Fotomuur

beko

Nieuw lid
23 jan 2011
10
0
Beste klussers,

In onze woonkamer wil ik een vrij stukje muur (spagtelputz) gebruiken om een fotomuur te maken. Om niet heel veel gaten te maken dacht ik aan een (houten) plaat van 80 breed en 200 hoog.

- Welk materiaal leent zich voor om de fotolijsten eenvoudig te bevestigen en ook later te verplaatsen?
- Hoe bevestig je de plaat op een onzichtbare manier aan de muur?

Misschien heb je ideeën vwbt het materiaal, bevestiging en/of anders.
Ik hoor graag je mening.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Beko

Misschien een rare zijsprong maar: :idea: :idea: Ik was dit weekend bij de Xenos en daar stond een kamerscherm in 3 delen met daarin allemaal vakjes zoals fotolijstjes. :idea: :idea:

Voor het aan de muur monteren van een plaat gebruik je bv het messing/groef systeem. Ik ken niet de echte naam. Eerst een lat aan de muur met een gleuf aan de bovenkant. Op de achterkant van de plank het zelfde maar dan op z'n kop. bij het ophangen grijpt het in elkaar.

Succes Hugo
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Materiaal om gemakkelijk fotolijstjes te verplaatsen zou ik zo snel niet weten, van die Tesa dinegtjes misschien? De plaat zou ik gewoon vast schroeven aan de muur en ten alle tijden een foto over de schroefgaten hangen ;)

mvg
Patrick
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Vroeger hingen ze bijvoorbeeld keukenkastjes op aan een lat. Dat ging als volgt. Zoek een brede lat van bijvoorbeeld beuken. Zaag deze over de lengte door de midden met een zaagsnede die onder 45 graden staat. Nu heb je twee latten van gelijke lengte die je inelkaar kan hangen. Dus een lat achter de plaat bevestigen en de andere deel van de lat op de muur zodanig dat ze inelkaar kunnen haken. Desgewenst kan je dat ook onder en boven van de plaat doen zodat hij niet schuin hangt tov de muur.

De fotolijsten is een lastige, zeker als ze zwaar zijn. Het enige wat ik zo snel even kan bedenken kan je net zo goed de plaat vergeten... Dat zijn gewoon van die rails waar je doorzichtige lijnen aan kan hangen waar je weer haken aan kan vastzetten en aan die haken ka je lijsten hangen. Zo'n rail kan je net zo goed aan de muur ophangen ipv bovenaan een plaat.
 

pepijn

Actieve deelnemer
3 nov 2010
169
4
Het is misschien niet helemaal wat je zoekt, maar ik heb zoiets enkele jaren geleden gemaakt met behulp van een handleiding.

Linkje
Ik denk dat ik er geen foto van heb, ik had 'm in 2008 gemaakt en verhuisde in 2009, waar ik het geheel naar de stort had gebracht (samen met veel andere meuk natuurlijk :lol: ).
Toen ik het maakte had ik het een klein beetje anders gedaan en het geheel vast gemaakt een een lat die diende als nulpunt, en vanaf die lat zorgde ik ervoor dat alles waterpas stond. De kettingen had ik met zo'n 15cm overlengte aan de lat vastzitten, en toen iemand de lat strak tegen de muur/plafond laten houden terwijl ik op willekeurige hoogte (tussen bovenste lijstje en lat) een schroef in de muur draaide, daarna het eerste schakeltje boven de schroef afgeknipt en het geheel hing waterpas, op een manier dat menig persoon zich af zou vragen hoe je het voor elkaar hebt gekregen.

Zoals ik zeg, misschien niet helemaal wat je zoekt, maar misschien geeft het wat inspiratie ;)
 

beko

Nieuw lid
23 jan 2011
10
0
Bedankt voor het meedenken.
Wat ik mooi vind is dat je lijsten met verschillende afmetingen kunt hangen en ook 1 keer in de zoveel tijd afwisselen welke foto's er komen.
Dus dat het makkelijk te verplaatsen is, is wel een must.

Een (houten)plaat, met evt. behang of verf, daar zit ik aan te denken.
Maar als je MDF zou nemen, daar kun je volgens mij niet zo goed gaten in maken (tenzij je gaat boren). Ook zwaardere lijsten moeten er namelijk op kunnen.

En als je de plaat schroeft, dat lijkt me een optie, op alle hoeken 1 schroef moet voldoende zijn toch? Of is er een nette verbinding hiervoor. Met de Franse methode komt de plaat van de muur af, dat vind ik niet zo heel mooi.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Tja als je niet van de muur afwilt komen met de plaat dan moet je idd gaan schroeven.. De vierhoeken lijken me wel voldoende mits ze een kwart van het gewicht aan kunnen voordat ze op de kop breken. Dus je moet geen kleine schroefjes nemen om de plaat op te hangen...

Bij het afwerken van de plaat altijd beide zijden doen ivm tegengaan van kromtrekken/golven.

verder heb je ook erg compact MDF heb ik me inmiddels laten vertellen, daar kan je prima in schroeven. Maar dat is wel A-kwaliteit dus niet verkrijgbaar bij de gamma enzo...
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5

Dave

Actieve deelnemer
12 aug 2010
168
0
Hoi,

Ik heb dit ook bij ons op de gang gemaakt. Ik heb gewoon een dun plaatje MDF tegen de muur gekit, met een paar dotten siliconenkit (dat is me toch sterk :eek: ) Daarna een paar spijkertjes eraan en daar de lijstjes van IKEA (schaam, schaam :oops: :oops: ) opgehangen.

Ik heb de lijstjes precies op de randen van de plaat gehangen en de plaat dezelfde kleur gegeven als de achterwand. Je ziet er bijna niks van en ziet er best strak uit (al zeg ik het zelf ;)

Zie hieronder:

Attached files
 

beko

Nieuw lid
23 jan 2011
10
0
Ik heb vandaag multiplex (15 mm) op maat laten zagen (80x200) die ik met 4 stokschroeven in de hoeken wil bevestigen (dopmoer).
De hele plaat wil ik behangen en ophangen.

Volgens mij blijft dit wel goed zitten, als jullie anders vinden hoor ik het graag.

Moet de plaat voor het behangen behandeld worden (ivm zuigende werking)?
Andere tips?
 

beko

Nieuw lid
23 jan 2011
10
0
Mijn bescheiden fotomuur is af, ik heb een 15 mm multiplex met behanglijm voorbehandeld en vervolgens twee stroken behang op geplakt. Ik heb in plaats van stokschroeven en afdekmoeren normale schroeven en afdekdoppen gebruikt.
Het resultaat is misschien niet bijzonder, maar wel naar wens.
Op naar de volgende klus!

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.