Festool Of1010 nieuwe motor

teunos

Actieve deelnemer
12 apr 2021
137
108
Oss
Ik heb een of1010 met defecte motor. Deze wil ik graag vervangen en hij ligt reeds uit elkaar.
Door op de as te tikken met een rubberhamer is de motor eruit gekomen. Echter was hier veel kracht voor nodig. Het lager zat dan weer relatief los in het huis en is nu ook los.
Hoe krijg ik straks de nieuwe motor erin?
De motor perst vanaf boven in het lager, dat op zijn plek wordt gehouden enkel door de asblokkering met 3 m4 boutjes, op de buitenring van het onderlager.

Is het voldoende om de motor in de vriezer te leggen van tevoren?

Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.936
3.513
Het gaat vermoedelijk over het anker. Bovenste lager gaat met lager trekker. Onderste ook, maar ik begrijp dat je hem er uit hebt geslagen. Bij montage zet je het onderste lager op een pijpje zodat de binnenring steunt en de as genoeg ruimte naar onder. Dan pers je de as in het lager. Daarna pers je ook het bovenste lagerer op.

teunos

Actieve deelnemer
12 apr 2021
137
108
Oss
Ja dat is inderdaad hoe het normaal gaat, maar dat werkt nu dus niet.
De opbouw volgorde is
Anker
(Ventilator)
Onderhuis
Lager
Borgring

Waarbij het onderlager dus vanaf de andere kant als het anker in het onderhuis gaat.
Met de nieuwe motor kan ik dus niet eerst het lager erop zetten.
En een lagertrekker om het anker eruit te halen ging dus ook sowieso niet werken.

Dat het onderlager nu aan gort is snap ik, maar die wilde ik sowieso gelijk mee vervangen.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.936
3.513
Wat is je probleem? De ventilator druk je eerst op het anker. Het lager stop je in het lagerhuis. Dat is een schuifpassing. Dan zet je het lager op het stuk pijp en druk je het anker er in.

teunos

Actieve deelnemer
12 apr 2021
137
108
Oss
Het lager zit aan de andere kant van het onderhuis tov het anker en ventilator! Het lager erop persen gaat dus niet zonder het onderhuis al over het anker te hebben geschoven.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.936
3.513
Ja dat zeg ik toch? Je stopt het lager in de behuizing en dan druk je het anker er door heen.

teunos

Actieve deelnemer
12 apr 2021
137
108
Oss
Voor de goede orde;
Dat komt er dan op neer dat het lager inclusief onderhuis moet balanceren op de pijp terwijl het anker er in wordt geperst?

Bijlagen

• IMG_5101.jpeg
    IMG_5101.jpeg
    142,9 KB · Weergaven: 14
  • IMG_5103.jpeg
    IMG_5103.jpeg
    96 KB · Weergaven: 14

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.936
3.513
Ja, zo werkt dat. Het lager moet steunen op de binnenring met persen. Anders help je je lager aan gort.

teunos

Actieve deelnemer
12 apr 2021
137
108
Oss
Het lager moet steunen op de binnenring met persen. Anders help je je lager aan gort.
Ja die snapte ik, het gaat me er echt zuiver om of er geen andere methode is dan persen, terwijl het onderhuis balanceerd op de buis in de pers, maar dan ga ik dat gewoon proberen.
Zojuist nieuwe onderdelen besteld, wordt vervolgd.

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.165
442
Ja dat zeg ik toch? Je stopt het lager in de behuizing en dan druk je het anker er door heen.
Dan druk je het lager weer uit de behuizing, omdat het lager van onderen er in gaat en het anker van boven. Ik weet niet waar die drie gaatjes van zijn, rondom het lager, maar als die schroefdraad hebben, dan een paar boutjes en ringetjes om het lager op zijn plek te houden. Of anders een stuk hout wat in het gat past. Dan hoef je niet met een stuk pijp te balanceren.

teunos

Actieve deelnemer
12 apr 2021
137
108
Oss
Dat is precies waarom ik initieel de vraag stelde, je drukt het lager er inderdaad weer uit tenzij je die van onder ondersteund met een pijp oid, wat kan, maar dan moet je dus het hele onderhuis balanceren, wat ik nu maar alsnog ga proberen.
Die 3 gaatjes zijn voor het onderdeel wat de asblokkering voorziet, maar die ligt enkel aan op de buitenring van het lager dus dan ondersteun je niet de binnenring.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.936
3.513
De dekplaat met de drie boutjes kan je pas monteren na de montage van de as. Je moet bij het inpersen van de as, de binnenring van het lager kunnen ondersteunen. De buis waar je op afsteunt, las je even op een plaat, zodat hij recht op blijft staan. Je steekt het anker door het lager tot hij tegen de lagerpassing aan zit. Dan kan je het hele spul op de pijp leggen. Het uitstekende deel valt in de pijp en zorgt dat het blijft staan. Je hebt nu een hand vrij om de pers te bedienen en een om het werkstuk goed recht op te houden.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.