fietswiel maken

Nald

Actieve deelnemer
29 jan 2017
40
0
Wat een fiets wiel maken?

Ja ik wil een fietswiel maken van hout.

Ik heb als hobby projectje (1 van de vele) een pathracer. Een pathracer is ontstaan uit de jaren 20. Dit was een gangbare fiets diee ontdaan was van alle onnodige ballast. Zodat de bestuurder hem in het weekend kon gebruiken als racefiets, en doordeweeks naar de fabriek kon rijden.

Ik had een oud frame uit de jaren 50. Helaas was deze slooprijp en daarom ben ik hem aan het ombouwen tot pathracer. Zo ziet hij er nu uit:
50244898568_ec236f832e_k.jpg


Maar ik hou van oude spullen en ik hou van hout bewerken en ik hou van snel fietsen. Voor de fietsers onder ons met het verzet 20-44 is mijn top 49,6 km/h. En dat moet sneller. Dus ik wil een disc wiel. Ik weet dat ze vroeger de eerste disc wielen maakten van hout. Zoals deze:
50245799602_e0f5c1d531_b.jpg


En nu wil ik die ook maken. Alleen ik weet niet hoe.
Hebben jullie tips hoe ik dit het beste kan doen?
Ik zat zelf te denken om een standaard spaakwiel te bekleden. Of misschien een standaard naaf te gebruiken en hier een velg omheen te spannen. Ik zit echt nog in de brainstormfase.

Alle gedachten zijn erg welkom!
 

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
Ik denk dat het lastig is om een wiel te bouwen wat stijf is, en licht is, gemaakt uit hout. Ik zou zelf eerder denken aan een wiel waar je met balsa plankjes de disc mee maakt.
 

Nald

Actieve deelnemer
29 jan 2017
40
0
Dank jullie voor de reacties.
@ thomasz, nee dat ben ik niet. Heb hem eens een mailtje gestuurd :)

@simon, ik denk inderdaad een goed idee om een schijf te maken. Ik ben niet bekend met Balsa. Waarom raad je me dit aan. En heb je toevallig tips?
 

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
@Nald balsa omdat het licht is en makkelijk werkbaar. Anders wordt je wiel veels te zwaar, je hebt al het gewicht van het wiel, binnen en buitenband. Dat is redelijk wat om aan 't rollen te krijgen.
 

Nald

Actieve deelnemer
29 jan 2017
40
0
Dank jullie, ik ga eens wat proberen. Ik hou jullie op de hoogte!
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Span huishoud plastiek folie tussen de spaken om en om en spuit dit in een kleur is licht van gewicht
Gaat er om dat de spaak geen luchtweerstand meer heeft of lucht werveling
Er moeten toch nog genoeg oude wielrenners zijn die er wat van af weten?,, waren er ook geen kunstof opzet platen over de spaken heen ?
Maar met hout is wel meer een uitdagingen er zal toch wel ergens een bouwtekening zijn van zo een houten wiel,
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Kijk eens naar vliegtuigtriplex en hele dunne spantjes erachter voor de stijfheid. Een beetje zoals de zangbalkjes onder het bovenblad van een gitaar.
De constructie moet het stijf maken, niet de dikte van het materiaal.

jaap
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Kijk eens naar vliegtuigtriplex en hele dunne spantjes erachter voor de stijfheid. Een beetje zoals de zangbalkjes onder het bovenblad van een gitaar.
De constructie moet het stijf maken, niet de dikte van het materiaal.

jaap
Eens, de constructie moet het doen. . Overigens Nald: kijk ook naar de foto die je stuurde. De richting van de houtvezels is daar niet toevallig radiaal gekozen. En overweeg om binnen de twee ""schijven"" een honingraatstructuur te lijmen.
Prachtig onderwerp.

mvg
Klaas
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.