festool zaag er mee gestopt.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.136
2.624
Mijn festool invalzaag is er opeens mee gestopt. Als ik hem niet meer aan de praat krijg, wat zou dan een goede vervanger zijn? Hij moet op een festool rail passen. Vast snoer, zaagblad 160 x 20. wel genoeg vermogen? Toen ik hem kocht was het de enige machine met een lineaal, maar er is nu veel meer aanbod, wat het weer onoverzichtelijk maakt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.136
2.624
Koolborstels zijn nog lang en ze zitten los. Lampjes gaan wel aan, maar de zaag niet. Ik had een zaagsnede gemaakt, de zaagdiepte aangepast en in eens niets meer.
 

KMook

Nieuw lid
24 dec 2018
21
11
Oudwoude
Vaak is het een kleinigheidje:
Koolborstels
Kabelbreukje
Schakelaar

Tenzij je wat nieuws wil. De makita past naar mijn weten ook op de Festoolrails. Heb destijds ook voor de keuze gestaan voor Makita of Festool. Nog altijd geen spijt gehad van de TS 55REBQ.

EDIT: Laatst de Parkside van schoonvader hier op de werkbank gehad, deze deed ook niets meer. Na het schoonmaken van de contacten op het motoranker liep deze weer als een zonnetje
 
  • Leuk
Waarderingen: Hirumili

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
397
174
Groene Hart
Mafell MT55CC. Zeer gebruiksvriendelijke machine.
Niets dan lof voor de Mafell, (want ik heb er zelf een...) maar die passen dus niet out of the box op de Festool rails: je moet dan in de zool een blokje omzetten of weghalen, omdat de 'ribbel' op de festool rail breder is dan de Mafell/Bosch rail.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.136
2.624
Ik heb er niets aan kunnen ontdekken, maar hij loopt weer. Mafell ziet er prima uit, maar die is bijna 3 x zo duur als een makita. Gezien mijn gebruik gaat die makita ook prima voldoen. Al die rare maten zaagbladen, is daar een reden voor? 162, 165.
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
610
57
Provincie Zeeland
Niets dan lof voor de Mafell, (want ik heb er zelf een...) maar die passen dus niet out of the box op de Festool rails: je moet dan in de zool een blokje omzetten of weghalen, omdat de 'ribbel' op de festool rail breder is dan de Mafell/Bosch rail.
Niet direct uit de doos inderdaad, maar het blokje weghalen is ook niet echt heel veel werk natuurlijk.
 

dvh

Actieve deelnemer
29 aug 2019
60
15
Brugge
Toch niet exact. Makita rails hebben de extra lip tegen omkantelen van de zaag. Omgekeerd werken de adapters voor een makita bovenfrees niet op een festool rail
 
  • Leuk
Waarderingen: DDragon80

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.136
2.624
Mijn rails zijn nog de oude festool rails. Die hebben maar een kanaal voor een koppelstrip. IK gebruik de festool freesgeleider ook met mijn silverline freesmachine. Je moet dan een extra stangetje maken met een klein knikje er in.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arend b

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
215
50
Grönnen
Mijn festool invalzaag is er opeens mee gestopt. Als ik hem niet meer aan de praat krijg,
Heb je 'm opengemaakt ?
Zie : vraag over probleem met Festool ATF55 Cirkelzaag
Ik had dat ook met zo'n zaag die niets meer deed, uiteindelijk was het eenvoudig maar ik weet het niet meer.
Doe 'm nog niet weg . . .

( een zin aangepast, dat deed ik al eerder, het opslaan knopje is de linker, zonder kleur, daar vergiste ik mij al vaker in )
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.136
2.624
Ik heb hem uit elkaar gehaald. Er was niets aan te zien. Weer in elkaar gezet en hij deed het weer. Toen maar verder gegaan met zagen.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Ik heb hem uit elkaar gehaald. Er was niets aan te zien. Weer in elkaar gezet en hij deed het weer. Toen maar verder gegaan met zagen.
Zo werkt dat bij de meeste elektrische apparaten die bij mij de geest geven...alleen is de levensduur hierna erg wisselend:p
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.779
747
Enschede, Twente
Cirkelzagen hebben vaak een beveiliging tegen oververhitting. Ze stoppen er dan dus mee. Hoelang het duurt voor de machine weer werkt? Het wisselt, is mijn ervaring.
Trouwens, als het gebeurt is dat een indicatie dat - of de machine niet sterk genoeg is voor de klus - of dat het zaagblad minder geschikt of bot of vuil is.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.