denk dat je die kan gebruiken met een BOVENfrees met ONDERlager
afbeelding is zeer ongelukkig gemaakt
als je het werkstuk omdraait, lukt het met een bovenfrees met onderlager
met zo'n lange vingernagels blijf ik overal achter haken
én ik hou die sjabloon liever niet vast terwijl ik met mijn bovenfrees maneuvreer
ik denk zelfs dat ik dan 3 handen nodig zou hebben . . .
waarvan eentje wegwerp wordt

1784550192652.png

ildemana

Actieve deelnemer
20 apr 2021
74
14
NL
Deze zijn inderdaad bedoeld voor een freestafel(tje). Ik denk dat jij dat met "onderfrees" bedoelt. De meeste bovenfrezen kan je gemakkelijk inzetten als onderfrees. Schroef m simpelweg onder een plank met een gaatje. Gebruik daarvoor de al aanwezige gaatjes voor de verwisselbare/vervangbare zool. Fixeer deze plank op je werkbank of bijvoorbeeld in je workmate.

Gebruik een rechte frees met een kogellagertje. Stel m in de hoogte zo af dat de kogellager je freessjabloon raakt (zie afbeelding 2 in je link) druk het sjabloon tegen je materiaal (afbeelding 3) en haal m langs de draaiende frees.

klinkt goed, ik kwam op deze thread van iemand die een soortgelijke opstelling heeft gemaakt. Hier is gebruik gemaakt van een inlegplaat, die heb ik dan weer niet maar lijkt mij ook wel wat werk die strak in de plaat te positioneren.

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.888
1.060
Moordrecht
Met dubbelzijdige tape aan de onderzijde van je werkstuk vastplakken en met een kopieerfrees met onderlager gaat t ook..

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
368
145
Rotterdam
klinkt goed, ik kwam op deze thread van iemand die een soortgelijke opstelling heeft gemaakt. Hier is gebruik gemaakt van een inlegplaat, die heb ik dan weer niet maar lijkt mij ook wel wat werk die strak in de plaat te positioneren.
Voor incidenteel gebruik heb je geen inlegplaat nodig. Als je vaker gaat toepassen en met verschillende freesbits gaat werken, heeft een inlegplaat zeker voordelen.

• Leuk
Waarderingen: MaartenS

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.