Festool gereedschap

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.713
2.574
Gaanderen
Bij deze trap zou ik ook afbijt en een schraapstaal/vlijmscherpe krabber nemen als de trap in een dekkende kleur geschilderd zou worden. Moet ie weer terug in de blanke lak dan zou ik hem goed opschuren.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Voor de trap is een rotex ideaal, maar zoals je aangaf heb je daarna vooral werkzaamheden met grotere oppervlakte, dat is met rotex 90 niet handig, is er in je vriendenkring niet iemand met een simpele mouse? dan wel een multitool daar kan je vaak schuurpapier op krijgen ( is niet ideaal, maar voor 1 trap hobbymatig schuren is dat te doen).
De ETS heb ik nog geen ervaring mee ( staat nog op m'n lijstje).

Daarnaast koop GEEN maar echt GEEN CXS/TXS 16nm aan kracht is echt te weinig, koop liever een grote machine van festool en een kleine van bosch/ makita, die hebben leukere setjes met een kleine boormachine en schroeftikkertje, veel leuker geld en sterker.
Heb de TXS in bezit gehad, toch maar snel 18v. Bosch gehaald.

@willem1958
Verfkrabbers zijn uit den boze wanneer men wilt gaan schuren/ schilderen, denk om de onderlaag.

@Elroyv; Ieder z'n eigen manier maar voor mij heeft een verfkrabber altijd prima gewerkt op lastig bereikbare plaatsen, en als je niet gaat rausen maar rustig doet dan gaat het best.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
BTI maakt dezelfde systainers welke veel goedkoper zijn,
Hier wil ik precies meer over weten :).

De Blauwe Bosch uit je voorbeeld heb ik zelf (al 7~8 jaar, overigens) en kan ik alleen maar aanbevelen, wat ik dan ook regelmatig doe :). tegenwoordig vind je'm in DE voor 107 EUR, inclusief twee batterijen. Verniet, gelijk ze zeggen ten Zuiden van de Maas.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
De systainer zijn geen uitvinding van Festool, maar van Tanos. Ondertussen valt Tanos onder dezelfde groep als Festool. De systainers van Tanos zijn over het algemeen wat goedkoper dan van Festool. Maar de prijzen verschillen niet veel/ Ondertussen zijn er andere bedrijven die ook systainers maken, zoals BTI. Deze hebben dezelfde afmetingen als Festool/Tanos en zijn dus onderling te koppelen. Er zijn steeds merken die hun gereedschap in systainers verkopen. Soms is dat de nieuwe T-lock (bv Fein) en soms het oude model (de Classic) bv Makita en Mafell. O.a. Gereedschappro heeft systainers van diverse merken.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
...

Daarnaast koop GEEN maar echt GEEN CXS/TXS 16nm aan kracht is echt te weinig, koop liever een grote machine van festool en een kleine van bosch/ makita, die hebben leukere setjes met een kleine boormachine en schroeftikkertje, veel leuker geld en sterker.
Heb de TXS in bezit gehad, toch maar snel 18v. Bosch gehaald.

...

Grappig hoe ervaringen uiteen lopen. Ik heb al een aantal jaar een CXS en ik ben er heel erg tevreden over. Nooit de behoefte gehad aan een zwaardere machine. Voor het echte lompe werk gebruik ik een schroefmachine met een staart, tot 5*70/80 heb ik die niet nodig en als ik voorboor kan 6*150 ook prima. Mijn referentie is trouwens een kleintje van Makita (DW330) die na 1 1/2 jaar gebruik vervangen is door de CXS, ik hoef er geen seconde over na te denken welke beter is en fijner werkt voor mij. :)
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
De systainer zijn geen uitvinding van Festool, maar van Tanos. Ondertussen valt Tanos onder dezelfde groep als Festool. De systainers van Tanos zijn over het algemeen wat goedkoper dan van Festool. Maar de prijzen verschillen niet veel/ Ondertussen zijn er andere bedrijven die ook systainers maken, zoals BTI. Deze hebben dezelfde afmetingen als Festool/Tanos en zijn dus onderling te koppelen. Er zijn steeds merken die hun gereedschap in systainers verkopen. Soms is dat de nieuwe T-lock (bv Fein) en soms het oude model (de Classic) bv Makita en Mafell. O.a. Gereedschappro heeft systainers van diverse merken.
Het Tanos verhaal was me bekend (hoewel mijn P1CC toch echt in een T-Loc zit, en niet in een classic, maar dit ter zijde ;) ), maar dat andere fabrikanten compatibele systainers (of copieen, het is me al gelijk als ze binnen de lijntjes kleuren) aanbieden wist ik niet! Interessant. Bedankt voor de info en de link(s).

Allez, "interessant". Lees: "dit gaat weer geld kosten"…
 

Elroyv

Nieuw lid
1 jun 2016
4
0
@Klaas
'Grappig hoe ervaringen uiteen lopen.'

Is natuurlijk ondervangen aan de werkzaamheden die men met een machine uitvoert.
Voor een meubelmaker is het best een fijne machine en voor een schroefje links en rechts, maar ik merkte dat ik te teveel van de machine vroeg.
Als de kracht geen probleem is voor iemand is het met centrotec etc best een leuk apparaat:):)

Ze maken ook steeds gekkere dingen in die systainers, eerst al een compressor, stofzuiger, nu maken ze er zelfs een stopcontact van, geen idee wat je er aan hebt voor €150 krijg je 4 stopcontacten met 10 meter snoer...

 

PBT

Actieve deelnemer
Ze maken ook steeds gekkere dingen in die systainers, eerst al een compressor, stofzuiger, nu maken ze er zelfs een stopcontact van, geen idee wat je er aan hebt voor €150 krijg je 4 stopcontacten met 10 meter snoer...

Mijn kabelrol van €100 heeft 3 stopcontacten en 33m kabel. Lijkt mij iets wat toch wel wat handiger is.

Ik heb overigens ook een cxs. Heel tevreden over. Het grovere schroefwerk doe ik met een 18v bosch. Als het écht grof is (lees: 8x200 met schijfkop bv.) pak ik de pdc. Je moet het gereedschap gebruiken waar het voor gemaakt is. Dus niet met een 10,8v schroeven 6x160 willen draaien. Daar zijn deze niet voor gemaakt.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Mijn kabelrol van €100 heeft 3 stopcontacten en 33m kabel. Lijkt mij iets wat toch wel wat handiger is.

Ik heb overigens ook een cxs. Heel tevreden over. Het grovere schroefwerk doe ik met een 18v bosch. Als het écht grof is (lees: 8x200 met schijfkop bv.) pak ik de pdc. Je moet het gereedschap gebruiken waar het voor gemaakt is. Dus niet met een 10,8v schroeven 6x160 willen draaien. Daar zijn deze niet voor gemaakt.

Amen op het laatste! Gebruik het waarvoor het gemaakt is! :)

Wat die kabelrol aangaat, in een kleine werkplaats is het wel super dat het in een koffer zit, alleen het snoer is denk ik wel wat aan de korte kant. 15 meter was beter geweest. En de prijs is exorbitant naar mijn mening, dat zou ik er niet voor overhebben.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.775
743
Enschede, Twente
Alle systainers, of ze nou van Festool, Makita of Senco zijn, worden door Tanos gemaakt. Het interessante van direct bij Tanos kopen is dat de nouveautés daar als eerste te bekomen zijn. En je bent dan min of meer merk-neutraal. Tanos heeft een 'poot' die aan de medische branche levert, en ook eentje voor inricgten van bedrijfswagens en dergelijke. Interessant om eens rond te kijken op hun site.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
@Klaas
'Grappig hoe ervaringen uiteen lopen.'

Is natuurlijk ondervangen aan de werkzaamheden die men met een machine uitvoert.
Voor een meubelmaker is het best een fijne machine en voor een schroefje links en rechts, maar ik merkte dat ik te teveel van de machine vroeg.
Als de kracht geen probleem is voor iemand is het met centrotec etc best een leuk apparaat:):)

Ze maken ook steeds gekkere dingen in die systainers, eerst al een compressor, stofzuiger, nu maken ze er zelfs een stopcontact van, geen idee wat je er aan hebt voor €150 krijg je 4 stopcontacten met 10 meter snoer...


Die contactdoos met 4 stopcontacten voor €150 heb ik zelf nagebouwd in een oude Festool Classic systainer. Ik heb er dan wel 5 contacten in gebouwd en een master/slave schakelaar ingebouwd. na 1 dag te hebben gebruikt wou ik al niet meer zonder ik heb niet zo'n schakeling in mijn stofzuiger en het blijk verrekte handig te zijn. Tevens is het makkelijk op te bergen samen met mijn andere systainers.

Ik wil niet zeggen dat een haspel een onzinnig ding is, maar dit was voor mij een hele verbetering.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.775
743
Enschede, Twente
Het is met Festool net zoals met Apple. Duur in de aanschaf, maar met gemiddeld een veel hogere restwaarde (ik bedoel tweedehands verkopen) . Dat maakt dat de gebruikskosten niet veel hoger liggen dan bij producten van het prijssegment eronder. Voorbeeld: een TS55 kost nieuw 400 euro (en dan is dat het nieuwste model), een 2-de hands doet 175 tot 200 euro (en dat is meestal een oudere versie). Die kan wel vier, vijf jaar oud zijn en dan kost de zaag je een euro per week. Heb ik wel over voor een beter resultaat & fijner werken.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Is dat niet met zo'n beetje alles van festool? Ik gebruik overigens bijns niks anders dan festool, alleen accugereedschap heb ik bosch blauw en breekhamer van hitachi

Nee, vind ik niet. Zeker niet als je kijkt wat Makita, DeWalt en Mafell vragen voor vergelijkbare spullen. Dat ontloopt elkaar niets meer.
 

CK3v1N

Actieve deelnemer
25 feb 2014
97
1
Ik heb de Rotex 90 binnengekregen en worstel nog met een klein probleem. De industriele stofzuiger die ik heb (Eibenstock DSS 25 A), heeft geen mof op het einde van de slang. De diameter van de slang is 36.
Welke verloopstuk heb ik nu nodig om de slang (diameter 36) aan de Rotex (diameter 27) te hangen.

Ik vond deze 3 maar geraak is niet aan uit:
http://www.toolnation.nl/festool-slangmof-dc-d-36-27-as.html
http://www.toolnation.nl/festool-rm-d36-27-as-verloopmof.html
http://www.toolnation.nl/festool-aansluitmof-antistatisch-d-36-dm-as.html?sqr=487721&
 

JvI

Nieuw lid
19 mei 2016
7
0
Heb je hier toevallig een foto van?

Excuses voor de late reactie: jazeker; zie hieronder;;
foto 1; de ringen die ik aanwijs heb je voor deze oplossing niet nodig [die is dus voor als je een groene Festool slang wil aansluiten]
Foto 2: festool stofzuigerslang met koppelstuk voor de TS55
foto 3: je rolt een stukje binnenband van c.a. 15 cm om het koppelstuk op de afzuiger en schuift dit met wat gevoel [beetje schuin indraaien] in het aansluitingsstuk op de schuurmachine

image.jpgimage.jpgimage.jpgimage.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.