Fotografie van draaiwerkstukken....lukt nu beter.

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.595
541
Steenbergen, Noord Brabant
Vanaf dat ik begonnen met het houtdraaien en de resultaten van mijn inspanningen wilde delen, zat ik te rommelen met de fotografie. Ik heb geen ruimte in de werkplaats of in huis waar ik netjes kan fotograferen, dus werd steevast de keukentafel als studio gebruikt. We gaan het dan ook even niet over de verlichting hebben....kortom: er was ruimte voor verbetering.
De foto's die ik tegenwoordig maak, maak ik veelal met de iPhone: die heb ik veel op zak, dus altijd bij de hand. Bewerken is eigenlijk nooit nodig. Voor de iPhone maakte ik foto's met digitale camera's: eerst met een digitale spiegelreflex, later met een klein compact dingetje. Die gingen standaard via een bewerkingsprogramma de Mac in, nu wordt die stap overgeslagen. Fotoreportages van projecten gaan zo direct het net - lees: het forum - op.
Ik heb op het Duitse draaiersforum een uitgebreide verhandeling gevonden die beschrijft hoe je het beste foto's van de werkstukken kunt maken (o.a. via zelfgemaakte opklapbare foto-opnametafels e.d.). Natuurlijk had ik iets zelf kunnen maken, maar soms is het gewoon gemakkelijker om iets kant en klaar te kopen. MP is een goede bron: er immers veel te koop.
Ik ben dus voor een tweedehands kant en klare opklapbare fotostudio gegaan: die zijn compleet met LED-verlichting, vaak dimbaar. Heel veel van deze opklapbare studio's zijn 40x40x40cm: dat is voor draaiwerk m.i. te klein. Prima voor pennen en dat soort klein werk, maar met een beetje schaal of holle vorm ben je vlug uitgep**pt. Ik heb de grootste gekocht die ik op MP kon vinden: 75x75x75cm. Dan heb je nl. ook nog eens voldoende ruimte om te schuiven en te draaien
IMG_0333.jpg
Ingeklapt is ie plat en schuif je hem zo een kast in. Hier zie je het klepje om te kunnen fotograferen gedeeltelijk geopend. In de studio zit de LED-verlichting (hier even uitgeschakeld).
Toen ben ik eerst foto's gaan maken met de iPhone:

IMG_E0330.jpg
De foto heeft een beetje een blauwwaas en is wat wazig. Ik kreeg dat zowel op de iPhone zelf als met de bewerkingssoftware op de iMac niet veel beter. Toen met de 'gewone' digitale camera:
DSC_0090.jpg
Hier heb ik alleen de kleur iets minder hard gemaakt, maar de foto is hoe dan ook scherper. Voor het fotograferen van m'n afgewerkte werkstukken zal ik dus voortaan de digitale camera gebruiken i.p.v. de iPhone: het resultaat is zoveel beter. Ik heb het draadje van de gebrande eiken schaal geupdate met een verse foto.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.