Formaatzaag/paneelzaag gezocht

Melvin04

Nieuw lid
13 feb 2014
23
0
Nijmegen
Goedemiddag,

Ik ben op zoek naar een 2dehands compacte formaatzaag met een rolwagen van max 1800mm. Liefst op 400 Volt en redelijke stofafzuiging. Budget is vooral afhankelijk van de staat van hetgeen er wordt aangeboden.

Wie o wie heeft wat in de aanbieding òf heeft een goede tip? Mag ook via pb.


Alvast bedankt!
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Goedemiddag,

Ik ben op zoek naar een 2dehands compacte formaatzaag met een rolwagen van max 1800mm. Liefst op 400 Volt en redelijke stofafzuiging. Budget is vooral afhankelijk van de staat van hetgeen er wordt aangeboden.

Wie o wie heeft wat in de aanbieding òf heeft een goede tip? Mag ook via pb.


Alvast bedankt!
Er staan er echt een hele hoop te koop op marktplaats, maar dan heb je maar te kiezen uit wat er staat. Heb je eisen qua leeftijd en gewicht? De oudere machines, mits je ze kunt (ver)plaatsen, zijn soms nog erg goed bruikbaar.
 

Melvin04

Nieuw lid
13 feb 2014
23
0
Nijmegen
Er staan er echt een hele hoop te koop op marktplaats, maar dan heb je maar te kiezen uit wat er staat. Heb je eisen qua leeftijd en gewicht? De oudere machines, mits je ze kunt (ver)plaatsen, zijn soms nog erg goed bruikbaar.
Hallo Trigger,

Eisen qua leeftijd en gewicht heb ik niet, al vind ik een jong gebruikte machine wel aantrekkelijker.

Laatst achter het net gevist bij een SCM minimax met een korte rolwagen. Zo een dergelijke machine is waar ik naar zoek. Al kan ik mij ook voorstellen dat ik wat over het hoofd zie. Op mp staat een hoop bij vooral handelaren en daar is de prijs dan vaak ook naar.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik ben geen kenner van zaagmachines en heb geen ervaring met de mooiere/duurdere merken. Ik heb ook oudere machines overwogen (ben zelf groot fan van antieke houtmachines) maar een zaagtafel kan een gevaarlijk ding zijn dus die heb ik destijds, deels ook uit frustratie over wat er toen goed gebruikt te koop was, nieuw gekocht. Voor je beeldvorming, dit kocht ik voor ~2500 euro nieuw:

1710343337636.jpeg

dit is de kleinste van de 2 zaagtafels die JET aanbiedt, hier in de 400v versie. De roltafel is 1m60 lang en zonder de dwarsgeleider is de hele machine zo'n 1m45 breed:

1710343381880.jpeg

de roltafel kan nog zo'n 1m30 naar achteren uitsteken bij maximale uitslag:

1710343404662.jpeg

en 70cm naar voren:

1710343419793.jpeg

monteer je de dwarsgeleider wel, dan word hij wat breder:

1710343436540.jpeg

helemaal als je die ook nog eens uit trekt:

1710343451268.jpeg

maar dat gebeurt zelden, denk ik.

Voordelen van deze machine zijn lage aanschafprijs, de kracht van de motor, geleider behoud zijn instelling na verwijderen, rustige loop en veel 'zaag voor je geld'. Nadelen zijn de matige afwerking van sommige delen (hier is duidelijk op bespaard), de roltafel had redelijk wat afstelling nodig voor hij goed stond en soepel liep en de afzuiging is echt ondermaats.

Je zult deze niet snel 2ehands aangeboden zien worden, maar nieuw zijn ze gewoon goed te krijgen.

Er zijn nog veel meer mooie zaagtafels aanwezig hier op het forum waar de respectievelijke eigenaren vast iets over willen delen om je wat inzicht te geven.
 
  • Leuk
Waarderingen: H@ns, jaap en ZotVanHout

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Ergens in de komende paar dagen ga ik mijn Hammer C3-31 te koop aanbieden. Maar dat is een combinatiemachine, dus of je daar interesse in hebt? Ik moet nog wat foto's maken en 'm terugbrengen in de originele staat, voor zover nodig. Daarna komt 'ie hier eerst op het forum.
 

Melvin04

Nieuw lid
13 feb 2014
23
0
Nijmegen
Ergens in de komende paar dagen ga ik mijn Hammer C3-31 te koop aanbieden. Maar dat is een combinatiemachine, dus of je daar interesse in hebt? Ik moet nog wat foto's maken en 'm terugbrengen in de originele staat, voor zover nodig. Daarna komt 'ie hier eerst op het forum
Goedemorgen hdv, ik stuur je een pb.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Veel geduld hebben, vaak het internet afspeuren naar een goed gebruikte formaatzaag, en toeslaan als de prijs oké is, ik heb zelf de Hammer K3 basic en die bevalt mij prima, niet te groot slede van 1600mm en een redelijk kleine voetprint, tot op de dag van vandaag geen spijt van gehad, keurig ding. Uiteraard zullen anderen weer andere meningen hebben, zoveel mensen, zoveel wensen.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg

Nadelen zijn de matige afwerking van sommige delen (hier is duidelijk op bespaard), de roltafel had redelijk wat afstelling nodig voor hij goed stond en soepel liep en de afzuiging is echt ondermaats.
Dat geloof ik graag als ik jouw foto zo bekijk wat een stoffige bende maakt jouw zaag zeg, ongekend. Je afzuiging staat toch wel aan mag ik hopen? Soms schiet de koppeling los van mijn flex buis en ja dan ontstaat er bij mij ook zo'n zooi, ik moet er niet aan denken iedere keer te moeten werken in een Sahara aan houtstof.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Dat geloof ik graag als ik jouw foto zo bekijk wat een stoffige bende maakt jouw zaag zeg, ongekend. Je afzuiging staat toch wel aan mag ik hopen? Soms schiet de koppeling los van mijn flex buis en ja dan ontstaat er bij mij ook zo'n zooi, ik moet er niet aan denken iedere keer te moeten werken in een Sahara aan houtstof.
De afzuiging bovenop het blad (een 40mm slang) is een afsplitsing van de hoofdbuis, die 100mm is. Dat, plus het feit dat ik een volume afzuiger heb en geen stofzuiger (vacuum) gebruik maakt dat de afzuiging daar al ruk is, dus die zit er eigenlijk al nooit meer op.

De afzuiging onderop is bij dwars zagen nog enigzins werkzaam, maar ik gebruik de machine ook heel veel voor ripcuts (schulpen) en dan komen er lange vezels uit die gelijk naar je toe gesmeten worden en totaal niet afgezogen worden.

Dat gezegd, de grote hoeveelheid stof die er NU op ligt is ook omdat ik onlangs wat planken gefreesd heb en vanwege de lengte had ik mijn freestafeltje daarvoor op de zaagtafel gezet.

Uiteraard had ik een betere zaag van een duurder merk kunnen kopen, maar voor mij is het 'goed genoeg'. Bovendien heb ik recht boven de machine een luchtzuivering hangen (ook van Jet overigens) die goed is voor bijna 1100m3 per uur. Dat haalt meer stof weg bij de machine dan ze zaag zelf voor elkaar krijgt :D. Ik heb die aanstaan voor machines die zelf slecht stof afvoeren of wanneer ik aan het schuren ben bijvoorbeeld, niet al mijn schuurmachines kunnen op een stofzuiger namelijk en met de hand schuren, tja, dat doe ik ook nog wel eens.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
De afzuiging bovenop het blad (een 40mm slang) is een afsplitsing van de hoofdbuis, die 100mm is. Dat, plus het feit dat ik een volume afzuiger heb en geen stofzuiger (vacuum) gebruik maakt dat de afzuiging daar al ruk is, dus die zit er eigenlijk al nooit meer op.

De afzuiging onderop is bij dwars zagen nog enigzins werkzaam, maar ik gebruik de machine ook heel veel voor ripcuts (schulpen) en dan komen er lange vezels uit die gelijk naar je toe gesmeten worden en totaal niet afgezogen worden.

Dat gezegd, de grote hoeveelheid stof die er NU op ligt is ook omdat ik onlangs wat planken gefreesd heb en vanwege de lengte had ik mijn freestafeltje daarvoor op de zaagtafel gezet.

Uiteraard had ik een betere zaag van een duurder merk kunnen kopen, maar voor mij is het 'goed genoeg'. Bovendien heb ik recht boven de machine een luchtzuivering hangen (ook van Jet overigens) die goed is voor bijna 1100m3 per uur. Dat haalt meer stof weg bij de machine dan ze zaag zelf voor elkaar krijgt :D. Ik heb die aanstaan voor machines die zelf slecht stof afvoeren of wanneer ik aan het schuren ben bijvoorbeeld, niet al mijn schuurmachines kunnen op een stofzuiger namelijk en met de hand schuren, tja, dat doe ik ook nog wel eens.
Oké ik gebruik voor mijn zaagtafel een volumestofzuiger maar mijn aansluiting onder is 120mm en boven 80mm, maar dat verklaart een hoop, een frees maakt een hoop rotzooi vandaar dat het zo'n bende is, ik dacht al OMG. Inderdaad schulpen maakt lange vezels die wat minder goed worden afgezogen dan dat je hout afkort. Een luchtzuivering staat voor mij ook in de planning om ooit aan te schaffen ondanks de afzuiging goed werkt (ik gebruik geen Spiro maar houtmot buizen met flens) heb ik toch nog last van fijn stof. Ach ja er valt altijd wat te verbeteren het is maar een hobby toch, maar helaas ik heb geen paar nieuwe longen op de schappen liggen, dus enige voorzichtigheid is wel wenselijk.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Oké ik gebruik voor mijn zaagtafel een volumestofzuiger maar mijn aansluiting onder is 120mm en boven 80mm, maar dat verklaart een hoop, een frees maakt een hoop rotzooi vandaar dat het zo'n bende is, ik dacht al OMG. Inderdaad schulpen maakt lange vezels die wat minder goed worden afgezogen dan dat je hout afkort. Een luchtzuivering staat voor mij ook in de planning om ooit aan te schaffen ondanks de afzuiging goed werkt (ik gebruik geen Spiro maar houtmot buizen met flens) heb ik toch nog last van fijn stof. Ach ja er valt altijd wat te verbeteren het is maar een hobby toch, maar helaas ik heb geen paar nieuwe longen op de schappen liggen, dus enige voorzichtigheid is wel wenselijk.

die heb ik. Tweedehands overgenomen een tijd terug met een hele doos filters erbij. Prima ding, niet teveel lawaai en zuigt mieters af.
 
  • Leuk
Waarderingen: 48rmc

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Een lintzaag met roltafel, waarom zijn die toch zo zeldzaam?

Ik zag op een YT filmpje iemand met een boomstam op een lintzaag worstelen, mijn eerste gedachte, neem dan ook een roltafel. De tweede was, bestaan die wel? Ja zeer recent de bakbeesten van Felder en van lang geleden bij de INCA kon je ook een roltafel kopen.
Je mist de grap. Hammer heeft een fout (in de vertaling?) gemaakt, waardoor er bij de K2 staat “simpele zaaglint wissels”.
 
  • Leuk
Waarderingen: Musicus en knotwilg

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Je mist de grap. Hammer heeft een fout (in de vertaling?) gemaakt, waardoor er bij de K2 staat “simpele zaaglint wissels”.
En jij wil notabene de nieuwe uitgeklede vlak-vandiktebank van Hammer uittesten nu snap ik het waarom ze er vriendelijk voor bedankte, je hebt te veel stiekeme binnenpret bij alle missers die ze maken foeiiiii:eek::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
 
Laatst bewerkt:
  • Geweldig
Waarderingen: L.N.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.