Ik heb hier een soortgelijk projectje op mijn lijstje staan voor sierbalken dat hier vroeg of laat eens aan de beurt moeten komen. Hier zijn het gebeitste balken dat ik graag terug had gebracht tot de natuurlijke kleur van de balken.
Ik heb dat testje een tijd geleden met de rotex 150 gedaan in combinatie met een rts 400. Ik moet zeggen dat de rotex er wel vlotjes doorging, maar dat de rts heel wat langer nodig heeft om voldoende af te nemen. De rotex geraakt ook niet superkort tot bij het plafond zelf dus daar moet je rekening houden met heel wat rts schuur-uurtjes

.
Hou er ook rekening mee dat er eventueel wat kleine beschadigingen in de laklaag (of gyproc?) van het plafond kunnen komen door de oscillerende werking van de rts (zie detail weergave foto). Ik weet niet of dat een probleem kan zijn in jouw geval.
Om een idee te geven van de tijd dat dat stukje in beslag nam. Volgens mij was dit ongeveer 3 minuten (als ik het mij nog goed kan herinneren). Het is wel niet perfect afgewerkt tot in de hoeken, en volgens mij met korrel 80 (?) gedaan bij wijze van test.
Hier ook nog eens een datil van de aansluiting met het plafond en de "beschadiging" tegen het plafond van de rts
Hou er ook rekening mee dat je die 156 meter boven je hoofd moet werken. Daar denk je dan ook best aan gewicht van de machines en de hantering ervan. De rotex 150 heeft daar niet echt zo een ideale vorm voor (weet niet hoe dat zit met een 125 of 90).
Ik zit zelf ook te twijfelen om eventueel die balken los te halen om ze daarna door de vandikte te halen. In mijn geval zijn ze vast geschroefd tegen het plafond, waarbij de bouten dan weggewerkt zijn met houten pluggen, dus die kunnen even uitgeboord worden om de balken te verwijderen. Misschien is dat ook een optie bij jouw? Of zijn het echt balken die deel uitmaken van een constructie?
Een overige optie zou eventueel zijn om met een (elektrische) schaaf te werk te gaan. Dan heb je wel nog altijd het probleem ivm de hoeken. Ik weet ook wel niet of dat een goede en praktische optie kan zijn (lijkt me vooral theoretisch mogelijk), maar dat kan iemand anders hier op het forum misschien wel bevestigen vanuit eigen ervaring

.
In ieder geval is dit een uitgerekende kans om de aanschaf voor wat extra materiaal te verantwoorden