Fineer reageert met lijm en verkleurt

wobbie

Nieuw lid
3 mei 2020
4
0
Ik ben begonnen met mijn eerste project met fineer houd (decospan querkus). Na enkele dagen zagen, domino's frezen, kantenlijmen en passen ben ik klaar om alles te verlijmen. Maar dit gaat niet helemaal goed.

Gisteren heb ik een eerste deel verlijmd met gewone witte PU lijm (Soudal Pro 30D). De overtollige lijm heb ik met een vochtige doek verwijdert. Enkele uren later zag ik dat waar de lijm had gezeten de fineer zwarte puntjes had. Heb deze zo goed mogelijk geschuurd maar de verkleuring zit erg diep. Als test heb ik wat lijm op een stuk afval fineer gesmeerd en in bijlage zie je het resultaat, precies alsof er schimmel op staat.

Gebruik ik de verkeerde lijm. De lijm die ik heb is al een tijdje open, is dat mss het probleem. Ik heb nog niets gevonden over dit probleem, bij de meeste zoekopdrachten kom ik uit op het verlijmen van fineer op een paneel... dus ik hoop dat er hier iemand zit die mij kan verder helpen !
 

Bijlagen

  • IMG_2988.jpg
    IMG_2988.jpg
    112,9 KB · Weergaven: 39

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Ik ben begonnen met mijn eerste project met fineer houd (decospan querkus). Na enkele dagen zagen, domino's frezen, kantenlijmen en passen ben ik klaar om alles te verlijmen. Maar dit gaat niet helemaal goed.

Gisteren heb ik een eerste deel verlijmd met gewone witte PU lijm (Soudal Pro 30D). De overtollige lijm heb ik met een vochtige doek verwijdert. Enkele uren later zag ik dat waar de lijm had gezeten de fineer zwarte puntjes had. Heb deze zo goed mogelijk geschuurd maar de verkleuring zit erg diep. Als test heb ik wat lijm op een stuk afval fineer gesmeerd en in bijlage zie je het resultaat, precies alsof er schimmel op staat.

Gebruik ik de verkeerde lijm. De lijm die ik heb is al een tijdje open, is dat mss het probleem. Ik heb nog niets gevonden over dit probleem, bij de meeste zoekopdrachten kom ik uit op het verlijmen van fineer op een paneel... dus ik hoop dat er hier iemand zit die mij kan verder helpen !
Dit is een typische reactie van eik op ijzerpartikels. Het looizuur in het eikenhout reageert met ijzer, en je krijgt blauwzwarte verkleuring. Moeilijk vanaf te komen en al zeker niet bij fineer, dus voorkomen is best. De lijm heeft in dit geval enkel opgetreden als reactievloeistof. Met elke andere lijm die water bevat zou je deze reactie ook gehad hebben. Oplossing is dus vooral om het fineer niet in contact te laten komen met ijzerpartikels. Mogelijk heb je ergens in de buurt een slijpschijf gebruikt?
 

wobbie

Nieuw lid
3 mei 2020
4
0
De platen liggen in mijn werkhuis, dus ja er wordt wel eens met de slijpschijf gewerkt. Ik heb de stukken nochtans eerst geschuurd voor ik ze verlijmd heb.

Is PU lijm dan misschien beter om te gebruiken?
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Je bedoeld witte houtlijm Pvac lijm?
Dit resultaat kan twee oorzaken hebben, eerste vervuilde lijm, tweede vervuild fineer beide dus met miiscule ijzerdeeltjes.
Mogelijke oplossing nieuwe Pvac lijm aanschaffen (minimaal D3) en fineer oppervlak schoonspuiten met perslucht daarna afnemen met wasbenzine zodat alle vervuiling(ijzerdeeltjes) weg zijn.
Het reeds gelijmde fineer kun je wellicht met oxaalzuur (ontweringswater) behandelen.
En zeker geen pu lijm gebruiken!

Groetnis,
Roeland
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Eiken en ijzer gaan gewoon niet goed samen. In combinatie met vocht reageren die inderdaad op elkaar. Had je dit met een andere lijm gelijmd, dan had je mogelijk met de afwerking zwarte puntjes gekregen. En bij het verwijderen van de lijm met een vochtige doek ook.
Het beste is om het hout wat je hebt liggen, te beschermen tegen contact met ijzer (en met name de rondvliegende deeltjes bij werken met de slijpschijf, die branden nog eens extra diep in je hout).

PU-lijm sowieso niet gebruiken, die bruist en gaat dan uitzetten, en geeft ook vlekken die niet weg te krijgen zijn. Die lijm is naar mijn mening alleen geschikt voor grof constructiewerk en niet foor fijne houtbewerking.
 

wobbie

Nieuw lid
3 mei 2020
4
0
Je bedoeld witte houtlijm Pvac lijm?
Dit resultaat kan twee oorzaken hebben, eerste vervuilde lijm, tweede vervuild fineer beide dus met miiscule ijzerdeeltjes.
Mogelijke oplossing nieuwe Pvac lijm aanschaffen (minimaal D3) en fineer oppervlak schoonspuiten met perslucht daarna afnemen met wasbenzine zodat alle vervuiling(ijzerdeeltjes) weg zijn.
Het reeds gelijmde fineer kun je wellicht met oxaalzuur (ontweringswater) behandelen.
En zeker geen pu lijm gebruiken!

Groetnis,
Roeland
Idd je hebt gelijk, gebruik nu PVAC lijm (Soudal Pro 30D) geen PU.
 

wobbie

Nieuw lid
3 mei 2020
4
0
Alvast allemaal bedankt voor de info. De nieuwe lijm is besteld, en met de platen die ik nog heb zal ik de tip met de wasbenzine proberen. En dan maar eens op zoek naar een andere plek om mijn platen te stockeren :D
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Alvast allemaal bedankt voor de info. De nieuwe lijm is besteld, en met de platen die ik nog heb zal ik de tip met de wasbenzine proberen. En dan maar eens op zoek naar een andere plek om mijn platen te stockeren :D
En vergeet de perslucht niet! Ik zou het ook zo doen om de reeds aanwezige ijzerpartikels te verwijderen, maar was het vergeten te vermelden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.