Festool handgreepfrees

ArcösS

Actieve deelnemer
27 jan 2013
90
4
Festool heeft een handig freesje om handgrepen uit te frezen. Alleen vind ik €100 voor die enkele keren best veel geld. Kent hier iemand een alternatief voor? Online vind ik niet veel terug. Met een enkel radiusfreesje heb ik nog geprobeerd, maar was er uiteindelijk niet zo tevreden over. De 1ste x gaat goed, maar de andere zijde neemt de afronding als referentie.
Kan een afbeelding zijn van handboor, boormachine en tekst



Alle reacties:
99
 

Baardmans

Actieve deelnemer
5 sep 2018
48
44
deze
Misschien bedoel je zoiets? Ik heb er geen ervaring mee, maar ik heb hem in mijn favorieten staan. Wie weet heb ik hem ooit nodig.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Is dit niet gewoon een vingernagelfrees met een bepaalde radius? Worden ook gebruikt om reel seats (vliegenhengels) uit te frezen. Wellicht is deze radius niet standaard (dat is die voor reel seats ook niet) en is ie daarom aan de prijs?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.711
2.573
Gaanderen
Henk waar vliegvissen allemaal niet goed voor is. Ik dacht ook meteen aan een frees voor rail seats. In het verleden ben ik daar eens mee bezig geweest. Als je zoekt op convex routerbit of reelseat router bit dan kom je een eind. Waarbij de laatste zoekopdracht je wel een hogere prijs zal geven. Ik heb de zoek gegevens van toen niet meer maar deze wel gevonden. Wel zal je dan met een kopieering moeten werken. Zoeken met google lens of zoiets zal misschien een nog goedkoper resultaat opleveren.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.118
2.616
Je kan een lagertje met een 1/2 binnendiameter op het asje van je frees lijmen met studlock. Blijft prima zitten en je kan met een mal werken.
 

jorisvh

Post veel
de Festool heeft een lager, de CMT en de Bosch niet.
niet dat dat het prijsverschil verklaart, maar zonder lager zie ik niet goed hoe je die gebruikt voor bvb een ronde greep

aanvulling:
ik zag het gisteren niet 💤 maar met een kopieerring of door een lager toe te voegen zoals Wim en Chevy66 al zeiden kan het natuurlijk wel.
 
Laatst bewerkt:

ArcösS

Actieve deelnemer
27 jan 2013
90
4
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

hdv

Post veel
24 nov 2019
851
445
Noord-Veluwe
@jorisvh : Dat groene ding ziet er exact hetzelfde uit als degene die ik dik een jaar geleden bij amazon.nl heb gekocht. Dat was, zoals gebruikelijk met Chinese producten, onder een compleet andere merknaam.

Het was bedoeld voor een eenmalig klusje, maar ik heb 'm nog steeds. Het is zeker geen geweldige freesbit, maar hij viel me voor dat geld ook niet tegen. De lager leeft nog steeds en het trillen door niet concentrisch zijn valt ook erg mee. De standtijd qua scherpte is niet wat ik gewend ben van CMT, maar ja wat wil je voor dat geld. Al met al heb ik geen spijt van de aanschaf. Ik zou liever een soortgelijke frees van een "betrouwbaar" merk hebben, zodat ik er langer mee zou kunnen doen. Maar ik doe het er wel mee.

[Edit] Ik heb net uit nieuwsgierigheid eens de bon opgezocht en ik blijk dat ding op 21 maart 2021 gekocht te hebben. Hij leeft dus al ruim 2 jaar. Het gebruik is toegegeven niet heel intensief, maar ik heb er toch wel aardig wat metertjes multiplex mee afgerond hoor.
 

Bijlagen

  • router_bit_systainer-01.jpg
    router_bit_systainer-01.jpg
    89 KB · Weergaven: 28
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.711
2.573
Gaanderen
Ik vind de kwaliteit best wel meevallen. Alleen de rechte freesjes van 6mm gaan bij mij niet lang mee. Die zijn voor mijn houtrotfrees en dan kom ik veel draadnagels/schroeven tegen. Verbruiksartikel zullen we maar zeggen. Een topkwaliteits frees houd het ook niet langer vol.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.118
2.616
Gebruik jij gewone houtfrezen in je houtrotfrees? Geen vol hardmetalen stiftfrezen? Die hebben weinig problemen met achter gebleven ijzerwaren.
 

jorisvh

Post veel
Ik vond gisterenavond bijna dezelfde op Ali en bestelde hem.
Dat groene ding ziet er exact hetzelfde uit als degene die ik dik een jaar geleden bij amazon.nl heb gekocht. Dat was, zoals gebruikelijk met Chinese producten, onder een compleet andere merknaam.
ja, amazon begint - althans wat Chinese producten betreft - meer en meer een kloon van Ali te worden.
3 verschillende merknamen en 3 verschillende prijzen voor identieke producten, totaal ondoorzichtige BTW, …
 

studiohettinga

Actieve deelnemer
28 jul 2014
42
13
Gelderland
Al jaren gebruik ik dezelfde greepmal van berkenmultiplex in combinatie met kopieerring en rechte freesbit diam. 10 of 12. De opening in de mal is rechthoekig; de greepopening krijgt dan vier rechte zijden en 4 kwartronde hoeken. De greepranden breek ik met schuurpapier. Het resultaat is een strakgelijnde greepopening. Gebruik van een kwartrondfreesje maakt het uiterlijk naar mijn idee wat te "mollig". Bij (meestal) dun materiaal kun je bovendien niet zoals bovengezegd van 2 kanten frezen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ArcösS

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.