Frees,afkort en zaag tafel

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
403
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Als je een modulair flexibel systeem wil kun je ook eens bij Triton tools kijken. Ik heb laatst een demo gezien en het lijkt mij (zeker voor de hobby) een niet al te dure, flexibele, praktische oplossing. Op dit forum is er trouwens weinig tot niks over te vinden.
Je geeft aan dat je de ruimte hebt voor een grote machine. Dan kun je ook een scheppach combi (HMC) overwegen met aanbouwdelen. Die is wel meer bedoeld voor massief hout dan voor plaatmateriaal, maar dan kun je een tijd vooruit. Degelijke machines hebben een behoorlijke capaciteit. Iets kleiner is de Bestcombi van Kity. Hiervan is een serie losse machines, en een één geheel machine. Prima (instap)machines die van goede kwaliteit zijn.
Bij deze laatste opties ben je natuurlijk wel meer plaatsafhankelijk aan het werk dan met bijvoorbeeld de Triton.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Snap je niet precies wat ik bedoel met een plank als geleider.
Als je bv een plaat hout hebt waar je een rechte groef in wilt frezen, dan span je gewoon een plank over je werkstuk op een bepaalde afstand van je lijn. Dat is de ruimte van de buitenkant van je frees tot de kant van je freeszool waarlangs je gaat frezen.
Of je spant hem tussen twee planken, dan kan je ook niet weglopen.

Op een plate vlak lijkt het me ook niet zo lastig. Maar een uitsparing frezen in een kozijn profiel. Waar je geen goede steun hebt voor je geleider en het hout ook niet echt flak is. Vind ik het lastig.
Maar ik heb nu de Bosch FSN OFA en 3 railsen. Ik was al van plan om 1 daarvan in stukken te zagen en dan kan ik mooi brug maken. Dan zal het al beter gaan, denk ik.
 
Laatst bewerkt:

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Een grotere machine is een afkortzaag of zaagtafel niet een vaste machine. Had ik maar ruimte voor zo'n ding. Heb al zitten denken. Maar je hebt zeker 2 m ruimte om zo'n machine nodig en dat heb ik echt niet helaas, helaas. Ik heb al zitten denken of ik me schuur eromheen kan bouwen met wegklappende muren maar heb gewoon niet zoveel ruimte.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Je kan een eenvoudige mal maken om een sparing te frezen in een kozijnprofiel, zonder dat hij kantelt.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Hoe moeilijk kan je het jezelf maken?

Een Mafell vind je te duur, het F woord ben je niet van gecharmeerd, een precisio CS 70 vind je te gammel (de eenvoudig CMS tafel staat bij mij stevig en niet wankel),zware machines kun je niet naar boven sjouwen (dan gaat volledige plaat multiplex e.d. ook niet lukken). Bij elke aangedragen oplossing zie je wel een beer op de weg.

Misschien is dit merk een oplossing naast een zelf bedachte manier voor het freeswerk.


Mocht dit ook geen oplossing voor je zijn dan wellicht toch het toverstokje van tuoh proberen.:)
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Nogmaals de vraag in hoeverre je ervaring hebt met de beoogde machines? Worden de aangedragen oplossingen nu afgekeurd vanuit ervaring of aannames?
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Als je door het verhaal leest, dan denk ik ervaring. Maar das toch niet erg, samen weten we een hoop.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
Nog een extra suggestie, ik zou eens kijken naar de Kitty best combi. De ouder modellen zijn de losse machientjes die je op 1 tafel kunt monteren. En het nieuwere model is een compacte combinatiemachine. Je kunt hier goede resultaten van verwachten. En bij alles geldt dat je een compromis moet sluiten tov je wensen, ruimte en budget.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Als ik het verhaal doorlees is me echt niet duidelijk of er wel eens is gewerkt met de machines die nu worden afgewezen, zeker de Festool machines zijn juist de aangewezen apparaten om in een dergelijke situatie te worden gebruikt. Als die zonder ze gebruikt te hebben al worden afgewezen ga ik ook verder richting toverstokje... :)
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik denk dat het probleem van TS iets dieper ligt.
In dit draadje http://www.woodworking.nl/showthread.php?9310-zaagtafel-aanschaffen&p=90736#post90736 wordt al aaangegeven
welke problemen er worden ervaren.

In geval van weinig ruimte voor machines zijn er altijd andere oplossingen.
Bv met handmachines.
Een plaat recht zagen kan ik gewoon op de grond op een paar balkjes met een plank als geleider waar ik tegenaan beweeg. Heb ik geen dure zaaggeleider voor nodig.
Zelfde geldt voor die groeven of sparingen. Met een beetje hulpmiddelen is het allemaal te realiseren, zeker met de vele voorbeelden hier op het forum aanwezig.
Een workmate op z'n minst zou dan wel fijn zijn om bv je kozijnprofiel tussen te klemmen.

Misschien makkelijker voor TS om per klus aan te geven tegen welke problemen hij aanloopt en van daaruit verder te denken.

Ik denk dat het meer in de handigheid zit. Je kan dan allemaal dure spullen aanschaffen, maar beter is eerst de basis.
 

tuoh

Oud hout
Wat de TS ontbeerd is niet die of die machine, maar een stuk(je) inventiviteit om aan de slag te gaan met wat er wel beschikbaar is aan machines of gereedschap.
Zelfs in de best uitgeruste werkplaats komt het aan op inventiviteit om alle klussen tot een goed eind te brengen, het is nooit de machine maar wel de gebruiker ervan die verantwoordelijk is voor het eindresultaat.
De inventieve gebruiker bereikt dat eindresultaat desnoods met een stenen bijl als er niks anders beschikbaar is:D Met andere woorden, je roeit met de riemen die je hebt, voor elke klus stad en land afdweilen op zoek daar de beste tool voor de klus is een dure sport, en ook niet realistisch. DE beste machine bestaat immers niet.

Ik zou wat tijd uittrekken om het gereedschap wat je hebt grondig te leren gebruiken. Je zou ervan versteld staan wat je al kan verwezenlijken met een simpele brandhoutzaag en wat klemmen en mallen. Daar maak je al zonder één probleem een raamkozijn mee.


Mvg,

André
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Waarom geen mobiele machines? Of in zoverre mobiel dat je het op wieltjes kan zetten.. Een zelfgebouwde freestafel kan op een tafel.. Afkortzaag op een (zelfgemaakt) onderstel met 2 rolbokken. Eventueel plaatwerk kan je laten zagen of met een invalzaag met rail.

Zelf heb ik alles op wielen staan, al heb ik niet te klagen over ruimte..
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Wat de TS ontbeerd is niet die of die machine, maar een stuk(je) inventiviteit om aan de slag te gaan met wat er wel beschikbaar is aan machines of gereedschap.
Zelfs in de best uitgeruste werkplaats komt het aan op inventiviteit om alle klussen tot een goed eind te brengen, het is nooit de machine maar wel de gebruiker ervan die verantwoordelijk is voor het eindresultaat.
De inventieve gebruiker bereikt dat eindresultaat desnoods met een stenen bijl als er niks anders beschikbaar is:D Met andere woorden, je roeit met de riemen die je hebt, voor elke klus stad en land afdweilen op zoek daar de beste tool voor de klus is een dure sport, en ook niet realistisch. DE beste machine bestaat immers niet.

Ik zou wat tijd uittrekken om het gereedschap wat je hebt grondig te leren gebruiken. Je zou ervan versteld staan wat je al kan verwezenlijken met een simpele brandhoutzaag en wat klemmen en mallen. Daar maak je al zonder één probleem een raamkozijn mee.


Mvg,

André

Ik ben al een jaar of 15 aan het hobbien met hout. Ik heb wel enige ervaring in het gebruik van mijn gereedschap. Dat wil niet zeggen dat ik het op de beste manier doe. Wat ik vooral wil doen is nauwkeuriger werken en daar wil ik in investeren. Maar wat is de beste manier? Ik kom vaak wel tot de conclusie dat "dit" niet de beste was.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Wat Tuoh wil zeggen is dat je niet meteen op zoek moet gaan naar allerlei machines, maar gewoon wat handigheid ontwikkeld met de mogelijkheden die je hebt.
Ik kan mij daar wel in vinden.

Daarom zeg ik ook, geef eens een voorbeeld klus waar je tegenaan loopt en de gereedschappen die voorhanden zijn en dan kijken naar een goed uitgangspunt.
Houtbewerken is gewoon een kwestie van oefenen.

Je gaf al aan een kozijnprofiel een gat erin.
Je kan dat doen met hamer en beitel.
Ook met de bovenfrees uit de losse hand lukt netjes, ondanks dat hij neiging heeft tot kantelen.
Als je maar weet hoe.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Over handigheid en budget gesproken zie het filmpje. Je kan er uiteraard ook een bovenfrees in stoppen. In mijn jaren in Azie heb ik heel veel van dit soort zaagtafels gezien.

jaap

 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Wat Tuoh wil zeggen is dat je niet meteen op zoek moet gaan naar allerlei machines, maar gewoon wat handigheid ontwikkeld met de mogelijkheden die je hebt.
Ik kan mij daar wel in vinden.

Daarom zeg ik ook, geef eens een voorbeeld klus waar je tegenaan loopt en de gereedschappen die voorhanden zijn en dan kijken naar een goed uitgangspunt.
Houtbewerken is gewoon een kwestie van oefenen.

Je gaf al aan een kozijnprofiel een gat erin.
Je kan dat doen met hamer en beitel.
Ook met de bovenfrees uit de losse hand lukt netjes, ondanks dat hij neiging heeft tot kantelen.
Als je maar weet hoe.

Beide gedaan:
- Met hamer en beitel. Ik krijg de randen niet strak recht. Ze wijden mm naar buiten uit. Ook met de handzaag eerst ingezaagd alleen Ik kom niet diep genoeg zonder de schuine rand aan de voorkant te beschadigen.
- Hebben we het al over gehad. Ga de volgende keer met een betere geleider werken.

Wat ik ook lastig vind is kozijnprofielen met de hand verstek te zagen zodat alle lijnen netjes doorlopen. Door al die rare hoeken in het profiel verloopt mijn verstek hoek.

Om dit op te lossen zou ik een goede afkortzaag willen kopen. Maar ik kan maar 1 "grote" machine opbergen. Is deze machine de beste keus of kan ik beter iets anders kopen en krijg ik later spijt van deze koop. Of kan ik beter een kleinere afkortzaag kopen die wel door het trapgat kan maar.. . Of... of .. of .
Dat is soort of de kern van mijn probleem.
 

tuoh

Oud hout
Nee nee, er bestaat geen ideale machine voor ALLE klussen, je gaat altijd op zoek moeten naar een grootst gemene deler, compromissen sluiten dus. Een machine die perfect is voor het zagen van sponningen, daar ga je geen gaten mee kunnen hakken, dat mag duidelijk zijn. Het is gewoon onmogelijk om een machine te vinden of te kopen die alles kan. Als je voor elke bewerking een gepaste machine wil dan heb je een hobbyruimte van 1000m3 nodig om dat alles in op te bergen.
Je gaat er dus niet aan ontkomen om sommige bewerkingen manueel uit te voeren. Investeer in een zaagmachine, welke maakt niet uit, je gaat sowieso toch moeten improviseren voor bepaalde klussen. Met een afkortzaag (type Kapex) kan je niet schulpen, moeten beide bewerkingen regelmatig gebeuren dan ben je beter af met een invalzaag en geleiders. Als je dan ook nog de beschikking hebt over een bovenfrees dan kan je al heel wat klussen aan. Begin die dingen niet in te bouwen of zo, daar beperk je enkel het gebruiksdoel mee. Pas de machine aan per klus als het nodig is, zo kan je met één machine veel verschillende klussen aan. Maar, wees INVENTIEF bij het gebruik van de machines, anders loop je steeds geheid tegen een muur aan.
Oefen ook je handvaardigheid, dat is uiteindelijk nog altijd de meest veelzijdige "machine" daar kan je alle klussen mee aan.

Mvg,

André
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Mbt de kozijnprofielen.
Gaat het hier om de ABC profielen? Die zaag je niet in verstek, maar contraprofiel. Of bent u van Belgie, dan weet ik het niet hoe die het doen.

Ook hierbij gaat om oefenen. Zorg voor een scherpe zaag. Zowel duw als trekzaag, werkt allebei.
Zaag vlak NAAST het lijntje, zodat je steeds het lijntje kan zien.
En met de juiste lijm kan je ook nog wat kieren dichten. Bison of Frencken kozijnlijm bv.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.