Festool TS55 kan maximaal 50mm diep ipv 55mm

Ik heb ruim 6 jaar een Festool invalzaag TS55, de 55 staat voor dat hij tot die diepte kan zagen heb ik altijd begrepen.
Het maximale blad is dacht ik 160 wat er in kan.

Het is me nooit zo direct opgevallen, maar van de week moest ik een stuk materiaal zagen van precies 55mm dik, maar ik kom niet zo diep.
50mm is maximaal. Ik heb het omgedraaid, uitgemeten en nog 5mm gezaagd van de andere kant, maar dit moet niet nodig zijn.
Wat kan dit zijn?

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.191
990
Enschede, Twente
Dat heet nominaal. Er is een maximale afwijking toegestaan in maten. Hebben we ooit zo bedacht. Bestel je 0, 1 kg, dan mag dat tussen de 95 en 105 gram zijn. Bestel je een kilogram, dan tussen 950 en 1050 gram.
(ik bestel altijd in grammen, dan is de marge veel kleiner. En niet beginnen met onsen, ponden en weetikveel, want dat zijn geen wettelijke termen.)
Je kunt een klacht indienen in Brussel. Grote kans dat je wint, maar wel ergens in de tweede helft van het derde decennium. Van deze eeuw (hoop ik).
Tip: 165 zaagbladen van andere fabrikanten passen er ook in & dan haal je het net wel! De zaagsnede is wel iets dikker, dus.
Of je koopt Festool nieuwe zinvalaag. Honderdenzestigmillimeter!

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.191
990
Enschede, Twente
Verduidelijking: de nieuwe 160 zaag van FS is er vooral omdat ze in het land van Biden heel erg zaten te bitchen dat 155 van die rare millimeters nooit genoeg waren om een ' six inch by whatever' te zagen. Eenhonderdzestigduizendstemeter is net iets meer dan zesduimpjes van een dingus, yep!
(Sorry, ik laat me hier even gaan — ik kan echt niet geloven dat een van de top drie industrielanden van de wereld nog steeds vasthoudt aan een belachelijk maatsysteem. - met Noord Korea en nog 1 of 2 achterlijke landen.)

• Leuk
  • Haha
Waarderingen: rmenkveld en vandikte

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
647
182
Arnhem - Schaarsbergen
Verduidelijking: de nieuwe 160 zaag van FS is er vooral omdat ze in het land van Biden heel erg zaten te bitchen dat 155 van die rare millimeters nooit genoeg waren om een ' six inch by whatever' te zagen. Eenhonderdzestigduizendstemeter is net iets meer dan zesduimpjes van een dingus, yep!
(Sorry, ik laat me hier even gaan — ik kan echt niet geloven dat een van de top drie industrielanden van de wereld nog steeds vasthoudt aan een belachelijk maatsysteem. - met Noord Korea en nog 1 of 2 achterlijke landen.)
Verdiep je eens in de duim, de voet en de yard, het imperiale stelsel is prachtig. Veel dingen in het dagelijks leven zijn ervan afgeleid inclusief houtmaten.

AtelierHQ

Actieve deelnemer
8 jul 2019
137
63
Opwijk
Zonder liniaal en met de fijnregeling (zwart knopje boven op de diepteregeling) volledig ingedraaid zou je toch echt wel 55mm moeten halen. En met de nieuwe ts60 55mm Met rail.
Die is er trouwens gekomen vooral om onder verstek nog diep genoeg te kunnen zagen zonder de ts75 nodig te hebben.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.980
2.503
Klein-Brabant, Vlaanderen
Verdiep je eens in de duim, de voet en de yard, het imperiale stelsel is prachtig. Veel dingen in het dagelijks leven zijn ervan afgeleid inclusief houtmaten.
het imperiale stelsel heeft in ieder geval iets van nostalgie
en inderdaad uit het dagelijkse leven gegrepen
bij gebrek aan een breedtemaat gebruik ook ik nu nog mijn duim om bij twijfel de breedte van hout te schatten
helaas niet echt praktisch noch precies, want ieders duim heeft een andere breedte
vandaar al die verschillen in dat soort maten
de boer van wie ik mijn hoeve kocht, rekende voor oppervlakte in dagwand
da's de oppervlakte koren die je in 1 dag met de handzeis kan maaien
meer achtergrond in wikipedia

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.936
928
Enschede
ingoogni.nl
Verdiep je eens in de duim, de voet en de yard, het imperiale stelsel is prachtig.
Ja, dat is het. Het heeft een museale kwaliteit.

Hoeveel liter is een barrel?
Wat voor barrel? Olie, bier, ...

Ook een leuke, in al die youtubes, alle mogelijke maten worden door elkaar gebruikt en ze hebben het bijvoorbeeld steeds over een mill als fracties onhandig worden, of is het een mil (aka thou). Een mil is 1/1000 inch.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.953
3.516
In usa vaak gespleten enkel fase net. Grote trafo aan de paal. Daar uit komen een gedeelde aarde en 2 x110 volt groepen. Tussen de fasen 220 en tussen een fase en ground 110. Is ook op veel eilanden in het caraibisch gebied zo.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.352
3.465
Gaanderen
Helaas is onze metrisch voorvechter in de USA gestorven # WR1944 In de USA wordt wel steeds meer metrisch gebruikt. Ik heb op een amerikaansforum eens geoppert om over te gaan op 230 v 50 HZ maar dat werd niet gewaardeerd.
Toch heeft het werken met inches wel wat als je ook hout in die maten hebt. En je gaat niet te klein dan werkt het prima. Moet je echt gaan rekenen zoals metaalbewerkers wel eens moeten dan is het metrische systeem velen malen beter. Ik doe alles in metrisch al heb ik wel steeds meer inbusmaten in inches. Leve incra en dergelijke.

• Leuk
Waarderingen: HenkG

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.