Fijnstof in de werkplaats

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.652
1.221
Omgeving Leiden
Verschillende bronnen: tafelzaag , freesmachine, vvd bankje, schuurmachine. Allemaal met afzuiging, maar er wordt nog genoeg de ruimte ingeslingerd. Of schuren met de hand, geeft ook genoeg stof.

Overigens toon ik op het display de 'number concentrations' . ( deeltjes/cm3) Van links naar rechts : PM0.5, PM1.0, PM2.5, PM4.0, PM10.

20250710_165457.jpg

Matjas42

Actieve deelnemer
22 mei 2021
57
27
Nederland
Heb al een paar jaar een fijnstof filter van kor, maar sinds vandaag heb ik die geautomatiseerd met een sps30. Ik ben benieuwd hoe dit mijn routine gaat breken en wanneer hij aanspring, wanneer ik hem voorheen niet aanzette.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.542
3.568
Gaanderen
Ik ben nieuwsgierig waarom het idee ‘fijnstof meten en van daaruit verder werken’ niet meer navolging krijgt (voor zover ik kan zien dan). Het vraagt een investering lager dan een luchtreiniger maar je weet aanzienlijk beter wat je aan het doen bent.
Die meter heb ik al een tijdje. Een keer met een spuitbus in de weer, zeg 5 seconden, en zeer snel krijg je te zien hoeveel er in de lucht zit en de luchtreiniger slaat aan.

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.439
533
Etten-Leur
Verschillende bronnen: tafelzaag , freesmachine, vvd bankje, schuurmachine. Allemaal met afzuiging, maar er wordt nog genoeg de ruimte ingeslingerd. Of schuren met de hand, geeft ook genoeg stof.

Overigens toon ik op het display de 'number concentrations' . ( deeltjes/cm3) Van links naar rechts : PM0.5, PM1.0, PM2.5, PM4.0, PM10.

Bekijk bijlage 158492
Merci, ik was even verbaasd om in je eerdere bericht getallen boven 300 te zien; in mijn geval (microgram/m3) krijg ik dat alleen voor mekaar bij schuren op de draaibank zonder ventilatie of afzuiging; anders altijd (ver) onder de 10 met hulp van de spaanafzuiger en microfilter.

• Leuk
Waarderingen: thomasz

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.439
533
Etten-Leur
Heb al een paar jaar een fijnstof filter van kor, maar sinds vandaag heb ik die geautomatiseerd met een sps30. Ik ben benieuwd hoe dit mijn routine gaat breken en wanneer hij aanspring, wanneer ik hem voorheen niet aanzette.
ik heb die koppeling al een jaartje geleden verbroken omdat ik de inschakelwaarde te hoog vindt. Nu zet ik de luchtreiniger handmatig aan (meestal als ik in de werkplaats werk) en uit na afloop als de meetwaarde onder de 5 microgram/m3 zijn.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.542
3.568
Gaanderen
Merci, ik was even verbaasd om in je eerdere bericht getallen boven 300 te zien; in mijn geval (microgram/m3) krijg ik dat alleen voor mekaar bij schuren op de draaibank zonder ventilatie of afzuiging; anders altijd (ver) onder de 10 met hulp van de spaanafzuiger en microfilter.
O dat kan nog veel hoger. Dik in de 5 cijfers. Kersenhout met een vrij bot zaagblad. Zelf de buurman kwam vragen of er brand was.

• Leuk
  • Haha
Waarderingen: jaap en wijk0983

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.542
3.568
Gaanderen
De ruimte stond blauw. Verbrand hout. Was nog geen 2 mtr zaagwerk. Anders had ik het blad meteen al vervangen. Fijnstof afzuiging uitgezet. Deuren open en na enkele uren de boel weer dicht en de afzuiging weer aan

• Leuk
Waarderingen: John1969

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.622
2.424
Terkaple
www.woodworking.nl
Voor wie het niet weet, Kor is in het dagelijks leven ontwikkel technicus bij een groot bedrijf in Heerenveen dat industriele filters ontwikkeld en maakt. In zijn testruimte daar heeft hij alles wat hij nodig heeft om referenties te maken met de spullen die hij voor de houtbewerkers ontwikkeld heeft. De waarden van zijn fijnstofmeter zijn gecontroleerd met de supergevoelige apparatuur waar hij over kan beschikken.
Kor woont een paar km bij mij vandaan en ik heb indertijd ook een prototype gehad van zijn fijnstofmeter. Het ding stond in de woonkamer, als ik aan het vleesbraden was in de keuken, sloeg de meter een paar minuten later aan, zo gevoelig is het. Een fijnstoffilter is huis is helemaal geen gekke optie, scheelt ook heel veel afstoffen....
Kor heeft nu ook een filter ontwikkeld voor de standaard Record en Jet luchtreinigers, omdat de standaardfilters bij lange na niet zo goed zijn als die hij zelf al had gemaakt voor zijn zelfbouw fijnstoffilters.
Hebben jullie iets meer achtergrond info.

Ons forumlid Wijk093 heeft al eerder over testen en meten van fijnstof geschreven, zeer de moeite waard.

jaap

• Leuk
Waarderingen: John1969 en kiesvoorhout

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
652
163
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Een APC-3.0 is ontwikkeld op basis van een SPS-30 sensor van Sensirion, één van de beste die er zijn.
APC-3.0 (Air Purifier Controller) – Minder fijnstof, dat is pas fijn!
Ik heb deze sensor vergeleken met gekalibreerde professionele apparatuur (Topas ALF114 met Klotz particle counters) en ook met een TSI OPC meter.
Vanaf 0,3 micron is de sensor <95 % betrouwbaar, vanaf 1 micron >99 %
Als je veel en nauwkeurige data wilt kun je een ontwikkel kit kopen, dit is een kabel met software en een SPS-30 sensor. Software kun je gratis downloaden van Sensirion.
Ik gebruik 2 van die sets om filters te testen in de werkplaats, eentje voor en eentje achter het filter.
https://sensirion.com/products/catalog/SEK-SPS30
Ik kocht de set bij BMF: BMF System Parts - Experts in Fijnstof sensoren

Groet, Kor

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.