fleshamer

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Tot nu toe gebruik ik een zelf gefabriceerde hamer van hardhout om mijn zwaluwstaarten en andere houtverbindingen te maken. Nu gaat dat op zich prima maar hij is een beetje lomp qua grote en ligt niet echt geweldig in de hand (balans). Na een uurtje krijg ik kramp in mijn handen en dan vraag jezelf af, is er niet iets beters te krijgen? Maandje geleden was ik bij Baptist om een grondschaaf aan te schaffen, en uiteraard om wat rond te neuzen, wat niet zonder risico is als je van verre komt. Ik heb daarom wat fleshamers in de hand genomen en "uitgeprobeerd" kijken wat goed in de hand lag. Ik was vooral gecharmeerd van de kleine bronzen fleshamer van Pheil (500 gram). De Veritas heeft ook mooie fleshamertjes maar deze vind ik wel heel erg klein. Kirschen leuk maar te duur. Vraag heeft zo'n bronzen kop een beetje inpact of werken jullie liever met een houten fleshamer of er één die omwikkeld is met polyurethaan (plastic), zoals die van Wood is Good?
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Het mooie van deze 'hamers' (ik zie het meer als 'kloppers') is dat ze doodsimpel zelf te vervaardigen zijn op een draaibank. Mijn eigen voorkeur gaat uit naar hout (als het om kloppers gaat zoals voor het werken met een guts of beitel, of voor het stellen van een houten schaaf) simpelweg omdat ze heel licht zijn en toch stevig doortikken (genoeg om van nut te zijn). Ik heb plastic, rubber en metaal geprobeerd en ik vond ze al snel te lomp en/of te zwaar.

Ik heb er nu eentje gemaakt van eiken en essenhout (niet rond, in mijn geval) en het is direct mijn favoriete hamer geworden. Vele malen vriendelijker voor mijn pols (en de achterkant van mijn beitels) en ook nog eens leuk (want zelf gemaakt).

20230612_161400.jpg

Mijn advies zou zijn: Maak simpelweg een nieuwe die kleiner en lichter is. Ik heb alleen eiken voor de kop gebruikt (met een lijntje purperhart ertussen). Het handvat is van essenhout. Het geheel is maar klein (voor referentie, het leunt tegen een grote pot D3 Bison houtlijm van zo'n 600ml).

Afhankelijk van je beschikbare gereedschap kun je hem draaien of van reststukken maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap, luk knops en 48rmc

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Bedankt Trigger voor je bijdrage en geleverde foto. Ik heb een soort gelijke hamer gemaakt alleen dan een stukje groter en lomper. Het fijne lijkt mij van een fleshamer dat iedere klap raak is je hoeft bijna niet te kijken, of zie ik dat verkeert? Denk je dat je met zo'n bronzen kop je beitel verrot slaat? Ik heb in zijn geheel geen ervaring daarom ook de vraag. In zo'n winkel als Baptist is het natuurlijk geweldig, je kunt alles zien en in de handen nemen, alleen uitproberen ho maar, en dat zou nou zo fijn zijn.
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Grappig, heb hier ook naar zitten kijken voor exact hetzelfde doel. Die van Veritas en Narex zijn goed betaalbaar.

Beide modellen hebben een bronzen kop en zijn zo rond de EUR35-40, dat lijkt me dan wel beter dan volledig van hout ivm het "extra" gewicht in de kop. Je hoeft minder uit te halen om tot de zelfde krachten over te brengen (denk ik).
 

WouterE

Actieve deelnemer
23 jun 2021
82
53
Hoofddorp
Bedankt Trigger voor je bijdrage en geleverde foto. Ik heb een soort gelijke hamer gemaakt alleen dan een stukje groter en lomper. Het fijne lijkt mij van een fleshamer dat iedere klap raak is je hoeft bijna niet te kijken, of zie ik dat verkeert? Denk je dat je met zo'n bronzen kop je beitel verrot slaat? Ik heb in zijn geheel geen ervaring daarom ook de vraag. In zo'n winkel als Baptist is het natuurlijk geweldig, je kunt alles zien en in de handen nemen, alleen uitproberen ho maar, en dat zou nou zo fijn zijn.
Als ik kiijk naar wood by wright (youtube) dan gebruikt hij kleine bronzen hamers alleen voor als hij met gutsen in de weer is. Dan gaat het met name om controle, denk ik, want die houd je ook anders vast (met je hand om de kop heen). Het lijkt me trouwens dat je met een fleshamer eerder de mist in gaat als je niet goed raakt, omdat je dan een schampschot krijgt, maar ik heb er zelf geen ervaring mee. Ik gebruik zelf vooral een terugslagloze hamer met zachte koppen en af en toe mijn grote Narex hamer.

Van de andere kant, als je zo hard op je beitels slaat dat ze stuk gaan, is het wellicht verstandig wat vaker te slijpen, dan hoef je ook niet zo hard te meppen. ;). Zonder gekheid: van een bronzen klopper zou ik wel verwachten dat hij de beitels eerder beschadigt dan een houten, brons is immers harder dan hout.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
WouterE je beitel zou je sneller beschadigen maar een guts niet, wat is het verschil? Een guts zou je toch ook in het hout moeten drijven anders gaat er weinig gebeuren denk ik? Volgens mij hakken ze er net zo lustig op los, maar misschien bedoel je de (wellicht is de Veritas hammertjes hiervoor bedoelt?) kleine gutsjes? Volgens mij is een fleshamer altijd raak, bij een vierkanten slagkracht is dat nog maar te bezien? Om een gat penverbinding te maken sla ik na een beginnetje te hebben gemaakt met rake ferme klappen ook als de beitel scherp is.

Dank allen!! Het lijkt of men een beetje verdeelt is tav wat te gebruiken. Ik denk dat het verstandig is om een zelfgemaakte fleshamer te gaan maken uit hout, mocht het niets worden, dan kan ik altijd nog zo'n bronzen of polyurethaan aanschaffen. Het is toch zelf ervaren wat het beste is en zeker in dit geval als de meningen zo uiteenlopen. Ik zou ook een pm naar Ornament kunnen sturen volgens mij is hij redelijk thuis in deze materie. Suggestie's en tips van anderen is natuurlijk ook van harte welkom
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Het is uiteindelijk gewoon een kwestie van persoonlijke voorkeur, dus ik denk niet dat je hier heel erg de fout in kunt gaan. Ik heb er zelf totaal geen last van dat mijn hamer vierkant is en ik heb er nog niet mee misgeslagen. Ja, omdat het hout is krijg je wel wat schade/deukjes aan het slagvlak waar ik tezijnertijd altijd nog iets op kan maken (stukje oud leer of iets van metaal) mocht het nodig blijken, maar als ik te hard op een beitel moet slaan gebruik ik mijn mechanische gatensteek wel, die kan meer kracht zetten dan ik :).
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
dat lijkt me dan wel beter dan volledig van hout ivm het "extra" gewicht in de kop. Je hoeft minder uit te halen om tot de zelfde krachten over te brengen (denk ik).
Deels. Het is de combinatie van gewicht van de kop en lengte van de steel - of eigenlijk waar je de steel vastpakt - die het momentum maken. Zo'n 500 gr. hamer slihger je niet vrolijk een middag rond zonder last te krijgen van je pols. Maar fleshamers en beitel hamers worden typisch dicht bij de kop vastgehouden voor precisie, zodat in combinatie met het gewicht kleine, gerichte tikken wel impact hebben.

Messing of een goed hardhout maakt niet zoveel uit. Messing heeft een hogere dichtheid, dus de kop is kleiner bij hetzelfde gewicht. Of dat per se prettig is? Misschien bij een fleshamer juist wel.
Ik ga binnenkort een vlakke hamer maken uit hardhout, juist omdat ik een groot oppervlak fijn vind. Minder kans om de beitel te missen, en tevens te gebruiken als montagehamer omdat die niet zo makkelijk deuken slaat in het werkstuk. Als de steel een duidelijke voorkeursrichting heeft, zoals bij die van Trigger, kan je die zonder te kijken op de juiste manier pakken en meppen.
 
  • Leuk
Waarderingen: 48rmc

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Dank Trigger, echter ik ken mezelf, bij het vervaardigen van een gatverbinding kijk ik vooral naar de positie van m'n beitel, en wat minder naar mijn hamer, en dat met een redelijk hoge slag frequentie gaat het na 1000 tikken ook wel eens een keer mis. Misschien ben ik een kneus zou kunnen, daarom zoek ik iets met genoeg inslag maar ook met genoeg slag-oppervlakte zonder mezelf druk te maken om mijn vingers en gereedschap.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Deels. Het is de combinatie van gewicht van de kop en lengte van de steel - of eigenlijk waar je de steel vastpakt - die het momentum maken. Zo'n 500 gr. hamer slihger je niet vrolijk een middag rond zonder last te krijgen van je pols. Maar fleshamers en beitel hamers worden typisch dicht bij de kop vastgehouden voor precisie, zodat in combinatie met het gewicht kleine, gerichte tikken wel impact hebben.

Messing of een goed hardhout maakt niet zoveel uit. Messing heeft een hogere dichtheid, dus de kop is kleiner bij hetzelfde gewicht. Of dat per se prettig is? Misschien bij een fleshamer juist wel.


+1
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
daarom zoek ik iets met genoeg inslag maar ook met genoeg slag-oppervlakte zonder mezelf druk te maken om mijn vingers en gereedschap.
En juist daarom zou ik eerder een grote vlakke kop kiezen (wel een stuk groter dan die van Trigger) dan een ronde fleshamer. Een ronde fleshamer op een gebold beitelhandvat heeft een veel kleiner raakvlak dus meer kans om weg te schieten, zeker bij ferme klappen.
Toegegeven, ik heb nooit met een fleshamer gewerkt. Maar de oude, compleet versleten beukenhouten hamer die ik nu heb vind ik zo fijn, dat ik binnenkort een nieuwe daarvoor ga maken.
 

Geck0

Actieve deelnemer
Ik had dezelfde vragen kwam er ook niet echt uit. In de loop der jaren heb ik zelf aardig wat kloppers/fleshamers gemaakt van diverse houtsoorten en- of combinaties en ook met elk een tijdje gewerkt.

Naast dat het inderdaad leuke klusjes op de draaibank zijn. ;)

Toch kom ik elke keer weer uit op de "gewone fleshamer" van rond de 400-500gram (ik maak er ook vooral verbindingen mee) Kan er goed mee slaan, ligt lekker in de hand ., rolt alleen vaak weg! xD


IMG_3233.JPG
^^ deze heb ik nu al 2 jaar in gebruik ^^
Hier ben ik ook wat voor het oog gegaan met dat messing ringetje en stukje wengé ;) voordeel als je ze zelf maakt.

Heb ook bijvoorbeeld dat messing hamertje van David Barron nagemaakt, deze geeft een klap maar het vasthouden is een dingetje.

IMG_4997.jpg

IMG_1602.JPG
of een houten hamer met stuk brons erin verwerkt voor wat extra slagkracht. (uiteindelijk te zwaar!)
 
  • Geweldig
Waarderingen: 48rmc

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
En juist daarom zou ik eerder een grote vlakke kop kiezen (wel een stuk groter dan die van Trigger) dan een ronde fleshamer. Een ronde fleshamer op een gebold beitelhandvat heeft een veel kleiner raakvlak dus meer kans om weg te schieten, zeker bij ferme klappen.
Toegegeven, ik heb nooit met een fleshamer gewerkt. Maar de oude, compleet versleten beukenhouten hamer die ik nu heb vind ik zo fijn, dat ik binnenkort een nieuwe daarvoor ga maken.

Juist niet door de ronde vorm (van de fles hamer)knots sla je dus nooit mis bij een hamer model(hout kunst of brons) heb je veel meer de neiging om te kijken waar je slaat. Probeer maar eens met een houten hamer blind op het beitelheft te slaan gegarandeerd dat je van de 10 keer 8 keer mis slaat. Bij een fles hamer dus niet. Altijd raak dus. Maar een houten hamer of een fles hamer zijn twee heel verschillende dingen. Ik wissel vaak af. Op mijn cursussen leer ik de cursist altijd beitelen aan met een fles hamer de cursist is dan niet zo gefocust op waar hij moet slaan en waarop.


Groetnis,

Roeland
 
  • Leuk
Waarderingen: 48rmc

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Heb ook bijvoorbeeld dat messing hamertje van David Barron nagemaakt, deze geeft een klap maar het vasthouden is een dingetje.

Is dat niet gewoon de woodworking.nl hamer :)

Heel prettig hamertje voor het fijne klop werk. Je houd je wijsvinger over de hamerkop. Houd voor mij dus heel fijn vast.

Groetnis,
Roeland
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Ik ben vandaag begonnen met het maken van mijn tweede hamer dit keer wederom een hamer met vierkanten koppen (ik heb geen houtdraaibank). Echter dit keer probeer ik het gewicht rond de 500 gram te houden, en wil ik de hamerkop schuin afvlakken om een betere slagkracht te generen (wat is de beste hoek?). Ik heb gekozen voor een eiken steel en de kop is van hardhout, welk hardhout geen idee ik heb het van een vriend gekregen die dit al 30 jaar in zijn schuur had liggen. In ieder geval het hout van de kop is enorm taai, ik heb de steel met elkaar verbonden, met een 8cm diepe gat-pen verbinding. Dit ging niet vanzelf ik had het gat redelijk passend gemaakt zodoende moest ik met ferme klappen de steel in de kop persen. Was eventjes bang dat het hout zou gaan splijten maar gelukkig bleef dit uit. De totale lengte is 24 cm, morgen ga ik verder met het modelleren van de steel. Wordt vervolgd!
 
Laatst bewerkt:

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Dank GeckO voor het tonen van je prachte fleshamers en bronzen kloppertje alla David Barron dit ziet er allemaal heel erg mooi uit, probeer dit keer ook een mooie maar vooral gebruiksvriendelijke klopper
te maken.

Klopt Wim Kluck het leukste is om iets zelf te makenmocht het niet lukken kan ik altijd nog kiezen voor een bronzen klopper.

Ik had van jou niet anders verwacht Roeland ik ken je dan wel niet persoonlijk maar hetgeen je toont op dit forum is soms adembenemend, jij bent één van mijn voorbeelden van hoe het echt moet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.