Fingerjointjig / Vingerlas hulpstuk (Matthias Wandel)

ad.vanholten

Actieve deelnemer
15 aug 2012
192
107
Middelharnis
Het coransvirus houdt de gemoederen van iedereen bezig, het beperkt ons in een groot deel van onze vrijheid. Kortom, het is gewoon niet leuk, zeker niet als je er lijfelijk mee te maken krijgt. (sterkte voor iedereen die er mee te maken heeft/krijgt)

Die beperking van de vrijheid zorgt er ook voor dat verenigings-, en club-leven nagenoeg tot stilstand is gekomen. Aangezien ik daar stevig in mee participeer, waren daar in het afgelopen 3/4 jaar ineens heel veel vrije avonden. Tijd om mijn verwaarloosde houthobby weer een impuls te geven.

Al jaren freubel ik wat om mooie vingerlasverbindingen te maken, eigen bedenksels van eenvoudig tot ingewikkeld, maar nooit tot een bevredigend resultaat. Vingelasverbindingen zijn mooi en sterk. Uiteindelijk voor een paar dollar de tekeningen van Matthias Wandel gekocht.

Hierbij de foto's van dit voorjaar:
foto6.jpg
foto5.jpgfoto3.jpgfoto4.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: Athanor en jaap

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
560
Ja, netjes gemaakt (y) . Maar de belangrijkste vraag ....

Nou? :p
 

BergenB

Actieve deelnemer
14 apr 2020
26
8
Netjes gemaakt, ik had de tekeningen ook al gekocht en ben van plan eerdaags aan de gang te gaan ermee. Viel het mee om het te bouwen en wat voor hout heb je gebruikt?
 

ad.vanholten

Actieve deelnemer
15 aug 2012
192
107
Middelharnis
Netjes gemaakt, ik had de tekeningen ook al gekocht en ben van plan eerdaags aan de gang te gaan ermee. Viel het mee om het te bouwen en wat voor hout heb je gebruikt?
BergenB, moelijk is het niet maar vooral secuur tewerk gaan. ik heb het eigenlijk gemaakt van wat Matthias adviseert. Overwegend vuren, de geleiders voor de 'wagen' van eiken en de voorkant van de 'wagen van eiken.

Ik heb em in spiegelbeeld gemaakt omdat ik dat als rechtshandige makkelijker vond. De onderplaat is van een of ander geperst rockwoolplaat, kneiterhard, niet gevoelig voor vocht en lekker dun en licht.

Gr Albert
 

BergenB

Actieve deelnemer
14 apr 2020
26
8
Beste Albert, hartelijk dank voor de reactie, daar kan ik wat mee. Nu wil ik er ook mee beginnen!

Groet, Erik
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
560
Ja, dankjewel, dat is waar ik benieuwd naar was. Lijkt goed te werken (y)
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Hoe werkt het nou? Zit er een aparte breedte verstelling op behalve dat wiel? Hoe bepaal je de grootte van de tanden en de ruimte ertussen? Misschien ga ik dat plan ook wel kopen als het op mijn zaag toepasbaar is.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Dit is een mooi stukje werk en het werkt dus ook! Vind het zo bijzonder dat je schijnbaar wat achteloos aan dat handwiel draait en er een prachtig passende verbinding uitkomt. Zeker in het onderste filmpje, is het passend over een grote afstand, pet af! Ga de links nog een keer goed doornemen.

jaap
 

ad.vanholten

Actieve deelnemer
15 aug 2012
192
107
Middelharnis
Dit is een mooi stukje werk en het werkt dus ook! Vind het zo bijzonder dat je schijnbaar wat achteloos aan dat handwiel draait en er een prachtig passende verbinding uitkomt. Zeker in het onderste filmpje, is het passend over een grote afstand, pet af! Ga de links nog een keer goed doornemen.

jaap
Haha, het lijkt misschien wat achteloos, maar als je goed kijkt zie je iedere keer een zelfde aantal draaien. Er zit een stukje plakband voor de laatste draai, in mijn geval 8 tandwiel tanden na een hele draai. Is het hout dunner dan is het maar 4 tot 5 tandjes extra. Dat was een questie van proefondervindelijk

Ik heb al heel veel modelletjes gemaakt van ingewikkeld tot super simpel, youtube staat er vol mee, maar nooit met een bevredigend resultaat. Deze werkt echt super!
Gr Albert
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.