Filters fijnstofafzuiging zelfbouw

Marco78

Actieve deelnemer
6 sep 2018
32
7
Veluwe
Over te nemen : filterset voor zelfbouw fijnstof afzuiging, model Kor.

Nieuw, ongebruikt, alleen uit de doos geweest.
Prijs komen we wel uit.

Wegens ruimtegebrek heb ik besloten de Record power op te hangen, die kan ik wel kwijt ivm hoogte en schuinte van de kap.
 
Laatst bewerkt:

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Jammer, dat je kiest voor minder bescherming.
Realiseer je wel, dat een Record slechts vanaf 1 micron filtert, in plaats van 0,2 micron.
En juist fijnstof kleiner dan 1 micron dringt diep je longen in.

Groet, Kor
 

Marco78

Actieve deelnemer
6 sep 2018
32
7
Veluwe
Kor.
Met heel veel moeite heb ik besloten voor een kleiner formaat filter te gaan, omdat ik jou overigens prima filtersysteem domweg niet in mijn lage werkplaats kwijt kan.

Zal vanavond of morgen nog 1 x meten voor een mogelijke andere plek.

Groet Gerald, aka Marco
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Wat voor een plafond/dak heb je?
Misschien dat er iets te maken is dat het dan toch past en je een goed filter hebt

Zelf heb ik de kast zo gemaakt dat de lucht die door het filter is gegaan aan de zijkant er weer uit komt zodat het geheel tegen de achter muur van de schuur kan anders werd het voor mij ook lastig om dat ding te plaatsen.
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Gerald,

Je hoeft de unit niet te plaatsen zoals ik in mijn werkplaats heb gedaan.
Er zijn diverse opties. Eentje noemt Robert Jan hierboven al.
Je mag de filters op de zijkant zetten , zo kan de unit tegen de muur en is dan maar 30 cm diep.

Groet, Kor
 

Marco78

Actieve deelnemer
6 sep 2018
32
7
Veluwe
Hoop dat dit nog on toppic is ?
Het is een zg betongarage met puntdak, : +/- 3 x 6 m. zijkanten 2.05 m, hoogste punt binnen is 2.3 m.
In het midden, op 3 m. dus, is een dwarsbalk

De draaibank staat met de kopse kant mee, onder het raam en direct tegen de muur.
Ook is er een deur naast dat raam.
Zou de afzuig liefst pal boven de draaibank.
Dat is erg lastig, ook op zijn zijkant is die 30 cm nog teveel.

Blijft als enigste plek over : in het middel onder of aan de dwarsbalk, al dan niet gekanteld.
Heb dit net bekeken, kan wel. Maar komt dan onder de max hoogte van 2 meter te hangen.

Moet dan wel mijn slijptafel wat verplaatsen.
Ook vind ik het wat minder, het filter is dan verder weg bij de draaibank.
En al het stof passeert mij dan richting filter.

Een ander alternatief is het filter tegen het schuine dak te schroeven boven de draaibank.
En de uitblaas naar de zijkant of eventueel onderkant.
Nadeel, alles hangt dan wel schuin.

Heb net bekeken of de Record power misschien beter past, dat wel, is gewoon krapper qua afmetingen, dus voor mij prettiger, als de zelfbouw. Maar de Rp kan weer eigenlijk alleen maar zoveel mogelijk in het midden, direct onder de nok hangen.

Dus of ik daar echt zoveel mee opschiet?
Denk het niet eigenlijk, en id, die filtert behoorlijk wat minder fijnstof weg dan de zelfbouw.
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik denk dat je met een misconceptie werkt: dit filter is bedoeld om het onzichtbare fijnstof uit de lucht te filteren. Waar hij precies hangt is niet zo van belang, want het filter brengt de lucht vanzelf in beweging.

Om het stof dat bij schuren op de draaibank ontstaat uit je longen te houden, kom je niet om een stofmasker o.i.d. heen. Sommige mensen, waaronder ikzelf, hebben een afzuiger voor grof stof met een grote buis of slang vlak bij het werkstuk, maar ook dat zuigt niet alle stof weg, en die afzuigers filteren niet het ultrafijne stof zoals de filters van Kor. De genoemde Record zit ergens tussen het filter van Kor en een afzuiger in; het filtert minder fijnstof dan het filter van Kor en zuigt minder hard stof op dan een grote afzuiger met een aantal pk's. Maar om stof bij de draaibank uit je gezicht te houden is het (dus) ook niet geschikt.
 
Laatst bewerkt:

Marco78

Actieve deelnemer
6 sep 2018
32
7
Veluwe
: Vanaf het begin dat ik houtdraai, een paar jaar terug, draag ik een stofmasker en gelaatsscherm.
Het is en was me duidelijk dat het om fijnstof filteren gaat.
Spanen zuig ik op met cycloon dmv aangepaste stofzuiger.

Wat indeling werkplaats betreft moet het filter toch wel zo kort mogelijk bij de draaibank hangen.
Ik kan de kast kwijt op zijn kant als er 1 korte hoek afgeschuind wordt om passend voor de schuinte van het dak te zijn.

Het komt daardoor dwars tegen de muur aan de tussenbalk en wat hoger te hangen, dus stoot ik mijn hoofd er niet tegen.

De fan komt gewoon in het midden van de 60 cm, uitblaas naar zijkant.

Volgens mij moet het wel kunnen met 1 afgeschuinde hoek.

Soms vind ik het wat lastig schriftelijk weer te geven wat ik bedoel.

Iedereen heel erg bedankt voor de adviezen !
Draadje mag dicht.
 
Laatst bewerkt:

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Zelfbouw filter? Hier ben ik ook in geïnteresseerd. Is er een draadje met meer informatie?
 

Marco78

Actieve deelnemer
6 sep 2018
32
7
Veluwe
: Voor degenen die belang hebben bij de filters : ze zijn niet meer te koop.
Dit draadje mag slot op.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.