Koudstaal

Nieuw lid
24 okt 2023
24
3
Delft
Hallo allemaal,

Ik ben aan het kijken of ik iets kan kopen dat fijnstof verwijdert van mijn 56m2 grote werkruimte.

De opties die ik tot nu toe heb gezien zijn:
Record Power - Record Power AC400 luchtreiniger - Baptist
Felder - Number 1 Luchtfilter LF 600
Jet - Luchtfiltersysteem 1200m³/h 0,2kW 230V Jet AFS-1000B-M
Laguna - Laguna A Flux luchtreiniger - Baptist
Rutlands - Air Filter | Next Day Delivery

Ik heb gemerkt dat geen van de apparaten waarnaar ik hierboven heb gelinkt minder dan 1 µm micron verwijderen.

Heeft iemand ideeën, tips of suggesties voor de beste manier om verder te gaan?

Alvast bedankt!
Jacques
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Kor van kiesvoorminderfijnstof heeft ze gewoon en die werken beter dan diegene die jij hierboven aangeeft.
Ik hoefde alleen het filter erin te schroeven, alles zat verder in elkaar.
Ik heb er een van kor en ben er heel tevreden over. Deze filters zijn alleen om fijnstof uit de lucht te halen je moet nog steeds pbm's gebruiken en afzuiging bij de machine.
Ik heb er nog een deeltjes teller = automatische sturing bijgekocht. Dit is echter niet noodzakelijk maar meten is weten. Zelf als ik kort verf spuit , je ziet totaal geen nevel, gaat dit filter kort aan. Kort is enkele keren drukken op de spuitbus. Vroeger zette ik het filter aan als ik in mijn hok kwam ging ik weg dan ging die uit.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Kor, (Kiesvoorhout) hier op het forum, ontwikkeld fijnstoffilters voor allerlei toepassingen bij een grote filterfabrikant in Heerenveen. Ik denk dat er honderden forummers een filter van hem hebben, om het toegankelijk te houden verkoopt hij bouwpakketten in verschillende versies.
Ook ik ben een zeer tevreden gebruiker. Vanwege zijn werk beschikt hij over allerlei test en meetapparatuur, waardoor zijn filters het echte fijnstof echt uit de lucht halen, wat bijna alle commerciele filters niet doen. Dit is zijn website Minder fijnstof, dat is pas fijn!

jaap
 

Koudstaal

Nieuw lid
24 okt 2023
24
3
Delft
Hartelijk dank voor de suggesties. Zo te horen heeft Kor een groot gat in de markt gevonden. Ik zal contact met hem opnemen.
Nogmaals bedankt!
 

Dirkie

Actieve deelnemer
17 apr 2011
104
123
Aerdenhout
Ik heb ook een filter van Kor en ben er erg tevreden over. Ik heb een fijnstof meter, aantoonbaar minder stof!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Ik ben bang dat ze bij ASML ook een beetje zenuwachtig worden als je je festool uit de kist haalt om even een deurtje af te zagen.
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
396
173
Groene Hart
Ja, ASML gebruikt vast en zeker goede stoffilters, maar verkopen?
Misschien krijg je ze meegeleverd als je een van hun wafersteppers koopt. Hun business is machines verkopen waarmee bedrijven computerchips kunnen maken.....
 

k995

Actieve deelnemer
8 sep 2020
74
45
Gewoon zelf maken, grote ventilator kopen :


Ik kon die ooit voor de helft kopen, of makkelijker ene buisventilator.

Dan F7 of F9 (als je echt alles uit de lucht wil halen) zakfilter



EEn gewone g4 filter ervoor


In een doos inbouwen denk dat ik voor 75 euro gemaakt hebt en werkt fantastisch. Start dat met een simpele afstandbediening die het stopcontact aanzet.

EN voor je vraag : onder de 1 micron spreek je van de grootte van een bacterie, kan je ook op filteren je moet dan naar HEPA filters gaan maar die zijn redelijk duur en moet je meer vervangen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Koudstaal

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Ik heb een torin 1000 m3 slakkenhuisventilator in een box, met op de voor en achterkant een p1 keienvanger en daar achter een p3/h13 fijnstoffilter. Zijn eigenlijk filters voor een overdrukcabine van een grondverzetmachine.
 
  • Leuk
Waarderingen: Koudstaal

Koudstaal

Nieuw lid
24 okt 2023
24
3
Delft
Gewoon zelf maken, grote ventilator kopen :


Ik kon die ooit voor de helft kopen, of makkelijker ene buisventilator.

Dan F7 of F9 (als je echt alles uit de lucht wil halen) zakfilter



EEn gewone g4 filter ervoor


In een doos inbouwen denk dat ik voor 75 euro gemaakt hebt en werkt fantastisch. Start dat met een simpele afstandbediening die het stopcontact aanzet.

EN voor je vraag : onder de 1 micron spreek je van de grootte van een bacterie, kan je ook op filteren je moet dan naar HEPA filters gaan maar die zijn redelijk duur en moet je meer vervangen.
Bedankt voor de info!
 

Koudstaal

Nieuw lid
24 okt 2023
24
3
Delft
Je eigen ventilator bouwen lijkt de enige optie als je de klus goed wilt klaren. Het mooie is dat je kunt het op maat maken volgens jouw specificaties en dat hij zeker betaalbaar is.
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Zelf bouwen is natuurlijk het allermooiste.
Maar let wel op dat je de juiste combi ventilator en filters kiest. En stem de capaciteit juist af op je ruimte.
Een zakkenfilter heeft een relatief hoge weerstand waar veel ventilatoren niet de juiste druk voor kunnen leveren. Daarom gebruik ik filters met een groter oppervlak dus met een lagere weerstand en daardoor een langere standtijd.
Ook de juiste filterklasse is belangrijk, als je fijnstof wilt tegenhouden is een F7 onvoldoende, die houdt maar een klein gedeelte vanaf 1 micron tegen.
Erg luxe is een controller, dan weet je wat er in e lucht hangt en schakelt de unit automatisch aan bij teveel vervuiling. Verder is het verstandig de druk af te lezen om te weten wanneer het filter schoon gemaakt moet worden of aan vervanging toe is.
Alléén een luchtreiniger is niet genoeg.
Alles begint met een schone werkplaats, goede afzuiging aan de machines en draag altijd PBM's zolang je aan het werk bent.


Groet,

Kor
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
545
129
Een zakkenfilter heeft een relatief hoge weerstand waar veel ventilatoren niet de juiste druk voor kunnen leveren
Mee eens.
Met name bij de veelgebruikte slakkenhuisventilatoren zakt bij een bepaalde weerstand de flow helemaal in.
QH kromme van dit type ventilator is dan een bijna horizontale lijn.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Niet alleen vakjargon. Er worden steeds vaker de engelse termen gebruikt. Dan kan je het nederlandse vakjargon wel redelijk kennen maar engels of duits vakjargon is weer heel wat anders. En vertaalsites zijn erg slecht in het vertalen van dit soort woorden. Er is hier op het forum een engels woordenboek waar we wat vertalingen in hebben gezet. Zou misschien ook iets zijn om nederlands vakjargon te omschrijven.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.