Festool TXS 18 schroefboormachine

twdi

Post veel
15 jul 2019
847
130
Sterksel
Ik heb op de Houtpro+ deze accu schroefboormachine gezien en het lijkt erop dat die een verwisselbare kop heeft zodat je snel kan wisselen tussen boren en schroeven bv. Werkt dat echt zo handig of gebruiken jullie gewoon 2 machines voor de kosten van deze Festool?

Ik heb in ieder geval geen andere machine gevonden die dit ook heeft voor een schappelijk bedrag.
Makita lijkt ze niet te hebben, daarnaast hebben die ook zo veel modellen dat je door de bomen ook het bos niet meer ziet.

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
262
117
Rijswijk
ik had een metabo 14volt die had ook verwisselbare koppen.
zie nu dat Metabo ze nog heeft (Metabo BS 18 L BL Q Accu-schroefboormachine)

zelf gebruik ik meestal 2 boormachines omdat dat toch nog wat sneller is, waarbij de Makita 12 Volt (CXT) de meest gebruikte zijn omdat deze lekker licht zijn, en ik de kracht van de 18V niet vaak nodig heb.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.627
3.906
Uit een andere prijs range, maar ik heb inmiddels een stuk of wat 12volt parkside schroefmachines. De latere series hebben een afneembare kop. In de praktijk gebruik ik het zelden. En even afkloppen, ze worden dagelijks gebruikt en alles is nog heel.

Hopster

Actieve deelnemer
23 dec 2023
48
6
Kop van Noord Holland
Ik heb zelf ook de TXS 18 (was onderdeel van een aanbieding deal, anders waarschijnlijk niet gekocht) en gebruik die functie heel vaak als ik voorzichtig/ precies wil werken. Dan is het boren, kop wisselen, schroeven. Ben onverwacht heel happy met het apparaat.

Als het wat lomper mag, bij constructieve klussen b.v., dan gebruik ik een DeWalt boormachine i.c.m. een slagschroevendraaier.

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.043
73
Omgeving Amersfoort
Ik heb op de Houtpro+ deze accu schroefboormachine gezien en het lijkt erop dat die een verwisselbare kop heeft zodat je snel kan wisselen tussen boren en schroeven bv. Werkt dat echt zo handig of gebruiken jullie gewoon 2 machines voor de kosten van deze Festool?

Ik heb in ieder geval geen andere machine gevonden die dit ook heeft voor een schappelijk bedrag.
Makita lijkt ze niet te hebben, daarnaast hebben die ook zo veel modellen dat je door de bomen ook het bos niet meer ziet.
in het gereedschapstopic op het forum van Tweakers zijn de meeste gebruikers erg gecharmeerd van hun bosch flexiclick boormachines

ik heb al een kleine 12v GSR in die lijn, anders kocht ik ook zo'n set.

Geen enorme zwaargewicht maar allicht ruim voldoende voor jouw usecase?

edit: ow..blijkbaar dus ook al in 18volt verkrijgbaar

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
338
93
Rotterdam
Toen ik, lang geleden, nog 1 schroefmachine had (Festool CXS), gebruikte ik het heel veel. Boortje in de snelspanner en een bithouder met bitje in de Centrotec-kop. Superhandig als je 1 machine hebt. Zodra je meerdere schroefboormachines hebt, is dit voordeel weg.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
498
108
Oss
Volgens mij hebben meer merken hetzelfde systeem hikoki heeft dat ook onder andere ook met haakse aansluiting. Maar lichtere boor gebruik ik meestal voor voorboren waarom dan extra machine. Je wil normaal gesproken juist zo min mogelijk wisselen

workingwithwood

Post veel
22 okt 2008
847
170
Stiens
In 2023 kocht ik de M12 FDDX van Milwaukee, omdat ik hiervoor al twee batterijen en een oplader had. Bevalt mij goed maar als je boort en schroeft met dezelfde machine moet je naast het wisselen van de kop ook de snelheid aanpassen (lees hieronder). In de praktijk gebruik ik vaak 2 of soms 3 schroefboormachientjes (bijv. ook nog verzinken). Dat werkt toch het fijnst.

Over het wisselen van de snelheid nog het volgende. Toen ik de Milwaukee uitkoos zag ik enkele filmpjes op youtube waarbij deze werd afgezet tegen een Festool (behoorlijk duurder). Ik dacht een CXS. Bij een van de filmpjes werd opgemerkt dat het wisselen van de snelheid bij de Milwaukee met dat knopje bovenop wel wat vervelend is. Hij vond dat niet zo'n probleem en ik dacht ook 'dat valt wel mee'.
In de praktijk is het zwaar irritant. Je moet de hele machine met dezelfde hand kunnen bedienen vind ik.

Afgezien van het bovenstaande vind ik de Milwaukee een heel fijne machine. Ongelooflijk hoe lang je met een M12 batterijtje doet. Ook vrij snel weer opgeladen.

Ik ben een hobbyist, dat maakt wellicht een verschil bij de beoordeling.

jorisvh

Post veel
als je een machine met hex kop hebt, kan je ook boren met hex schacht kopen. dan moet je enkel boor/bit te wisselen, niet de kop.

als het veel gaten en schroeven zijn, gaat er niks boven 2 aparte machientjes.

ik zie dat er voor de TXS ook een haakse en een excenter kop is om dicht in een hoek te werken. maar voor zo'n fijn werk blijft een 18V machine toch te lomp vind ik persoonlijk.
1764079508088.png

ik heb daarvoor een setje van Bosch blauw:
GSR 12V-35 FC met snelspankop, hex kop, haaks en excenter. was met lader en 2 3.0Ah batterijen amper meer dan het haaks opzetstuk van festool alleen :oops:. momenteel op amazon.com.be en amazon.fr in BF deal voor 230eur. is beste prijs ooit volgens mijn amazon tracker.
1764080217954.png

ondertussen een GSR 12V-35 HX bijgekocht (met vaste hex kop) om niet meer te moeten wisselen.

• Leuk
Waarderingen: mark20v

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
326
79
Groningen
Ik heb hobbymatig/ en rondom huis een T18+3 volledige set (o.a. nog met aluminium haakse kop) in gebruik. En dat bevalt prima. Hoge prijs destijds maar heb er veel schik van.

Als ik mijn boterham ermee zou moeten verdienen dan zou ik meerdere machines (en lichter) pakken ipv centrotec/boorkop wisselen.

Maar voor allround, boren en schroeven, met handige hulpstukken zoals hierboven al beschreven, ben ik er super blij mee.

Met de FESTOOL prijzen van vandaag de dag zou ik trouwens lekker voor een tweetal makita’s gaan. Huidige prijs van deze set is voor consumenten gebruik niet meer te verantwoorden wat mij betreft.

W vd G

Actieve deelnemer
2 apr 2020
54
36
ik gebruik al 5 jaar met enige regelmaat een milwaukee fpdx:1764081761580.png

Ik vind het echt een fantastisch machientje, onder de boorkop kun je namelijk een bitje doen. dus meestal zit er een boortje in de boorkop en kun je daarna meteen schroeven door de kop los te klikken. Dat gaat bij deze iets sneller dan bij de bosch waar je een kwartslag moet draaien.

Ik heb naast deze ook twee 18v makita's en een slagschroevendraaier, maar die gebruik ik bijna alleen bij of zwaarder werk of grotere klussen. 80% van de tijd gebruik ik de milwaukee.

• Leuk
Waarderingen: jaap

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.768
2.636
Terkaple
www.woodworking.nl
De opvolger van de oude festool CXS en TXS 12V is de versie die 12.5 heet. Dit zijn compacte machientjes die er ook in 18V versie zijn, de 12V is een afwijkende batterij maat, de 18V gebruikt de standaard Festool 18V batterijen.
De nieuwe versies gebruiken ook de dezelfde haakse kop etc als de 18V versie. Het is allemaal wat ingewikkeld, maar mijn stokoude CS 18V (toen nog met NiCad batterij) zou ik wel willen vervangen door zo'n kleine. Ik vind de prijs best te doen als setje met 2 batterijen.

jaap

workingwithwood

Post veel
22 okt 2008
847
170
Stiens
ik gebruik al 5 jaar met enige regelmaat een milwaukee fpdx:Bekijk bijlage 162413

Ik vind het echt een fantastisch machientje, onder de boorkop kun je namelijk een bitje doen. dus meestal zit er een boortje in de boorkop en kun je daarna meteen schroeven door de kop los te klikken. Dat gaat bij deze iets sneller dan bij de bosch waar je een kwartslag moet draaien.

Ik heb naast deze ook twee 18v makita's en een slagschroevendraaier, maar die gebruik ik bijna alleen bij of zwaarder werk of grotere klussen. 80% van de tijd gebruik ik de milwaukee.
a.
Je bedoelt dat het bitje in de houder kan blijven terwijl de boorkop er (met een boortje) bovenop zit? Dat kan met mijn Milwaukee (M12 FDDX) niet. De boorkop past er dan niet op.

b.
Ik wil in mijn tuin mijn oude hok met vlonder afbreken en een nieuwe bouwen. Een familielid van mij wil graag dat ik hem help met het oplappen van een grote schuur. Mijn schroefboormachientjes zijn wat licht of oud. Een slagschroevendraaier heb ik niet.

Ik heb zitten kijken naar deze aanbieding van een 18v Makita set. Ik heb er vertrouwen in dat dit goed spul is en zeker niet zo duur als Festool.

Ik vond n.a.v. jouw verhaal bij de Milwaukee FPDX, deze set. Als ik die kan vinden zonder accu's of oplader (heb ik wel), dan ben ik flink goedkoper uit.

Maar . . . Makita 18V en Milwaukee 12V. Oude schroeven loshalen, schroeven in hardhout, enz. Zou dat wel goedkomen met de Milwaukee?
In mijn (hobby) werkplaats red ik mij met 12 volt geloof ik wel maar voor het grovere werk?
Ik heb jouw verhaal gelezen maar kun je er iets meer over zeggen?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.