Freesmachine vragen.

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Voor wat kan ik deze frees gebruiken en naam v.d frees?
9i60x5.jpg

Man frees beter dan een Mec ?

Mvg,
Rudy
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Hallo Rudy, je laatste vraag begrijp ik niet goed, maar het antwoord op je eerste vragen: Dit is een sponningblok. Het woord spreekt voor zichzelf, lijkt me: bedoeld om sponningen mee te frezen. De getalletjes die er op staan, geven aan resp. de diameter en de hoogte van dit blok, en de asdiameter. Overigens kun je een sponningblok in combinatie met een bijpassende ring ook goed gebruiken als kopieerfrees.
 

Dries Haneborst

Actieve deelnemer
14 jun 2010
185
0
Man: handmatige doorvoer. Of met een doorvoerapparaat.

Mec: mechanisch, frezen vaak grote hoeveelheden en mogen absoluut niet met handdoorvoer gebruikt worden.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Rudy, dit is de zogenaamde slagfrees uit een eerdere post van je. Sponningfrees is een meer gebruikelijke naam in Nederland. Deze kop heeft hardmetalen wisselmessen. Waarschijnlijk kun je ze nog omdraaien ook omdat ze twee snijdende kanten hebben. Die metalen plaatjes bovenop zijn voorsnijders, die zorgen voor een mooie strakke snede in de hoeken en voorkopen splinteren.

Wat mij intrigeert is de vraag: waarom koop je zo'n zware uitgebreide machine als je niks van frezen lijkt te weten. Wat ga je ermee doen / maken?
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Rudy, dit topic had je trouwens beter kunnen plaatsten in de rubriek Elektrisch gereedschap.

Op die manier houden we het forum beetje schoon en is alles makkelijk te vinden voor iedereen.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Scheppie zei:
Rudy, dit topic had je trouwens beter kunnen plaatsten in de rubriek Elektrisch gereedschap.

Op die manier houden we het forum beetje schoon en is alles makkelijk te vinden voor iedereen.
Sorry,ik moet nog veel leren.
Hoe zijn die Manuele en mechanische frezen van elkaar te onderscheiden?


Scheppie
Wat mij intrigeert is de vraag: waarom koop je zo'n zware uitgebreide machine als je niks van frezen lijkt te weten. Wat ga je ermee doen / maken?

Ik kon die frees niet laten voorbijgaan,en ik wil het mij een beetje gemakkelijker maken bij het maken van tafels ,banken ,tuinhekken en wie wat nog allemaal?.

Mvg,
Rudy
 

tuoh

Oud hout
Frezen om manueel te gebruiken zijn altijd voorzien van spaanbegrenzers, dwz. dat er maar een beperkte hoeveelheid hout per omwenteling kan afgenomen worden.( dunne spanen) en dus ook dunne plakjes vinger als het fout loopt. Maar dit laatste is theorie, in werkelijkheid is het meestal heel wat gruwelijker.

Er zijn twee manieren om deze begrenzing te bekomen, de eerste methode zie je op de foto van de slagfrees. De omtrek van het freesblok is mooi gesloten, en de messen steken hier maar enkele mm bovenuit. De depressie voor het mes zorgt er voor dat de spanen weg kunnen.

Een tweede methode word veel toegepast bij profielblokken met wisselmessen, hier zitten er op het eerste zicht vier messen in het blok, twee in de snijrichting en voorzien van een snijkant, en twee tegen de richting in, deze hebben wel hetzelfde profiel maar missen de snijkanten. Het zijn deze laatste twee "messen" die voor de begrenzing zorgen.

Alle andere types van frezen zijn sowieso voor mechanische doorvoer, sommige hiervan mogen gebruikt worden met een aandrijver, andere types daarentegen mogen enkel gebruikt worden op automatische machines ( type vierzijdige of een ramenautomaat) Hieronder vallen alle frezen met diepe uitsparingen, die een uitgesproken tandvorm hebben in bovenaanzicht.


Mvg,

André
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
MAN-gereedschap dient voor manuele doorvoer. Het snijgereedschap steekt maximum 1.2 mm voorbij het freeslichaam of de spaanbegrenzer.
MEC-gereedschap is voor mechanische doorvoer. Bv vierzijdige schaafmachine, volautomatische pennebanken, enz...
Vroeger was er nog een tussencategorie voor halfmechanische doorvoer bv: aandrijver, rollende wagen van een pennebank, ... Deze tussencategorie is afgeschaft en valt nu volledig onder manuele doorvoer.
Ik heb hier op mijn PC twee filmpjes die het verschil in verwonding bij MAN- en MEC-gereedschap aantonen aan de hand van een varkensstaart die in een draaiende freesmachine gaat. Ik krijg ze jammer genoeg niet gepost... :( Ligt dat aan mij of kan je wmv-bestanden uploaden?
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Hallo,

Gisteren even een frees gaan kopen.
Ik was van plan om mij een Man frees aan te schaffen,maar werd afgeraden door de verkoper .Hij beweerde dat een Mec kwa veiligheid het zelfde is als de andere met een verstandig gebruik en veel goedkoper ,is wel geen speelgoed!
Hij vertelde dat hij liever met zijn vinger tussen een Mec frees kwam dan kon hij er nog aangenaaid worden, met de Man was de vinger niet maar te redden te fel beschadigd

Mvg,
Rudy
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
rudy zei:
Hallo,

Gisteren even een frees gaan kopen.
Ik was van plan om mij een Man frees aan te schaffen,maar werd afgeraden door de verkoper .Hij beweerde dat een Mec kwa veiligheid het zelfde is als de andere met een verstandig gebruik en veel goedkoper ,is wel geen speelgoed!
Hij vertelde dat hij liever met zijn vinger tussen een Mec frees kwam dan kon hij er nog aangenaaid worden, met de Man was de vinger niet maar te redden te fel beschadigd

Mvg,
Rudy

In welke winkel geven ze zo'n advies? Ik vind het echt jammer dat ik de filmpjes met de varkensstaart niet kan laten zien. Je zou snel doorhebben dat MEC-gereedschap gelijk is aan een gehaktmolen. Bij MAN-gereedschap heb je slechts een oppervlakkige snijwonde. Op voorwaarde natuurlijk dat je de reflex hebt om onmiddelijk terug te trekken. Bij MEC-gereedschap is het net veel moeilijker om terug te trekken omdat de frees je verder in de machine trekt.
 
A

Athanor

Guest
@Rudy

Betekent dat dat je meer waarde hecht aan het advies van een verkoper met waarschijnlijk een commerciële achtergrond, dan de adviezen van vaklieden hier op het forum die soms al meer dan 30 jaar praktijkervaring hebben? :shock: :shock: :shock:

Terwijl je zelf amper weet waar je aan begint met een stationaire freesmachine :roll:

Fons
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Athanor zei:
@Rudy

Betekent dat dat je meer waarde hecht aan het advies van een verkoper met waarschijnlijk een commerciële achtergrond, dan de adviezen van vaklieden hier op het forum die soms al meer dan 30 jaar praktijkervaring hebben? :shock: :shock: :shock:

Terwijl je zelf amper weet waar je aan begint met een stationaire freesmachine :roll:

Fons


Beste,
Die verkoper is iemand uit de schrijnwerkerijwereld (man op leeftijd)en verdeler van Rojec .
Winkelketen is een bekende naam in België.
Ik had een frees bij me om laten te zien of daar mee te werken viel,deze frees was namelijk bij de machine zie foto.
Hij vond dat ik helemaal geen andere frees nodig had alleen nieuwe mesjes.
Als hij een commerciële achtergrond had, dan heeft hij toch minstens 100€ mis gelopen
Ik weet er nog niet veel van,dus moet ik toch maar verder gaan op uitleg en goede raad van vaklieden. Het is voor mij moeilijk,daarom sta ik ook open voor elke goede raad .
Laat de tips maar komen.
e69bix.jpg


Mvg,
Rudy
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Rudy, als die man een schrijnwerker op leeftijd is verklaard dat misschien een gedeelte van zijn standpunt. Vroegen (tot wanneer?) was er volgens mij geen MAN, iedereen gebruikte MEC frezen en er was geen arbodienst of wat dan ook. Nog niet heel lang geleden is het verboden geworden om met MEC frezen handmatig te werken. Das niet voor niks.

De techniek is gewoon zo dat je bij een MAN frees een ondiepe wond hebt en inderdaad zoals jokke hierboven schreef heb je normaal de reflex om dan terug te trekken en heb je dus "slechts" een ondiepe wond. Wat er van je vinger af is is inderdaad niet aan te naaien.

Als je je hand vol gas in een MEC frees stopt dan wordt hij erin getrokken en afgesneden, lijkt mij stug dat dat in 1 beweging gaat en dat je vinger dan als 1 stuk in de frees zit, reken daar maar niet op, die krijgt ook paar klapjes na en is niet meer voor aannaaien vatbaar.

Er is met MEC frezen best te werken hoor, het is volgens mij niet zo dat het bij de eerste de beste keer fout gaat maar ALS het fout gaat gaat het ook goed fout. Als jij je aanvoerapparaat gebruikt kun je prima MEC frezen gebruiken zolang je je vingers maar weghoud van de kop en er niet in de buurt komt.

MAN is altijd veiliger dan MEC, een ieder die anders beweert die weet niet wat hij zegt en het zijn echt JOUW vingers die erin gaan en niet die van degene die je een verkeerd advies gaf.

Laat ook duidelijk zijn dat met MAN frezen frezen nog steeds erg gevaarlijk is, zorg er dus altijd voor dat je met je handen wegblijft van de freeskop, ook geen houtje even wegtikken oid. In zo'n freesblok zit zoveel power, als het fout gaat gaat het altijd vervelend fout. Dus geen loshangende kleding, mouwen etcetera. Gewoon oppassen. En met aanvoerder ook heel goed oppassen, als je hand onder de aanvoerder zit dan stopt ook die niet en voert ie hem zo de frees in, zorg dus altijd voor een makkelijk bereikbare noodstop of dat je tenminste altijd makkelijk bij de schakelaar kunt.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Jokke, kun je de filmpjes op youtube zetten en de link posten? ik ben ook wel benieuwd. Anders kan ik hem evt wel op een eigen website posten denk ik. Hoe groot is het filmpje?
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Hallo,
Waar kopen jullie je frezen?
Wat is de gangbare maat voor een frees dikte en buiten diameter ?
Ik overweeg om toch een Man frees te kopen,welke prijs?

Mvg,
Rudy
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Gangbare maat voor een frees voor wisselbeitels (FLU systeem) van 40mm hoog is ongeveer 100mm buiten diameter en 40 hoog. Daar heb je alle standaar beitelsetjes voor, als je specifieke dingen wilt kun je een vast kop overwegen. Google op freeskop en je zult een boel info vinden.
 

tuoh

Oud hout
Nou, die blauwe freesblok kan je inderdaad gewoon gebruiken, het ziet er geen topkwaliteit uit, maar hij zal zijn werk wel doen.

Kijk eens op de site van Felder, daar zie je perfect hoe een veilige frees er moet uitzien, en je ziet ook het bijhorend prijskaartje. Je ziet zelfs het toepassingsgebied voor de desbetreffende frees. Overloop ze allemaal maar eens, zie je direct wat er allemaal op de markt is.

Het is wel zo dat je thuis doet wat je wil, en op de machine plaatst wat je wil, maar zeker als je niet al teveel ervaring hebt zou ik zeker opteren voor het veiligste materiaal. Zelfs een cirkelzaagblad op een zware haakse slijper zie je dan wel eens :eek: Heb de man ineens stapelgek verklaart, maar die was zich van geen kwaad bewust.
Dat mec. frezen sneller verspanen is waar, de houtafname gebeurt namelijk veel agressiever, maar in onervaren handen levensgevaarlijk.

Vijf jaar geleden was ik getuige van een zwaar ongeval met een mec. verlijmfrees van 100mm hoogte, de man in kwestie gaat nu door het leven met 3 1/2 vingers minder aan de linkerhand, die waren gelijk gehakt.
De urgentiearts is nog komen kijken naar de resten, maar daar was niks meer van te recupereren :cry:
En nu we toch wat gruwelverhalen oplepelen, 22 jaar geleden heb ik een verticale freesmachine met een motor van 7.5pk, en op de spindel een grote profielfrees, weten blokkeren op de onderarm van een collega, die was met de linkerarm tussen voorste geleider en frees gesukkeld. Resultaat, onderarm geamputeerd op 10cm onder de elleboog, en voor de rest van zijn leven verder met een prothese.
Om maar te zeggen, die klomp ijzer op de spindel stopt voor niks, de krachten die hier vrij komen zijn niet te schatten. Bezint eer ge begint is in dit geval zeker van toepassing.

Mvg,

André
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Paar adviezen.

Ook een heel belangrijk veiligheids aspect bij frezen met losse messen is de beveiliging om te voorkomen dat de beitel uit het blok kan komen als deze onverhoopt los .....
deze bestaat meestal uit een pin in het blok en een gat in de beitel. ga hier nooit aan zitten klooien. en houd deze beveiliging ten alle tijden in stand. beitels kunnen met snelheden van een kogel weg vliegen.

Verder lees ik hier over de reflex als het mis gaat, als het hout weggeslagen word door de frees gaat dit met een zodanige snelheid dat je met de snelste menselijke reactie nog veel te laat bent.

Ook zorg je ervoor dat je de geleiders altijd zo dicht mogelijk bij elkaar hebt staan. dit voor een betere geleiding maar is ook weer veiliger.

Als je de frees hebt ingesteld contoleer je ook altijd met de hand of de frees niets raakt, gewoon ronddraaien met de hand van de spindel, maak hier een gewoonte van.

En gebruik altijd het aanvoerapparaat of een goede beveiliging ( bij invalwerk of rondfreeswerk.)

En weet dat de meeste ongelukken gebeuren op het moment dat je denkt, nog even snel een latje frezen of zagen, kan wel even zonder...BEVEILIGING. voorkom dat je in die situatie komt bij het machinaal houtbewerken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.