Ook ik was vandaag van de partij,de dag begon met een bakkie een een kleine voorstelronde. Leuk om bekendr maar ook nieuwe gezichten te zien. Jan trapte af met een demo op de draaibank. Hij draaide vrije hand een BAL/BOL. Omdat ik geen draaier ben stond ik versteld van de snelheid en het gemak waar hij dit in deed. Daarna draaide hij een eiken bakje,schaaltje. Het inwendige draaien was hier blijkbaar de moeilijkheidsgraad van. Als leek heb ik met veel plezier toegekeken. Vooral het zwarten van het eiken schaaltje was voor mij een nieuwtje. Simpele techniek met een verrassend resultaat. Roeland nam het stokje over. Omdat het prima weer was stonden we allemaal in de tuin, lekker in het zonnetje. Eerst kwam zijn zelfgemaakt gereedschap op de werkbank. Die schaaf had ik zo wel achter over willen drukken. Hij begon met een simpele zwaluwstaart. Allen werd het basis materiaal wel eerst even op maat gemaakt. Het lijkt zo makkelijk, LIJKT
wie het wel eens doet weet wat ik bedoel. Daarna werd een aftekenmal voor het uittekenen van zwaluwstaarten gemaakt. Roeland heeft de gave om moeilijke dingen simpel uit te leggen, maar ze ook te laten zien. Hij heeft daarna nog het een en ander over schaven en ander handgereedschap verteld. Een dag waar ik met veel plezier aan terug denk.
Ik kan alleen maar afsluiten met een dankwoord voor Rick, Roeland en Jan en de mensen achter de schermen.
Attached files

Ik kan alleen maar afsluiten met een dankwoord voor Rick, Roeland en Jan en de mensen achter de schermen.
Attached files