fineren - welke lijm zonder kromtrekken?

HansNootdorp

Nieuw lid
18 nov 2020
8
0
Voor een zelfbouwluidspreker heb ik Iepen-fineer gekocht. Nu vraag ik mij af welk lijmsoort ik het beste kan gebruiken.
Ik heb eerder een stuk mahoniefineer gelijmd met houtlijm (strijkboutmethode). Maar na het dun insmeren liet ik het fineer ca. 20 minuten drogen. Als snel trok het fineer al flink krom en kostte het vlakstrijken ook aardig wat moeite. Tijdens het drogen kwamen er flinke scheuren in het fineer (tot 2 mm breed).
Hoe kan ik die scheuren voorkomen? Moet ik misschien het fineer nog langer laten drogen voordat ik het ga strijken (bijv. 1 a 2 uur), zodat het vocht er wel uit verdampt?
Of is de methode met contactlijm beter ?

De ondergrond was MDF en wordt nu multiplex. Het mahoniefineer had ik al wel 10 jaar in huis liggen, maar dat kan toch niet de oorzaak zijn? Of wel. Het huidige stuk Iepen-fineer kwam deze week uit Lemmer...DSC01109 - kopie.JPG

Charel09

Actieve deelnemer
10 sep 2014
711
72
Antwerpen
gekke vraag misschien maar waarom heb je het fineer ingelijmd en niet je substraat ?
Mij lijkt het veel logischer om het MDF of multiplex dun in te smeren en dan het fineer erop aanbrengen (en dan aandrukt). Fineer trekt alle kanten op als je het natmaakt (of inlijmt) zonder dat je het ergens tussen klemt

LeonvB

Actieve deelnemer
23 nov 2014
656
49
Paar keer gedaan, maar ik heb nooit problemen gehad met fineer. Mijn methode was ook wat anders: ik gebruikte fineer met papieren rug, smeerde de ondergrond in en drukte de fineer op de lijm. Goed persen met een paar platen en redelijk wat klemmen en klaar.

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
445
2
munstergeleen (Lb)
Hoi Hans,
Bij de strijkbout methode is het verstandig om ook op de ondergrond lijm aan te brengen.
Lijm op lijm hecht bij verwarmen veel sneller, waardoor je minder lang het fineer hoeft te verwarmen.
Bij te lang verwarmen kan inderdaad scheurvorming optreden. Met name mahonie is hier wel gevoelig voor.
Bij kleine oppervlakten kan contactlijm ook wel. Maar: vast is vast !
Voor meer uitleg kan je ook hier nog eens kijken: fineren

Gr Ed

HansNootdorp

Nieuw lid
18 nov 2020
8
0
Voor de duidelijkheid: ik heb (uiteraard) ook de ondergrond (dun) met witte lijm ingesmeerd. Ik denk dat beide zijden insmeren en essentieel is, omdat anders dat strijken niet werkt. Met fineerplaat heb ik ook gewerkt en trekt niet krom en gaat dus op die manier supergoed.
Maar ik vraag mij dus wat ik kan doen om dat kromtrekken te voorkomen. Het komt natuurlijk door het vocht in de houtlijm. Misschien een bepaalde soort houtlijm gebruiken? D2, D3, D4 ? Of toch maar contactlijm? Maar ik wil waarschijnlijk 3 stukken finerr in de breedte voegen en over 3 zijden van de luidspreker (om 2 hoeken heen) lijmen. Ik ben dus wel bang voor het risico "vast = vast" bij contactlijm..... En niet strijken maar met houtlijm en direct persen is met grote luiddprekers ook niet echt handig....

Laatst bewerkt:

LeonvB

Actieve deelnemer
23 nov 2014
656
49
Valt mee hoor, mijn luidsprekers waren nou niet bepaald kleiner. Je moet wel doorwerken, maar als je alles klaar hebt liggen is het niet heel moeilijk. Vooraf even droog oefenen is wel verstandig.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.