Frame eetkamer bankje

paultje_bos

Nieuw lid
18 aug 2015
5
2
Goedenavond,

Ik ben nog een beetje m’n weg aan het vinden in dit forum, dus ik hoop dat ik dit topic bij de juiste sectie heb gezet, anders hoor ik het graag.

Ik zocht advies voor een project, ik ga een eetkamer bankje maken, daarbij wordt het onderstel een open frame van vurenhouten balken (44x69). Het frame krijg een soort A vorm (zie foto van voorbeeld).
Nou moet ik de verbindingen (ik ga ze op 10 graden zagen) met elkaar verbinden. Mijn vraag is, volstaat het met alleen lijm, of moet ik ze ook op een andere manier verstevigen? Ik wil liever niet schroeven, want dat blijf je zien, en met deuvels oid wordt lastig vanwege de hoek.

Ik hoor graag hoe jullie hier over denken. Alvast bedankt.
 

Bijlagen

  • 5AA42F17-1B30-4AE9-B1E7-0AB41C0E0F79.jpeg
    5AA42F17-1B30-4AE9-B1E7-0AB41C0E0F79.jpeg
    204,3 KB · Weergaven: 50

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
316
117
Eemnes
Hi Paultje,
kops hout op langshout lijmen gaat geheid los laten. Zeker onder belasting zoals een bankje.
hier moet dus extra sterkte worden toegevoegd. Denk aan domino, of pen/gat, deuvels of schroeven. Je geeft aan dat je deuvels oid lastig vind ivm de hoek. Schroeven kan ook met pocketholes, kijk even op jijbuis of hier op forum. Die kun je dan van de liggers onderaf in de staander schroeven voor de onderkant. Voor bovenzijde, van bovenkant ligger de staander in schroeven. Zitting erop en niemand ziet de schroef meer.
succes
 

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
371
160
Eindhoven
Welkom! Alleen lijm lijkt me onvoldoende. Als je het makkelijk wilt houden maak je de ligger die op de vloer rust niet tussen je poten maar er onder. Je poten kun je dan van onderuit schroeven, dan zie je de schroeven niet meer.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.240
1.990
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik ben nog een beetje m’n weg aan het vinden in dit forum
vooreerst . . . welkom op dit forum
het is altijd handig jezelf voor te stellen
daardoor kunnen we inschatten welke raad je in welk detail kunnen geven

je regio of woonplaats in je profiel zetten is nuttig
daardoor kunnen we gerichter antwoorden, waar dit een rol speelt

Nou moet ik de verbindingen (ik ga ze op 10 graden zagen) met elkaar verbinden. Mijn vraag is, volstaat het met alleen lijm, of moet ik ze ook op een andere manier verstevigen? Ik wil liever niet schroeven, want dat blijf je zien
als je in het maken van verbindingen niet sterk bent, dan kan je de poten in 2 lagen maken, waarbij de buitenste laag onder de horizontale kader stopt, en de binnenste laag daar naast verder loopt
door die binnenste laag kan je onzichtbaar schroeven
 

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
276
155
Leiden
Als je gaat schilderen zou je ook kunnen schroeven. Stukje verzinken en weer vullen met een prop. Als je dat netjes doet valt het na schilderen ook niet meer op.
 

paultje_bos

Nieuw lid
18 aug 2015
5
2
Bedankt voor de vriendelijke reacties, heb me net even voorgesteld (Thread 'Paul uit Sint Pancras').

Ik begrijp ondertussen al heel duidelijk dat alleen lijmen geen optie is! Ik ga even kijken naar de pockethole oplossing, ik ken het principe maar weet niet of je door de hoek van de schuine poot je genoeg “vlees” overhoudt om goed vast te draaien.

Ik ga denk ik eerst is een proefstukje maken en dan kijken of ik pen/gat kan maken.

De oplossing van Marijn houdt ik als laatste optie, want op die manier komt de kopse kant in het zicht.

Ik hou jullie op de hoogte.
 

paultje_bos

Nieuw lid
18 aug 2015
5
2
Ben begonnen aan m’n proefstukje, en tot de conclusie gekomen dat ik verder ga met de pockethole variant.

De pen/gat gaat denk ik niet lukken, zie foto’s, en voordat jullie in huilen uit barsten, ik heb (nog) geen beitelset! Maar ik wilde alleen even kijken of het principe ging werken. De pen lukt wel, maar het gat wordt echt een beetje te lastig. En uit eindelijk gaat het om dat de verbindingen goed vast zitten, dus als ik van onder met pocketholes alles goed vast zet dan ben ik er.

Neemt niet weg dat ik verder ga oefenen met een beitel, merk dat ik dat wel leuk vind!
 

Bijlagen

  • E6F9E810-135D-4FA5-B980-BB229AC28B17.jpeg
    E6F9E810-135D-4FA5-B980-BB229AC28B17.jpeg
    70,1 KB · Weergaven: 26
  • D2AA49E4-A0A1-4F34-ADAF-61680D99CADD.jpeg
    D2AA49E4-A0A1-4F34-ADAF-61680D99CADD.jpeg
    74,5 KB · Weergaven: 26
  • A6E37A08-F088-4026-9956-9042868CAE93.jpeg
    A6E37A08-F088-4026-9956-9042868CAE93.jpeg
    62,2 KB · Weergaven: 25

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.