Fijnstoffilter vervangen?

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
403
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Ik heb een Spero 2pk afzuiger met fijnstoffilter. Helaas past deze qua hoogte niet in mijn nieuwe werkplaats. Nu kan ik er een kleiner filter op zetten, alleen zal de afzuigcapaciteit volgens mij navenant lager zijn. Of valt dat mee?
Ik heb trouwens het filter de afgelopen 10 jaar ook nog nooit vervangen (wel regelmatig gedraaid aan de hendel). Moet zo’n filter periodiek vervangen worden? Ik heb geen idee hoe ik kan zien of het vol zit.

Ik gebruik de afzuiger vrij intensief op de zaagtafel en minder frequent op de v/v-bank.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Is het een afzuiger met een zak eronder? En hoeveel cm is deze te hoog? Dan kan je misschien de poten eronder inkorten?
Plaats anders ff een foto van de afzuiger, dan kunnen we beter meedenken wat wel zou passen.
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
403
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Bijgesloten foto's van de afzuiger. Beide delen zijn ongeveer 113 cm hoog. Ik heb een plafondhoogte van 220cm (ik heb het plafond geïsoleerd, en daardoor ben ik wat hoogte kwijt). Er komen aan het plafond nog lampen en stopcontacten die de hoogte verder reduceren.
Zoals ik eerder verteld heb, verhuis ik van een ruime werkplaats naar een garage . In mijn vorige werkplaats verplaatste ik de afzuiger naar de bron (zaagtafel / vv bank / lintzaag), door de beperkte ruimte die ik nu heb is dat natuurlijk lastiger.
De afzuiger vast in een hoek zetten en dan met een buizenstelsel naar de machines toe lijkt me eigenlijk niet zo heel handig omdat ik dan flexibiliteit inlever en een dergelijke constructie ook best wat ruimte inneemt.
Wat zou een goede oplossing zijn?20230825_190240.jpg20230825_190233.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
Zo'n filter van hbm is wat lager. Het is dat je niet in de buurt woont, anders hadden we eventueel kunnen ruilen. Ik heb hoogte genoeg.
 

Bean

Actieve deelnemer
16 okt 2012
82
8
Gelderland
Ik zou de onderkant van de afzuiger wat kleiner maken. Ja, dan moet je vaker een nieuwe zak eronder hangen en de zakken gaan niet helemaal vol, maar je kunt het apparaat wel weer gebruiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jurriaan

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Op zich kan zo'n filter best 10 jaar meegaan. Je merkt dat hij vol zit omdat de zuigkracht afneemt. Dan draai je de borstel een paar keer rond en kun je weer verder. Een drukmeter kan je info geven over de status van het filter. Op den duur verzadigt het filter (poriën raken dicht) en werkt het borstelen niet meer. Een truc die ik wel toepas is een grote plastic zak om het filter doen, iets volblazen en dan met kracht indrukken om lucht omgekeerd door het patroon te drukken. In de industrie noemen ze dit pulse jet reiniging. En mocht er fijnstof in de werkplaats zijn, dan heb ik daar wel een oplossing voor;)

Groet,
Kor
 
Laatst bewerkt:

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
818
Omgeving Leiden
Als je je huidige filter wilt blijven gebruiken dan moet je de pootjes korter maken of iets anders bedenken om de constructie wat te laten zakken.
Om te kunnen bepalen of je een filter moet vervangen zou je eigenlijk met regelmatige tussenpozen de onderdruk moeten meten. Maar je kan het ook van de praktische kant bekijken: werkt het voor jou nog goed, dan is vervangen niet nodig.
Een kleiner filter laat niet per definitie minder lucht door dan een groot. Het ligt aan de constructie ervan. Omdat je huidige filter al tien jaar in bedrijf is en de luchtdoorlatendheid door stof wel wat is teruggelopen, heb je goed kans dat een nieuw, maar kleiner filter, net zo goed werkt.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Ik heb bij een dergelijke afzuiger de poten flink ingekort omdat ik hetzelfde probleem had. Mogelijk heb ik bijna 1/3 van de poten afgehaald zelfs (beter gezegd, nieuwe gemaakt met maar 2/3 van de lengte).
Je moet dan inderdaad de zakken wat vaker verwisselen, maar die wil je toch niet helemaal vol hebben omdat ze dan te zwaar/lomp worden + je ze dan niet meer dichtgebonden krijgt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.