Fineer herstellen op vintage meubel

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
241
86
Ik zie deze te koop staan aan een prijsje omdat er beschadigingen aan de fineer zijn. Ik ben maar een bescheiden amateur met beperkte middelen en materiaal. Te doen om te restaureren? En zo ja, hoe pak je dat aan?20220228_155159.jpg
 
J

j1eke

Guest
Het te repareren vakje een beetje een vorm geven zodat je er een nieuw stukje op kan lijmen met de beitel en eventuele oude lijm verwijderen.
Uit een vel(letje) fineer een stukje zoeken met de tekening en grof op maat snijden.
Dan passen en meten door bij te snijden en schuren.
Dan het stukje erop lijmen (wat ovenpapier of een blokje met wat verpakkingstape)tussen de klem en het stukje fineer zodat niets aan het stukje fineer blijft plakken.
Daarna schuren en evt kiertjes vullen.

Dan het moeilijkste stuk, het op kleur brengen. Daarvoor zul je waarschijnlijk toch wat beitsen of kleurwassen enz. moeten hebben. Misschien zijn daar wel setjes voor te krijgen. Daar heb ik niet veel kaas van gegeten, maar kan vast iemand je verder mee helpen. Heb alleen de reparaties een paar keer gedaan.

Als het echt niet lukt kun je altijd de plekken vullen en een nieuw velletje fineer erop lijmen.
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
551
157
Zutphen
Zo mogelijk trapezium of driehoekige stukjes in overmaat plaatsen. Van jouw foto kan ik niet zien wat voor fineer het is.
 

Bijlagen

  • 20190807_160911.jpg
    20190807_160911.jpg
    84 KB · Weergaven: 39
  • 20190807_160611.jpg
    20190807_160611.jpg
    47,4 KB · Weergaven: 36
  • 20190807_160952.jpg
    20190807_160952.jpg
    50,9 KB · Weergaven: 38

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.739
2.598
Gaanderen
Ik denk dat het moeilijkste is om het juiste fineer kwa tekening en kleur te krijgen. Ook het kleuren is iets waar je wel wat ervaring en kleurgevoel moet hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: Belgje

Koenfu

Actieve deelnemer
11 jan 2022
52
47
Nijmegen