Freesset voor kantenafwerking multiplex

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.118
242
Goeree-Overflakkee
T'is inmiddels tweeenhalf jaar geleden, maar ik geloof dat de naheffing richting een kwart van de waarde van de bestelling ging. Bezorgd na twee weken geloof ik.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
@Maarten. Die van Jvl is te klein voor ArieXl. Hij wil 25 mm.

Ik snap dat €125 veel geld is. Ik kan van hieruit niet zien wie er geld mee verdient en wie hem voor hobby nodig heeft.

Hier bestellen is snel in huis. Bij import kan dat een onzekere factor zijn. En die frees is een behoorlijk groot ding, zo,n 7 cm doorsnee, vandaar mijn opmerking.
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Je kan natuurlijk ook een V-groef in de rand maken met een tafelzaag. Zeker bij wat grotere platen is het een gedoe maar het is een simpele procedure. De V-groef hoeft ook niet precies in het midden te zitten als je het houten latje maar breed genoeg maakt. Na het lijmen moet je het latje wel gelijk maken met de oppervlakte van de plaat.
 

Maarten_A

Actieve deelnemer
26 aug 2014
32
0
Geertruidenberg
Een V-groef kan ook, dat kan met de zaagtafel, maar ook met een V-groef frees.
Ik heb zo ook eens een mahonie multiplex vloertje in een boot voorzien van essen biesjes.
V-groefjes frezen en daar dan gewoon vierkante latjes essen inlijmen.
Na verharding van de lijm deze latjes terugschaven en schuren tot ze vlak zijn met het multiplex en je hebt prachtig strakke biesjes in een mooie contrasterende kleur.
Moet je veel meters maken dan zou je de latjes vooraf al driehoekig kunnen maken zodat je er nadien niet zoveel hoeft af te schaven.

Waarom ik nu die specifieke frees zoek is dat ik denk dat ik hiermee op mijn freestafel (waar een redelijk groot blad op zit) gecontroleerd en redelijk vlot multiplex kastwanden en kastplanken van een groef en daarna een massieve kantafwerking kan voorzien.
Zoals altijd zijn er meerdere wegen naar Rome, en voor een ieder is er een meest geschikte weg.
Dat is juist het mooie van onze hobby/ons vak, dat er altijd meerdere manieren zijn om tot hetzelfde resultaat te komen.
En dat is ook het mooie van dit forum, je vraagt eigenlijk waar je die frees kunt kopen, en je krijgt direct ook allerlei andere manieren om je klus te kunnen klaren.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134

Ik weet niet wat vlot is. Ik vind het maar behelpen met zo'n bovenfreestafel.
Als je in de toekomst op die manier snelheid moet vinden in je handeling, is een echte frees een betere optie.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Als je dan toch gaat kantenlijmen (edge banding)dan heb je ook klemmen nodig. Mocht je die nog niet hebben, dat is deze film misschien een idee.

 

Maarten_A

Actieve deelnemer
26 aug 2014
32
0
Geertruidenberg
Ja, een heel mooi systeem, als ik een keer wat tijd over heb overweeg ik dit misschien nog wel om te maken.
Je schrikt namelijk als je ziet wat die speciale klemmen (o.a. Bessey) kosten.
Onlangs heb ik voor een projectje wat teak fineer kanten verlijmd.
Om deze te klemmen gewone lijmklemmen gebruikt en met wiggetjes en een drukverdelend strookje het fineer opgeklemd.

P1020074.jpg
Dat werkte heel goed.

Nog een ding: die gast in het, overigens erg leuke, filmpje smeert meerdere malen epoxy uit met zijn blote vinger.
Ik heb zelf recent een allergische reactie op epoxy gehad, en daar zit je dus niet op te wachten.
Doe dus bij het werken met epoxy altijd Nitril handschoenen aan. (of latex)
 
Laatst bewerkt:

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Maar met de door jou bestelde freesset kan je ook met gewone lijmklemmen werken. De rand kan immers niet bewegen.
 

WR1944

Oud hout
Je kan natuurlijk ook een V-groef in de rand maken met een tafelzaag. Zeker bij wat grotere platen is het een gedoe maar het is een simpele procedure. De V-groef hoeft ook niet precies in het midden te zitten als je het houten latje maar breed genoeg maakt. Na het lijmen moet je het latje wel gelijk maken met de oppervlakte van de plaat.

Correctie, de V-groef moet wel precies in het midden zitten (geldt ook voor de frezen) anders zijn de randen onder en boven de plaat niet gelijk. De ene of de andere rand steekt dan wat meer uit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.