Figuurzaagmachine zaagt scheef

Bogo

Nieuw lid
24 aug 2015
21
0
Lieshout
Er kunnen verschillende problemen zijn die een zaag kunnen laten afwijken in een figuurzaagmachine.
Denk aan o.a.
Bladspanning, schuin staande tafel, pendelbeweging, juiste zaag voor juiste houtsoort, het inspannen van het blad (misvorming door de spanschroef) enz. enz.

Als je een beetje Engels kent moet je eens op google zoeken op scrollsaw problems. Of op you tube.
In Amerika is het figuurzagen veel meer vertegenwoordigd als in Nederland.
Ik hoop dat je er wat aan hebt, ik ben er destijds veel wijzer geworden.

Trouwens gebruik ik net als Jan-Pieter ook de Olson PGT zagen maar ook Olson Krown en Pegas reverse skip zaagbladen te verkrijgen bij http://www.figuurzaagfiguurzagen.be/figuurzaagjes.htm
 
J

John Statue

Guest
beste Bogo,

over het scheef zagen had ik zelf ook al gevonden op YouTube. daarom wist ik het al dat de machines in het algemeen ook scheef zagen. De man gaf goede uitleg (in het Engels) hoe en wat te doen. ik zaag al jaren met de beugelzaag en toen moest ik ook al met mijn beugel schuin door het werkstuk zagen.
maar zoals ik eerder beschreef gaat het nu prima. ik ga wel sparen voor de zwaarste Proxxon. deze heeft niet alleen een zaagblad wat je kan kantelen, maar ook het blad kan je naar achter schuiven waardoor de zaagjes makkelijker zijn te verwisselen.
ook is het fijn om zaagjes mét dwarspennetjes te kunnen gebruiken alsmede de dunne zaagjes die je in de beugel gebruikt.

met vr gr John.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.