Fragiele schaafmessen Metabo HC260C

Ruby

Nieuw lid
30 aug 2023
4
0
Lummen
Hallo allemaal

Hopelijk is dit het juiste topic!

Mijn naam is Ruby, een 30 jarige en zeer onervaren hobby-ist en doe-het-zelver.
Sinds kort heb ik een Metabo HC260C aangeschaft (beetje overdreven besef ik nu, de resultaten zijn nog niet wat ik er van wil)
Ik werk vooral met paletten hout dat ik gratis kan krijgen vanop mijn werk, vandaar dat ik de VVD nodig heb om het hout werkbaar te maken.

Ik heb opgemerkt dat de messen die erbij zitten erg fragiel zijn (ik vermoed wegwerpmessen). Na het schaven van een 10-20 planken merk ik dat er al grote oneffenheden de messen zitten dit strepen nalaten tijdens het schaven en uiteraard is dit erg ongewenst zoals jullie wel weten.
Kan ik iets aan deze "slechte messen" doen? Het kan toch niet zijn dat deze messen zo een lage functionaliteit hebben?

Ik vroeg me dan ook af of dit normaal is. Als deze trend door gaat ga ik me blauw betalen aan enkel messen, en dat kan ook niet de bedoeling zijn.
is er iets dat ik fout doe? Is palettenhout mogelijks niet geschikt om te schaven?
hebben jullie nog tips om de levensduur te verbeteren?

Ik heb ondertussen al extra messen besteld via Amazon,iets in deze trend (Amazon.nl)
Zou ik mogelijks beter investeren in slijpbare messen?

Bedankt voor alle tips!

Groetjes
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
In pallethout zit over het algemeen veel rommel, zoals steentjes, nietjes , afgebroken nagels. Die vernielen allemaal je messen. De eerste schaafbeurten gewoon met oude messen doen. Als je hout dan schoon is, wissel je naar je scherpe messen en zo haal je de ribbels weg en daarna schaaf je naar de uiteindelijke maat.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink en Ruby

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
121
32
Delft
Eerst schoonschaven met een elektrische handschaaf? Die hebben over het algemeen goedkope carbide wisselmesjes en kunnen dus wat meer zand en andere rotzooi hebben. Je merkt dan gelijk of je geen spijkers over het hoofd hebt gezien. Op marktplaats staan er veel elektrische handschaven.
Wil wel opmerken dat pallethout, afhankelijk van het doel, geïmpregneerd kan zijn, en het stof dus giftig kan zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ruby

Bertocello

Nieuw lid
4 aug 2023
18
12
Bree, Belgie
Ik werk ook met uitsluitend palettenhout. het meeste daarvan is in goede staat, je hebt alleen goede ogen nodig om verontreiniging te zien. Het klopt dat er soms nietjes en steentjes, fragmenten eigenlijk, inzitten. Ik verwijder die door de balkjes of planken langs een schulpzaag op mijn Dewalt DWE 7492 te halen. Een nieuwe zaag kost minder dan 10€.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ruby

Ruby

Nieuw lid
30 aug 2023
4
0
Lummen
Ik probeer echt wel goed te letten op nageltjes, nietjes etc.
Knoesten kan je natuurlijk moeilijk omzeilen of ik moet echt héél erg kieskeurig worden op mijn hout.

Kan het zijn dat ik met veel schaven na elkaar de mesjes te warm maakt waardoor ze meer kwetsbaar worden bvb?
 

Ruby

Nieuw lid
30 aug 2023
4
0
Lummen
Ik werk ook met uitsluitend palettenhout. het meeste daarvan is in goede staat, je hebt alleen goede ogen nodig om verontreiniging te zien. Het klopt dat er soms nietjes en steentjes, fragmenten eigenlijk, inzitten. Ik verwijder die door de balkjes of planken langs een schulpzaag op mijn Dewalt DWE 7492 te halen. Een nieuwe zaag kost minder dan 10€.
Ik heb dezelfde tafelzaag idd. Dus als ik het goed begrijp snij je eigenlijk de slechte stukken er van af dan?
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
547
130
Ik heb ook een HC260, ook met de originele wegwerpmessen.
Deze kun je overigens een 2e keer gebruiken, je kunt ze omdraaien.
Toen ik de machine (jong) gebruikt kocht dacht ik ook dat deze messen niet zo goed zouden zijn en ik zou gaan ombouwen naar de dikkere messen waarbij je ook de aandruklijsten moet vervangen.
Echter ik vind dat deze wegwerpmessen zich prima houden en blijf ze voorlopig gebruiken.
Ik denk ook dat in jouw geval nier zozeer aan de messen ligt maar aan het hout. Ook dikkere messen beschadigen wanneer er vervuiling in het hout zit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ruby

munckf

Actieve deelnemer
Bij Turmfalke zetten ze er speciaal bij dat ze "nachschärfbar" zijn (nog niet getest, want tot nu toe zijn ze bij mij nog in prima conditie):


Ik ben er eigenlijk vanuit gegaan dat je bij een vlak-/vandiktebank wel echt goed moet hebben nagedacht over het scherp houden van je beitels, om er blij mee te blijven. Dat geldt voor messen en handschaven per slot ook.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
Ik probeer echt wel goed te letten op nageltjes, nietjes etc.
Knoesten kan je natuurlijk moeilijk omzeilen of ik moet echt héél erg kieskeurig worden op mijn hout.

Kan het zijn dat ik met veel schaven na elkaar de mesjes te warm maakt waardoor ze meer kwetsbaar worden bvb?
Nee, eerder word je machine te warm of krijg je andere klachten. Het zijn en blijven dhz machines. Deze zijn niet ontworpen om heel lang achter elkaar aan te staan. Natuurlijk kan je er best een enkele keer lang mee werken maar hou dit in het achterhoofd.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
440
108
Middelburg
ik kan alleen maar beamen hetgeen alreeds is genoemd, wat ook nog mogelijk kan helpen is, niet te veel hout in één keer afnemen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.