Festool TS75 zaagblad

PietjePuk

Actieve deelnemer
20 nov 2022
25
1
Nederland
Werkt een zaagblad van ecotools met tanddikte 3,0mm tand ook? Of wat is jullie ervaring met vermogen etc? Festool bladen hebben een tanddikte van 2,4/2,6
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
300
118
Zuid Holland
Als je een 3mm blad gebruikt zal je splinterstrip iets meer weggezaagd worden. Geen probleem, tot je weer naar een dunner blad teruggaat... Dan blijft er 0.4 of 0.6mm tussen strip en echte zaaglijn over. Waarmee zuiver een lijn uitzetten "lastig" wordt.

Ik gebruik om die reden altijd dezelfde dikte blad op mijn invalzaag.
 

Wim ()

Actieve deelnemer
1 jun 2023
79
23
België, Limburg
Zelfde opmerking als hierboven.
Plus als je een spouwmes hebt dat dit nu te dun is voor dit blad.
Dikker blad heeft ook iets meer vermogen nodig, dit is de reden dat ze op accu meestal dunner zijn, hoeveel je dat gaat merken op een bekabelde machine is de vraag. De laatste revisie van de TS55 heeft nu een 1,8 kerf ipv 2,2 en dat lijkt me misschien een reactie op het feit dat de TS55 soms als te licht werd beschouwd.
 

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
212
87
Rijswijk
Als je een 3mm blad gebruikt zal je splinterstrip iets meer weggezaagd worden. Geen probleem, tot je weer naar een dunner blad teruggaat... Dan blijft er 0.4 of 0.6mm tussen strip en echte zaaglijn over. Waarmee zuiver een lijn uitzetten "lastig" wordt.

Ik gebruik om die reden altijd dezelfde dikte blad op mijn invalzaag.
Een dikker zaagblad zaagt toch niet de splinterstrip verder in? Die strip refereert aan de linkerkant van je zaagblad.
het verschil zou allemaal aan de rechterkant komen. Daar draai je de moer dan iets minder ver omdat het blad dikker is.

Het kan wel zijn dat de tanden verder uitsteken, maar dat is neem ik aan minimaal.

Dit heb ik overigens niet getest en is dus puur theoretisch.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
De tanden steken uit, dus de relevante afstand is het verschil tussen buitenzijde tand en lijf van het blad. Als het lijf dus evenveel dikker is als de tanden blijft de strip intact.
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.