Fibonacci/ Golden Ratio divider

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Ik kwam deze tegen in een tijdschrift, en dat leek me wel een leuk projectje, ik heb er even een parametrisch 3d CAD model van gemaakt (Creo Parametric), om weer eens even te oefenen (geen engineer meer, maar nog wel CAD software op mijn PC :) ).

Screenshot 1.jpgScreenshot 2.jpgScreenshot 3.jpg

Dit weekend even eentje maken, kijken of dit werkt :D

Edit:
Artikel teruggevonden:
 

Bijlagen

  • fibonacci_divider.pdf
    49,7 KB · Weergaven: 35
  • 011168048.pdf
    618 KB · Weergaven: 24
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: groentje

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Gaat zeker werken, ik heb er ook een. Trouwens ook al een aantal gemaakt voor mijn beeldhouw werkgroep, werden zeer goed ontvangen!

Fons
 
  • Leuk
Waarderingen: LFlab

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Even zitten schuiven met het model, om er die ratio van te maken. De hele serie ineens zal uiteraard niet gaan, maar ik heb nu die verhouding die Van der Laan noemt (1,324718) erin geprobeerd te klussen, met behoud van hele maten (zelf rondt ie het af op 1,333333 :) ), en het is 1,327 geworden.

Het meeste werk was nog het opnieuw maken van de tekening, omdat die niet geopend was bij het hernoemen in Creo (beginnersfoutje :D ).
 

Bijlagen

  • vanderlaan_divider.pdf
    44,4 KB · Weergaven: 26
  • Leuk
Waarderingen: knotwilg

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Lijkt erop dat dit het ratio divider topic wordt :D

Straks eens even langs dat huis rijden wat Van der Laan heeft gedaan (Huis Naalden), ik werk in Best.
 

Bijlagen

  • silver_ratio_divider.pdf
    47 KB · Weergaven: 24

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Even zitten schuiven met het model, om er die ratio van te maken. De hele serie ineens zal uiteraard niet gaan, maar ik heb nu die verhouding die Van der Laan noemt (1,324718) erin geprobeerd te klussen, met behoud van hele maten (zelf rondt ie het af op 1,333333 :) ), en het is 1,327 geworden.

Het meeste werk was nog het opnieuw maken van de tekening, omdat die niet geopend was bij het hernoemen in Creo (beginnersfoutje :D ).


Zou je mss een gewone foto kunnen plaatsen? Dan hoeft er niemand iets te downloaden.

Alvast bedankt!
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Bij de divider heb ik dat net wel gedaan, maar bij deze mag je het zelf doen. Zoals vermeld in het andere topic, de PDF is op schaal en een plaatje is dat niet. De onderdelen op de tekening zijn 1:1, en je kunt de tekening dus gebruiken om makkelijk een malletje te maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.