Filosoferen over paneelzagen van €1500 tot €70.000 en Hammer K2S

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.141
4.161
Die bedrijven verdwijnen niet alleen in de interieurbranche. Overal stoppen de kleine ondernemers er mee. Er zijn binnenkort ook geen mensen met kennis meer, die een volgende generatie op kunnen leiden. Steeds meer onzinnige regels, lastenverhogingen, milieuzones, verplichte aov waar je niets aan hebt, wat dus eigenlijk een belasting verhoging is. Verplicht pensioensparen in een fonds. Dat is dus geld waar je nooit meer iets van terug ziet. Zelf sparen, pensioenhuisjes voor de verhuur, allemaal afgepakt en onmogelijk gemaakt.

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
425
32
Bergen op zoom
Bij ons 2 nieuwe altendorfs geplaatst met vingerbeveiliging. Dat is de reden dat de oude weg zijn gegaan want die hadden echt niks geleden met 5mm mdf zagen en 16-25mm spaanplaat.
Was toch een leuk prijskaartje wat eraan hing. Maar als iemand een vinger afzaagt ben je als werkgever mogelijk heel wat meer kwijt.

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
304
129
Zaanstreek
die vingerbeveiliging is net als een defibrilator; je hoopt in alle talen het nooit nodig te hebben maar god wat ben je blij met jezelf als 't puntje bij het paaltje komt. Als werkgever ben je niet verantwoordelijk cq aansprakelijk voor de vingers van je medewerkers. Tuurlijk, je moet ARBO-veilig werken en je machines gekeurd, maar je premie wordt niet lager als je dit soort zagen neerzet. Geeft het een goed signaal af naar je medewerkers & omgeving dat je hierin investeert? Absoluut(y)

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.228
1.079
Enschede
ingoogni.nl
Wat is eigenlijk de doelgroep van de K2S? Ben wel benieuwd, het plaatst de discussie misschien wat in perspectief gezien er met Altendorfs van 8000.- en meer wordt vergeleken.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.212
2.947
Klein-Brabant, Vlaanderen
De Altendorf met de vinderbescherming heeft een (euuuhhh) kleine meerprijs.

die prijs had ik in gedachten
en het is een demo-machine
dus een hagelnieuwe gaat iets meer kosten

1770796013439.png

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.141
4.161
Dus als je die van 8000 koopt, kan je het zelfde zagen, maar je kan een dag in de week minder gaan werken, zonder dat het je netto wat kost.

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
399
164
Filosoferen over paneelzagen.

Dan kan ik ook nog wel de volgende opmerking maken.

Dus als je die van 8000 koopt, kan je het zelfde zagen, maar je kan een dag in de week minder gaan werken
Eigenlijk valt dat wel mee. Ik durf zelfs te stellen dat die dure Altendorf de ondernemer/bedrijf uiteindelijk weinig kost.
Er moet wel budget zijn om zo'n machine te kopen. De aankoopkosten kunnen in 10 jaar worden afgeschreven. Betekent dat er gedurende 10 jaar, ongeveer 50% van het aankoopbedrag minder belasting is betaald. Na 10 jaar is zo'n machine denk ik weer te verkopen voor 50% van de aankoopwaarde.
Over 10 jaar is de nieuwprijs van een gelijkwaardige machine richting €100.000,- gegaan. (komt overeen met een stijging van 5% per jaar)
Dus 10 jaar veilig, snel en lekker werken, voor nauwelijks kosten.

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.827
2.798
Terkaple
www.woodworking.nl
die vingerbeveiliging is net als een defibrilator; je hoopt in alle talen het nooit nodig te hebben maar god wat ben je blij met jezelf als 't puntje bij het paaltje komt. Als werkgever ben je niet verantwoordelijk cq aansprakelijk voor de vingers van je medewerkers. Tuurlijk, je moet ARBO-veilig werken en je machines gekeurd, maar je premie wordt niet lager als je dit soort zagen neerzet. Geeft het een goed signaal af naar je medewerkers & omgeving dat je hierin investeert? Absoluut(y)
Het is zeker een goed signaal, maar als iemand zich serieus verwond betaal je als werkgever tot 2 jaar zijn loon door en je mist een goede medewerker die schaars zijn. Tel die 2 bedragen bij elkaar op, dan schiet je aardig op in het vervangen van je machines.

jaap

• Leuk
Waarderingen: Doubledot

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
455
190
Almen aan zee
Wat is eigenlijk de doelgroep van de K2S? Ben wel benieuwd, het plaatst de discussie misschien wat in perspectief gezien er met Altendorfs van 8000.- en meer wordt vergeleken.
Ja dat is een goeie.

Bedrijfsmatig kijken naar Altendorfs met een prijs van een leuk bruto jaarsalaris kan ik me ook voorstellen (en lekker over meedromen ;-) maar dat is wel een ander verhaal.

Die K2S lijkt me interessant voor in een kleine(re) ruimte en met beperkt budget.
Voor heel wat mensen is een Hammer K3 of een Robland of SCM al iets buiten budget, en heb je mazzel als je er een tweedehands van kan vinden voor de prijs van een nieuwe K2S.

2700 euro is voor velen een groot bedrag wat je misschien maar een keer doet.

En heb je daarmee dan inderdaad meer kwaliteit dan een machine uit het goedkope segment?
En hoeveel minder is de kwaliteitt dan in vergelijking met bijvoorbeeld de K3 / Robland / SCM etc?

Stel met die 2700 zit je wel zo'n beetje aan je max, wat is voor dat geld dan de beste koop?

• Leuk
Waarderingen: Hopster

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.228
1.079
Enschede
ingoogni.nl
2700 euro is voor velen een groot bedrag wat je misschien maar een keer doet.
Als ik zo in m'n omgeving om me heen kijk en met ervaring en eigen bedrijf (vroeger) in andere vakgebieden:

1. De hobbyist Als ik zie wat daar zoal staat, ligt. Dat gaat over schokkend grote bedragen. Ik kan me voorstellen dat iemand zoiets in de schuur zet in plaats van een opgepimpte bouwzaag (die in het rood of groen al snel het zelfde kost).

2. Startende ondernemer. Ja. Als het een zaag is die je "incidenteel" gebruikt.

3. Startende ondernemer. Neen. Als het een zaag is die een substantiële bezetting kent. In zo'n geval gaat een groot deel van het budget naar het belangrijkste productiemiddel. Dan is eerlijk gezegd 2700.- een mager bedrag. Iets met een zaagmachine in de werkplaats is geen laptop bedrijfje.

4. De lang bestaande ondernemer. Misschien voor er bij. Kleinere klussen om de grote machine te ontlasten, of voor wat specifieke zaken.

... en ze moeten allemaal de meerwaarde van een roltafel zien en niet alleen voor plaat, maar ook voor massief.

Reëel?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.