Frees verloopt Dewalt

doubjj20

Actieve deelnemer
5 jan 2012
41
0
Ik heb een probleem met mijn bovenfrees. Als ik een tijdje aan het werken ben, dan loopt de frees uit de machine. het is net of de spankop niet meer goed werkt. gelukkig vliegt de frees er niet uit, maar ik krijg daardoor wel maatafwijkingen wat niet zo fijn is.

zou dat op te lossen zijn met een nieuwe spanhuls, of zou er iets anders aan de hand zijn?
ik hoor graag jullie mening.
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
639
303
Het Groene Hart
Heb je een spantang voor inch maten waar je nu een metrische maat frees in probeert te klemmen?
Misschien ooit de spantang vastgedraaid zonder frees er in? Daar hoor ik wel eens over dat daar de boel van kapot kan gaan.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.794
949
Leeuwarden
Ik heb dat probleem een keer gehad en toen bleek dat ik een engelse versie van een Black&Decker freesmachine bij Praxis gekocht had die met een half inch spantang was uitgerust. Doordat ik 12 mm freesjes gebruikte kreeg ik die niet goed ingespannen. Misschien goed om dat even te checken.

Fons
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.739
2.597
Gaanderen
Heb het ook wel eens gehad. Net voordat de frees brak. Ook mijn Triton tra001 heb ik wel eens een losse frees gehad. Of dat aan het vastdraaien lag? Kan hierna werkte het weer goed.
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Ik heb het met mijn Makita gehad toen ik eigenlijk net teveel vroeg van de machine. Een scherpere frees en/of materiaal per gang weghalen heeft dit probleem voor mij voorkomen. Dure les, ging fout op een mooi en vooral groot stuk eiken...
 
  • Leuk
Waarderingen: Joost79

doubjj20

Actieve deelnemer
5 jan 2012
41
0
Problem solved.
Niet de frees in de spantang verliep, maar de freesmachine zelf zat niet goedgenoeg gepositioneerd.:p:p
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.