Fijnhouthandel adviezen

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
403
61
hoi allemaal,

ik ben bezig met het bouwen van een inbouwkast en doe dat tot nu toe met goedkoop, noest-rijk vurenhout. Ik wil nu over een lengte van 3 meter een profiel schaven en verwacht dat dit niet gaat met al die noesten. Ik denk dus naar een fijnhouthandel te moeten om goed hout te kopen. Ik woon in de provincie Groningen en vraag mij af of jullie tips hebben waar een goed adres is om lang te gaan. Ook vraag ik mij af, wat een geschikte houtsoort is: de kast is tot nu toe uit vurenhout gebouwd, deels hergebruikt. Mijn voorkeur gaat uit naar lokaal gewonnen en duurzaam hout, voor zover mogelijk, dus geen exotisch tropisch hout. Het zou mooi zijn als het makkelijk te bewerken is met handgereedschap. Het hoeft ook niet per se heel hard te zijn. Hebben jullie nog adviezen? En hoe doen jullie dat zelf: slaan jullie doorgaans direct een voorraad in? Ik heb zelf geen auto, dus in mijn geval is het denk ik handig om direct een voorraad in te slaan zodat ik even vooruit kan.

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
1.246
1.035
Nootdorp
Masave in Zwolle en Inlads Hout in Burgum. Evt. de houthandel in Akkrum (maar ik ken die naam niet).

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
496
524
Lastige vraag om te beantwoorden. Je gaat het niet schilderen? In het geval je wel gaat schilderen ben je het beste af met multiplex of MDF. Als je massief hout wil gebruiken is het afhankelijk van wat je mooi vindt.

De meest gangbare houtsoorten voeldoen prima aan de eisen die jouw project stelt.

"Gibahout" in de buurt van leeuwarden heeft veel eiken en notenhout, zelf ooit eens notenhout besteld en dik tevreden over. In apeldoorn zit hardenzachthout.nl - daar koop ik meestal m'n eikenhout, dat is ook altijd goed.

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
403
61
Dank weer voor alle tips!

Foutvrij hout is zoekwerk en duur begrijp ik. Hoe zit dat dan met de houtbewerkers van vroeger die alles met handschaven / gereedschappen deden: toen had je ook hele sjieke meubels die er goed afgewerkt uitzien. Werd hier dan veelal foutvrij hout voor gebruikt? (gewoon nieuwsgierigheid - het blijft voor mij een gat in mijn kennis)

• Leuk
Waarderingen: Henk H

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.352
1.073
Enschede, Twente
Zoals iedereen weet was alles vroeger beter, dus ook het hout. Maar alle gekheid bijzijde, in de tijd van de kolonieën was er een enorme invoer van hout uit oerbossen, waardoor bijvoorbeeld in Engeland in de achttiende en negentiende eeuw mahonie en dergelijke heel veel gebruikt werd. Maar bedenk ook dat niet alles uit massief edelhout gemaakt werd. Arbeid was relatief goedkoop en ingewikkeld inleg en fineerwerk alom gewoon.

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.473
540
Etten-Leur
Ik

Foutvrij hout is zoekwerk en duur begrijp ik. Hoe zit dat dan met de houtbewerkers van vroeger die alles met handschaven / gereedschappen deden: toen had je ook hele sjieke meubels die er goed afgewerkt uitzien. Werd hier dan veelal foutvrij hout voor gebruikt? (gewoon nieuwsgierigheid - het blijft voor mij een gat in mijn kennis)
denk veel inkopen en dan selecteren wat bruikbaar was voor verschillende onderdelen

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
403
61
Dank voor al jullie tips! Ik ben inmiddels bij Inlands hout in Burgum geweest, en ga daar waarschijnlijk wat linde en plataan bestellen. Ik had wat proefstukjes meegekregen tijdens mijn bezoek en ik moet zeggen dat dat een wereld van verschil is met het vurenhout dat ik gewend ben :)

• Leuk
Waarderingen: de-hout-amateur

kees poortman

Actieve deelnemer
21 sep 2015
94
73
Oosterbeek
Dank voor al jullie tips! Ik ben inmiddels bij Inlands hout in Burgum geweest, en ga daar waarschijnlijk wat linde en plataan bestellen. Ik had wat proefstukjes meegekregen tijdens mijn bezoek en ik moet zeggen dat dat een wereld van verschil is met het vurenhout dat ik gewend ben :)
Pas maar op, als je eenmaal met echt hout werkt, wil je nooit meer anders;)

• Leuk
Waarderingen: MaartenS

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.089
1.025
Enschede
ingoogni.nl
Werd hier dan veelal foutvrij hout voor gebruikt?
Dat is een reisje naar het zwarte woud waard. Veel "Fichte" met knoesten en al.

Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.921
1.302
Riemst

De zichtbare delen werden in (relatief) foutvrij hout gemaakt. De rest voor de delen die je niet ziet. De achterkant van bijvoorbeeld panelen werd ook niet of weinig afgewerkt.

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
403
61
Dank weer voor de reacties, ook interessant om te zien op de Duitse marktplaats website dat er wel degelijk meubels met noesten werden gemaakt.

Nog een praktische vraag: je ziet soms een kraal langs een veer / groef verbinding die met een "side bead(ing) plane" (ken de Nederlandse naam niet) is gemaakt. Dan moet je over de lengte van elke plank frezen en ik weet uit ervaring met mijn eigen vurenhouten planken dat de kans groot is dat je dan meerdere noesten tegen gaat komen. Hoe krijg je daar dan dat profiel in? Ga je dan met je schaaf door die noesten heen? Of gebruik je in dit geval noestvrij hout?

Gisteren wilde ik bijvoorbeeld zelf een veer / groef verbining frezen met een Veritas kleine ploegschaaf. Er zat 1 noest in het hout, dus heb ik daar niet gefreest en heb daar met een fijntandige kapszag de noest ingezaagd en met kleine steekbeitel de noest daar weggetikt. Zoiets kost best wat extra werk en tijd en lijkt mij moeilijk te doen als je dat bijv. tien keer moet doen voor een achterwandje van een kast. Ik voeg even een foto toe ter verduidelijking van zo'n achterwand:

Blue-Island.jpg

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
638
985
Zuid West Drenthe
Vroeger groeide er ook hout met noesten.
Het is een kwestie van plannen.
Allereerst koopt een meubelmaker meestal zijn hout in grotere hoeveelheden, bijvoorbeeld een hele stam.
Vervolgens ga je aan de hand van de besteklijst/zaaglijst hout uitzoeken.
Je selecteert op gewenste uiterlijk (noesten, kleur, tekening), maar ook op bewerkingen.
Dus waar moet ik frezen, boren zagen enz.
Aan een bodem stel je bijvoorbeeld minder hoge eisen dan aan een bovenblad en op de plek waar je straks een groef moet frezen wil je geen noesten enz.
Vervolgens worden alle delen gepaard en kan het bewerken beginnen.
Op deze manier is er voor elk stukje hout wel een toepassing en kom je weinig verrassingen tegen tijdens het bewerken.

Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.674
2.504
Terkaple
www.woodworking.nl
Een noest is ook niet perse een defect, het kan ook prachtig decoratief werken, met de nerven er om heen. Haijo van de Akkrummer Houtzagerij maakt met tegenzin tafels van foutvrij hout, dat leeft volgens hem niet voldoende. Daar heeft hij echt een goed punt, het is natuurlijk materiaal, dat mag en moet je ook kunnen zien.

jaap

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.376
1.249
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
De natuur is. De natuur is niet goed, of slecht, mooi of lelijk, of kwaadwillend, of goedwillend, of perfect of imperfect. De natuur is. Hoe kan je dan "foutvrij" hout hebben, of hout met fouten? De natuur is, dus hout is.
'Fout' is een waardeoordeel. Soms redelijk universeel erkend, soms heel persoonlijk ;-)

Dat gezegd hebbende, volgens mij is 'foutvrij' hout weliswaar als zodanig een waardeoordeel, maar begrijpen we toch allemaal wel wat er, objectief, bedoeld wordt...

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.