Fijnstof in de werkplaats

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
495
243
Wetteren, Belgie
Ik ben bezig aan een nieuwe werkplaats en wil daar eindelijk iets doen aan het fijnstof. Ik heb al wat over-en-weer gemaild met Kor (@kiesvoorhout ) en ga waarschijnlijk een Half-Size kast bouwen. Nu kom ik bij Sautershop toevallig een mobiele fijnstof afzuiging van Laguna tegen. En dan stel ik mijzelf de vraag: hangt een zelfbouw afzuiging beter aan het plafond of maak je er iets mobiel van wat je in de buurt van de stofbron kan opstellen?

Ik kijk uit naar jullie gefundeerde mening, jullie ervaring of jullie buikgevoel.

• Leuk
Waarderingen: wijk0983 en John1969

John1969

Post veel
10 jul 2023
775
429
‘s-Hertogenbosch
Ben er zelf ook van overtuigd dat iedereen met een stoffige hobby, minimaal iets aan het fijnstof probleem moet doen.
Ik vind de oplossing van @kiesvoorhout zeer aantrekkelijk en ben nog aan het puzzelen om iets dergelijks in m’n hok te implementeren 😮‍💨. Ik denk ook zeer zeker dat dit één van de beste opties is.
Ben je van het kopen moet je een ding uit de winkel halen. Mocht je er plezier aan beleven om zelf iets te maken voor jezelf ga dan naar kor.
Ik ben nog compromissen met mezelf aan het maken omtrent de ruimte die benodigd is en die beschikbaar is…..
Ik heb vertrouwen in de oplossing van @kiesvoorhout gezien hijzelf deze dingen ontwikkeld heeft met de basis in zijn dagelijks werk….
Groetjes John

• Leuk
Waarderingen: Superbra

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.526
3.560
Gaanderen
Ik ben zeer tevreden met de box van kor. Bij hele stoffige werkzaamheden zet ik hem uit. Denk aan het vlakken van een tafel met een bovenfrees. Hierbij werkt mijn stofafzuiging niet goed. De volgende dag gaat ie weer aan.
anders zit er een cm dik stof op. Ik werk dan met een luchtaangedreven volgelaatsmasker. Mijn laguna flux werkt niet met kleine slangen en mijn festool kan de hoeveelheid spanen niet aan met een 50 mm vlakfrees.

Zerox

Actieve deelnemer
2 aug 2021
260
168
Echt
In mijn geval probeer ik zoveel mogelijk bij de bron weg te pakken oftewel de drempel om apparatuur op een stofzuiger of spaanderzuiger aan te sluiten zo laag mogelijk te houden.

- Tafelzaag + VVD zit op de spaanderzuiger + zelfbouwafzuigkap boven het zaagblad. Beide zitten op de spaanderzuiger
- Recentelijk een stofzuigerarm gemaakt + kabel zodat ik snel ff de slang kan pakken en bijv de schuurmachine kan aansluiten zonder dat ik losse slang + kabel hoef te klooien.
- Filter van Kor hangt tegen het plafond en wordt d.m.v. een fijnstofmeter aan of uit gezet. Deze heb ik vrij laag staan dus bij het minste of geringste briesje door mijn kleine werkplaats springt het ding aan.
- Tot slot heb ik voor erg stoffige werkzaamheden nog altijd de optie om naar buiten te gaan als het weer het toelaat of te werken met mijn volgelaatsoverdruk masker.

• Leuk
Waarderingen: Superbra

mawil

Nieuw lid
18 jun 2012
14
3
Ik heb me dat ook al afgevraagd en ik ben helemaal geen expert maar mij lijkt het beter om het op te hangen. Er is daar meestal meer plaats voor luchtstroming. Als je het lager plaatst gaan de machines in de weg zitten en gaat de filter misschien sneller vol zitten, je blaast dan ook lucht richting je machines en creert zo misschien zelfs meer stof. Op ooghoogte lijkt me gewoon weer onpraktisch want gegarandeerd dat ik er zou tegenlopen ! :)

Voor mij is de manier van bediening ook belangrijk, ik ben geen fan van de zoveeste afstandsbediening en de meeste van de merken die je online koopt werken op die manier. Zelfbouw geeft daar iets meer mogelijkheden
@Zerox welke fijnstofmeter gebruik jij voor het aan/uit schakelen van de filter?

Zerox

Actieve deelnemer
2 aug 2021
260
168
Echt
Voor mij is de manier van bediening ook belangrijk, ik ben geen fan van de zoveeste afstandsbediening en de meeste van de merken die je online koopt werken op die manier. Zelfbouw geeft daar iets meer mogelijkheden
@Zerox welke fijnstofmeter gebruik jij voor het aan/uit schakelen van de filter?
Op advies van Kor heb ik destijds gekozen voor de Sensirion SPS-30. Deze zit ook verwerkt in zijn APC3.0. De Sensiron zit verbonden met een ESP32. Deze zit vervolgens geïntergreerd in mijn eigen domitica systeem d.m.v. ESPHome + Homeassistant. In Node-red (een programmeertaal achtige omgeving) zit de "logica" om de filter d.m.v. een smart plug (Zigbee stopcontact) simpel aan of uit te zetten aan de hand van de gemeten fijnstof.

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.431
530
Etten-Leur
Ik ben bezig aan een nieuwe werkplaats en wil daar eindelijk iets doen aan het fijnstof. Ik heb al wat over-en-weer gemaild met Kor (@kiesvoorhout ) en ga waarschijnlijk een Half-Size kast bouwen. Nu kom ik bij Sautershop toevallig een mobiele fijnstof afzuiging van Laguna tegen. En dan stel ik mijzelf de vraag: hangt een zelfbouw afzuiging beter aan het plafond of maak je er iets mobiel van wat je in de buurt van de stofbron kan opstellen?

Ik kijk uit naar jullie gefundeerde mening, jullie ervaring of jullie buikgevoel.
Stofafzuiging zo dicht mogelijk bij de stofbron plaatsen.. voor fijnstof alleen (< 10 micrometer) volstaat een gewone stofzuiger.. voor grotere deeltjes is vaak meer nodig.

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.431
530
Etten-Leur
Als je een spaanafzuiger gebruikt zorg voor een uitstekend microfilter anders blaas je fijnstof de werkplaats in. Eigenlijk moet je iets meer vertellen over je werkplaats (inrichting e.d.) om beter advies te geven.

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.644
1.217
Omgeving Leiden
Net even gekeken bij de laguna m flux 5. Of die goed werkt kan ik niet beoordelen, in reclame wordt nl veel beweerd en met oncontroleerbare cijfers geschermd. Daarentegen geloof ik de opgave van het geluidsniveau wel want dat wordt natuurlijk zo laag mogelijk gehouden. 58 tot 61 dB is nou niet bepaald stil.
Bovendien staat die hopeloos in de weg. En kostbaar.

Het filter van @kieshout hangt bij mij aan het plafond en je kan met een eenvoudige draaischakelaar hem aan/ uit zetten en de snelheid selecteren.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.526
3.560
Gaanderen
Thomasz laguna m flux 5 is mij niet bekend. Heb zelf de c flux 1 en die maakt herrie. Volgens mij veel meer dan de 61 db. Met de van dikte bank erbij zit ik dicht bij de 90 db. Wel een zeer goed werkende machine.

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.431
530
Etten-Leur

Nog even naar het begin: volgens mijn ervaring heb je veruit het meest baat met een fijnstofmeter omdat je daarmee kunt volgen met welke bewerkingen & houtsoorten je daadwerkelijk fijnstof produceert. En als je dan gericht gaat afzuigen kun je zien dat het fijnstof gehalte echt snel daalt. Een luchtreiniger heeft naar mijn ervaring beperkt effect, veel effectiever zijn bronafzuigers. ik meet doorgaans kleiner dan 5 microgram/m3. De ervaring is opgedaan in het afgelopen jaar met de fijnstof meter van Kor van der Meulen, met een luchtreiniger van Kor en met vier verschillende afzuigers (zowel spaan als stof). Ik denk echter dat je de ervaring van mijn houtdraaiwerkplaats niet direct kunt overzetten op een algemenere houtwerkplaats, vandaar mijn advies begin met een fijnstof meter. De sensor SPS30 van Sensirion is apart verkrijgbaar als set en via USB te koppelen aan een laptop. De software is bij Sensirion verkrijgbaar. De SPS30 wordt in Nl door RIVM gekalibreerd voor het SamenMeten luchtkwaliteitsprogramma. NB ik heb afgelopen maand een Made in PRC Fijnstofmeter ter vergelijk gezien en die getallen zijn onvergelijkbaar hoog dus nutteloos.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.526
3.560
Gaanderen
Ik kende de reinigers van laguna niet, dus even bij het eerste de beste resultaat van Google gekeken:

Wel kom ik een b flux 1 tegen, maar dat is stofafzuiging, of zoek ik niet goed?
Nee ik deed het niet goed. Ik zocht op de verkeerde plek bij stofafzuiging en niet bij luchtreinigers,

• Leuk
Waarderingen: thomasz

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.431
530
Etten-Leur
Waar denk je dat die SPS 30 vandaan komt ?
Vermoedelijk Azië (Sensirion zit in Cn, Korea, Japan en Taiwan) maar het punt is er zijn (nog steeds) bitter weinig ervaringscijfers van fijnstofmeters voor hobbygebruik te vinden en de Sps30 is daarop een uitzondering (met anderen) omdat deze wordt gebruikt in het SamenMeten programma van RIVM. Qua betrouwbaarheid zit je dan vermoedelijk beter dan met een willekeurige van het internet geplukte fijnstofmeter.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.