Fineer van vintage kast herstellen

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
236
77
Hallo,

Ik heb deze mooie kast voor een appel en een ei gekocht. Zoals je ziet heeft ze wat liefde nodig. Op de zijkant een nieuwe strook aanbrengen is geen probleem. (Kleur moet wel matchen).
De vlekken opde bovenkant lijken me ook oppervlakkig behalve die witte. Wat is hier de beste aanpak? Schuren en vernissen?
received_310806197855236.jpeg
received_526200212465388.jpeg
 
J

j1eke

Guest
Dat lijkt maar een dun fineertje. Zou eerder kiezen voor strippen dan als er vernis of lak op zit. Daarna oxaalzuur/ontweringswater tot de vlekken weg zijn en dan weer afwerken hoe je maar wilt. Bij zwaarder gebruik (planten en vazen en koffiebekers etc) zou ik gaan voor een hardwaxolie of inderdaad vernis/lak bij een bovenblad. Anders gewoon oliën en het hele stuk in de was zetten.
 
  • Leuk
Waarderingen: DaanL en Belgje

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
236
77
ik denk ook eerder ontweringswater. Ik heb dat nog nooit gebruikt maar dit lijkt me het ideale project hiervoor. Het zal dan ook makkelijker zijn om de kleur van de zijkant en bovenkant op elkaar af te stemmen. Vermoedelijk moet ik dan het hele meubel wel afschuren en opnieuw oliën/vernissen om overal dezelfde kleur te krijgen.
 

luc (-:

Actieve deelnemer
28 feb 2022
33
22
Enschede
ik zag laats een keer iets langs komen. daar maakte iemand van vintage kasten moderne kasten met schilderen.
ik heb hier de website waar dat staat. hier
misschien inspiratie voor dit project.
 

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
236
77
ik zag laats een keer iets langs komen. daar maakte iemand van vintage kasten moderne kasten met schilderen.
ik heb hier de website waar dat staat. hier
misschien inspiratie voor dit project.
Ik schilder ook oude meubelen om ze terug hip te maken (zie hier) maar dit kastje is mooi op zichzelf en verdient het om in zijn originele staat hersteld te worden.
 
J

j1eke

Guest
Welk product raad je daarvoor aan? Of strippen met een krabbertje?
Ik gebruik meestal gewoon de verfstripper van alabastine, heb er nog geen klachten over. Ik doe het ook niet zo vaak, anders zijn er wel wat milieuvriendelijker alternatieven waarschijnlijk (al weet ik niet precies hoe erg die is). Denk niet dat je een heel krachtige nodig hebt.

Je kunt eventueel een beetje schuren zodat het de kans heeft om door de toplaag heen te komen, maar zou heel voorzichtig zijn daarmee.

De stripper en ontweringswater zijn gewoon te krijgen bij de Gamma.
 

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
236
77
Ik ben begonnen met voorzichtig met de hand te schuren. De meeste vlekken en krassen zijn oppervlakkig en verdwijnen hiermee. Dus ik ga op deze manier verder denk ik.
Mooie fineer
20220425_201809.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout
J

j1eke

Guest
Dan ben je lekker snel klaar. Je kunt achteraf altijd even checken of de vlekken echt weg zijn met wat vloeistof eroverheen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Belgje

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
236
77
Dan ben je lekker snel klaar. Je kunt achteraf altijd even checken of de vlekken echt weg zijn met wat vloeistof eroverheen.
Vraagje: in youtube filmpjes zie ik dat ze dit testen door white spirit op het oppervlak te wrijven. Wat is de reden om dit met white spirit te doen en niet met water?
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Water laat het hout opzwellen zodat het fineer zou kunnen gaan bobbelen. White spirit verdampt snel en bijft niet in het hout zitten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Belgje

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
236
77
Ik heb het hele kastje nu geschuurd en het ziet er al een heel stuk frisser uit!
Nog een paar vragen. Op een paar plaatsen zitten witte vlakken in het fineer. Zie eerste foto. Ik ben van plan om het kastje af te werken met Rubio monocoat Ice Brown. Zal dat die vlekken camoufleren?
20220427_172508.jpg

En dit is het bovenblad geschuurd en met white spirit. Nog behoorlijk wat kleurverschil. Blijven schuren?
20220427_174944.jpg
Opgedroogd ziet t er zo uit
20220427_180852.jpg

Er is sowieso ook wel wat kleurverschil tussen bovenkant en deurtjes
20220427_180105.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Het is en blijft een oud meubel. Dat hoeft er niet als nieuw uit te zien. Fineer is dun. Je bent er zo doorheen.
De kunst is op tijd te stoppen voor je door het fineer schuurt. Je kan met een schraapstaal nog wat proberen maar ik zou niet te lang door gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Belgje

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
236
77
nog een beginnersvraag: ik wil het kastje afwerken met Rubio olie (ik twijfel nog tussen Bourbon en Ice Brown! zoveel mooie kleuren). Omdat het maar een klein kastje is, heb ik genoeg met 100ml. Daar zit component B niet bij. Biedt dat dan dezelfde bescherming op het bovenblad tegen bv waterkringen (van een plant ofzo?)
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
208
83
het moeilijke in dit geval is dat je tijdens het schuren lastig kunt zien of alle oude vernis eraf is, maar dat je dit straks als je er wat overheenzet wel heel goed ziet.

Het vochtig maken is hier een goede oplossing voor.

Je kunt er ook voor kiezen om het kastje weer te vernissen. Je hebt dan denk ik minder last van verschil tussen delen die kaal zijn en delen waar nog oude vernis zit. maar ik kan het mis hebben.

p.s. de kantband lijkt van een hele andere kleur/kwaileit dan het blad. Tocch niet van die kunststof strijkband oid?
 

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
236
77
@robvansuilen
De kantenband is ook eiken fineer maar idd wel wat kleurverschil. Het sluit redelijk goed aan bij de bleke bovenkant maar de deurtjes zijn donkerder.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.