Fles model houten hamers

schumi

Nieuw lid
13 sep 2014
24
2
Hallo,

Voor het PreHistorisch Dorp in Eindhoven ben ik op zoek naar iemand die houten hamers kan maken.
Onze bezoekers, veelal kinderen, splijten houte stammetjes (wilg) op houtsplijt bokjes, en dat doen ze met een houten hamer.
Tot nu toe gebruikten we gewone vierkante hamers maar die werden al snel kapot geslagen. Als wij dan zelf met bijl en haalmes een Flesmodel hamer maakten dan eindigden die vaak al snel tussen het brand hout omdat ze niet direct als hamer herkend werden en uit ruw hout gemaakt waren.

Nu ben ik op zoek naar iemand die bv uit kastanje of een andere stevige houtsoort kloppers kan draaien, waarbij het vooral belangrijk is dat de greep goed vast te pakken is, de afwerking van de kop is minder belangrijk. er worden toch alleen maar stukken hout mee door een splijtbok geslagen.

alvast bedankt,

Marc
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
895
758
Nootdorp
dag Schumi, wellicht is dit een optie:

de hamers zelf maken, het is een simpel kunstje en het mag kapot geslagen worden. Ik heb er zelf 2 thuis liggen voor het grove werk. Dit kunnen de bezoekers zelf maken, denk ik.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

schumi

Nieuw lid
13 sep 2014
24
2
dag Schumi, wellicht is dit een optie:

de hamers zelf maken, het is een simpel kunstje en het mag kapot geslagen worden. Ik heb er zelf 2 thuis liggen voor het grove werk. Dit kunnen de bezoekers zelf maken, denk ik.
Hi Henk,

inderdaad, dit zou ook een methode zijn.
Wij maken we wel eens van acacia, erst op de lintzaak grof vormen en dan met de bijl verder maar het is toch veel en ondankbaar werk wanneer ze een paar dagen later weer verdwenen zijn.
Jouw methode lijkt wat simpeler; gaan we uit proberen met een mal en een tafelzaag machine.

Marc
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Mocht het met je mal niet lukken: dat aantal lijkt me te behapstukken - draaien is geen probleem als jullie hout aanleveren (beuken is wellicht het goedkoopste harde hout) en een schetsje van hoe lang / dik e.e.a. moet zijn. Tenzij een houtdraaier meer in de buurt zich aanbiedt? Eindhoven is toch al wel een stukje rijden naar Beneden Leeuwen, tenslotte.
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
ik woon op een ongeveer een uurtje van eindhoven... wel aan de andere kant van de grens. Laat maar weten als je nog hulp nodig zou hebben.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Even afgezien van de feitelijke vraag, vraag ik me wel af hoe (pre)historisch verantwoord deze hamers (en de wijze van splijten) eigenlijk zijn. Maar ik neem aan dat dat in dit geval geen overweging is?
 

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
497
118
Omg. Eindhoven
Hoi Marc, ik woon in Mierlo vlakbij Eindhoven.
Ik hobby wat aan de draaibank, maar als je hout en een tekening van hoe het wil kan aanleveren wil ik je er wel mee helpen. Je mag altijd een bericht sturen.
 

jegmond

Nieuw lid
8 okt 2019
21
15
Geldrop
Hoe meer zielen hoe meer vreugd. Met het toenemen van de warmte ben ik ook alles weer uit het vet aan het halen. En als bijna buurman van DannyL (in het andere deel van Geldrop-Mierlo) wil ik ook best helpen.
 

schumi

Nieuw lid
13 sep 2014
24
2
Allemaal bedankt,

We hebben een paar hamers gemaakt vlgs de methode van Henk, n dat gaat redelijk vlot. alleen vroegen we ons af of de scherpe rand tussen steel en kop het afbreken van de kop niet versnelt.
We gaan nog wat andere methoden proberen en anders kom ik terug bij iemand van de draaiers!

Bedankt voor het mee denken,
Marc
 
  • Leuk
Waarderingen: mrRuben

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.