Fineer herstellen op vintage meubel

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
241
86
Ik zie deze te koop staan aan een prijsje omdat er beschadigingen aan de fineer zijn. Ik ben maar een bescheiden amateur met beperkte middelen en materiaal. Te doen om te restaureren? En zo ja, hoe pak je dat aan?20220228_155159.jpg
 
J

j1eke

Guest
Het te repareren vakje een beetje een vorm geven zodat je er een nieuw stukje op kan lijmen met de beitel en eventuele oude lijm verwijderen.
Uit een vel(letje) fineer een stukje zoeken met de tekening en grof op maat snijden.
Dan passen en meten door bij te snijden en schuren.
Dan het stukje erop lijmen (wat ovenpapier of een blokje met wat verpakkingstape)tussen de klem en het stukje fineer zodat niets aan het stukje fineer blijft plakken.
Daarna schuren en evt kiertjes vullen.

Dan het moeilijkste stuk, het op kleur brengen. Daarvoor zul je waarschijnlijk toch wat beitsen of kleurwassen enz. moeten hebben. Misschien zijn daar wel setjes voor te krijgen. Daar heb ik niet veel kaas van gegeten, maar kan vast iemand je verder mee helpen. Heb alleen de reparaties een paar keer gedaan.

Als het echt niet lukt kun je altijd de plekken vullen en een nieuw velletje fineer erop lijmen.
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
551
157
Zutphen
Zo mogelijk trapezium of driehoekige stukjes in overmaat plaatsen. Van jouw foto kan ik niet zien wat voor fineer het is.
 

Bijlagen

  • 20190807_160911.jpg
    20190807_160911.jpg
    84 KB · Weergaven: 39
  • 20190807_160611.jpg
    20190807_160611.jpg
    47,4 KB · Weergaven: 36
  • 20190807_160952.jpg
    20190807_160952.jpg
    50,9 KB · Weergaven: 38

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.739
2.598
Gaanderen
Ik denk dat het moeilijkste is om het juiste fineer kwa tekening en kleur te krijgen. Ook het kleuren is iets waar je wel wat ervaring en kleurgevoel moet hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: Belgje

Koenfu

Actieve deelnemer
11 jan 2022
52
47
Nijmegen
Zelfs als het lukt om er nieuw fineer in te zetten ga je de overgangen altijd zien omdat de houtnerf niet doorloopt. Ik zou de beschadigingen met kleur bijwerken, dan vallen ze al een stuk minder op, of het hele ladefrontje opnieuw fineren. Daarvoor zijn verschillende methoden. Ik vind die met witte houtlijm en strijkbout de makkelijkste.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.497
344
Torhout, België
Ik zou niet volledig opnieuw fineren, maar wel de rode vlakken. Als je dan een licht kleurverschil ziet, is dat niet erg, dan is dat zogezegd natuurlijke variatie tussen verschillende planken (zoals je ook al elders ziet -> zie blauw)
1646126618322.png
 
  • Leuk
Waarderingen: Belgje en Marijn

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.248
539
Eanske
ingoogni.nl
Er zijn verschillende inzichten in restaureren. Je kunt iets als nieuw maken. Je kunt iets opnieuw invullen zodat je kunt zien hoe het was. Gezien de kleine vlakjes en de stijl van het meubel zou ik daarvoor gaan. Geen nieuw fineer er in plakken maar de beschadiging vlakker schuren eventeel vullen en dan met verschillende lazuurverven het patroon van het hout er in schilderen. Dan het geheel af lakken of in de was zetten.

Lazuurverven zijn transparant, je bouwt de kleur in meerdere lagen op. Dit geeft je bij iedere laag de mogelijkheid om de kleur te corrigeren. Het geeft ook de mogelijkheid om fijne nuances in de tekening aan te brengen.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.248
539
Eanske
ingoogni.nl
Is lazuurverf hetzelfde als schellakstaaf of is dit weer heel iets anders?
Lazuurverf is niet iets dat je in een potje koopt. Je maakt het zelf door een verf heel transparant te maken. Bijvoorbeeld olieverf voor de kunstschilder kun je heel ver met medium (olie+vernis) versnijden.

Ik weet niet of je met deze staven ook schellak kunt inkleuren. Als dat kan dan kun je er een schelleklazuur mee maken.

Een heel bekende lazuurverf is aquarel, hoe meer water hoe transparanter.

EDIT: je kunt lazuurverf wel in een potje kopen, gekleurde hout beits
 
Laatst bewerkt:

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
241
86
Bedankt voor alle tips. Ik ga toch passen denk ik. Heb nog veel te leren in houtbewerking en ga eerst wat andere projecten doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: BossyRangs

Roel22

Post veel
27 feb 2017
936
322
Denk er dan aan om het kleuren uit te proberen op fineer dat je over hebt. Als je dat goed voor elkaar hebt kun je je aangebrachte fineer probleemloos op kleur brengen. Wel even noteren wat je heb gedaan....;)
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Bedankt voor alle tips. Ik ga toch passen denk ik. Heb nog veel te leren in houtbewerking en ga eerst wat andere projecten doen.
Ik zou gewoon aan beginnen als ik jou was, want leren moet je toch zoals je schreef. Zie het als een uitdaging.
Nu blijft je project liggen en komt waarschijnlijk niet meer aan toe. Althans dat is mijn ervaring.
Fineren klinkt en lijkt erg moeilijk maar dat is het niet, het is juist zo moeilijk om goed mogelijk te doen. Op YouTube staan veel informatie over te vinden, zoekwoorden furnieren, verneer inlay, intarsien. En je zult zien dat zelfs de prorestaureerders elke keer voor een nieuw uitdaging/leerproces staan. Alleen zij hebben het voordeel dat ze het nodige kennis hebben opgebouwd, en daarmee een sneller keuze kunnen maken. Dat kan alleen door te doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.