Alle units die hier worden genoemd, zijn in staat maximaal 98% 5 micron deeltjes tegen te houden en maximaal 85% van 1 micron, mits met de juist filters geinstalleerd.
Dat scheelt natuurlijk in je werkplaats om de lucht schoner te krijgen, mits de unit voldoende capaciteit heeft. De inhoud van de werkplaats moet minimaal 10 keer per uur worden ververst.
Een werkplaats van 5x6x2,5 m = 75 kuub, dus de unit moet dan 750 kuub/uur doen.
Maar dan nog zweeft er 15 % van deeltjes tot 1 micron rond.
Een goede oplossing zou een unit met HEPA filter zijn, die houdt 99,97% deeltjes van 0,3 micron tegen. Hier hoort dan een luchtbehandelingskast bij met een flink vermogen qua luchtverplaatsing. Maar,.. dan praat je over cleanroom units die professioneel en waarschijnlijk te duur zijn voor de hobbyist. Een vervangingsfilter kost dan meer dan een complets JET of Microclene

Een goede afzuiging ( zelf gebruik ik de simpelste Scheppach) met een fijnfilter (niet zo'n stofzak waar alles doorheen vliegt als je hem aanraakt) en een werkplaatsstofzuiger (bv Kaercher van de Gamma of dat glimmende ding van Aldi of Lidl) als extra op de bovenfrees, bevrijdt je van het ergste stof. Een luchtreiniger zoals b.v. Microclene of JET helpt om de ruimte nog schoner en veiliger te maken. Maar 100% wordt het niet.
Mijn advies is dan ook om een fijnstofmasker te dragen, zeker bij schadelijke of verdachte (hout)stoffen.
Kor
ps. het fijnfiter op mijn Scheppach is uniek, dit is een hoog efficiency filter wat ik test in de praktijk