Festool CTL midi cycloon

HoutWouter

Actieve deelnemer
4 okt 2020
116
52
Utrecht
Een cycloon voegt sowieso geen zuigkracht toe, dus je zal wellicht iets inleveren aan zuigkracht (zeker als je ook nog extra filters of verloopstukken toevoegt). Qua stofafzuiging win je niets. Dus doe je het alleen voor stofzakken die minder snel vol zitten? (Of begrijp ik het principe cycloon niet goed)

Er zijn wel mensen op YouTube die dit (lijkt met succes) gedaan hebben:
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.162
867
Ulvenhout
Het voordeel van een cycloon vind ik dat je de zuigkracht behoudt ook wanneer er veel stof in je opvangbak zit. Wanneer een stofzak vol raakt neemt de zuigkracht juist af, nu is dat niet het geval en heb je dus constant de maximale zuigkracht.
Dat zou je natuurlijk winst kunnen noemen...
 
  • Leuk
Waarderingen: HoutWouter

FreaknZoid

Actieve deelnemer
15 dec 2020
58
21
West ZeeuwsVlaanderen
Het voordeel van een cycloon vind ik dat je de zuigkracht behoudt ook wanneer er veel stof in je opvangbak zit. Wanneer een stofzak vol raakt neemt de zuigkracht juist af, nu is dat niet het geval en heb je dus constant de maximale zuigkracht.
Dat zou je natuurlijk winst kunnen noemen...
Wat heb je er op aangesloten?
 

Alex Timmermans

Actieve deelnemer
6 sep 2020
72
16
Ik heb ‘m op de ctl26 zitten. Je verliest wel wat vermogen maar het is wel verrekte handig. Nauwelijks meer stofzakken nodig.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik zou nerveus worden van zo een constructie op mijn stofzuiger. Ik heb iets meer geld uitgegeven en een Starmix gekocht met automatische filterreiniging. De zuigkracht is een stuk hoger dan de Midi en ik heb geen zakken meer nodig.
 

FreaknZoid

Actieve deelnemer
15 dec 2020
58
21
West ZeeuwsVlaanderen
Ik zou nerveus worden van zo een constructie op mijn stofzuiger. Ik heb iets meer geld uitgegeven en een Starmix gekocht met automatische filterreiniging. De zuigkracht is een stuk hoger dan de Midi en ik heb geen zakken meer nodig.
Zal daar ook eens naar kijken, zie dat die ook water zuigt, heb zelf nu een numatic george daarvoor, als die starmix nu een 2 in 1 is zou dat ook ruimte winst maken,

Gebruik je de starmix ook in combi met festool?
Met name voor het schuren binnen gebruik ik de midi veel
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik heb een Midi (al een jaar of 10) en onlangs de Starmix bijgekocht. De Starmix heb ik aangeschaft enerzijds als werkplaatszuiger, anderzijds om minder vaak te moeten switchen. De Midi is een uitstekende stofzuiger voor machines die niet teveel en kleine spanen produceren. Ideaal voor een schuurmachine, Domino, kleine werken met de bovenfrees... Bovendien licht en gemakkelijk te transporteren. Maar bij gebruik aan cirkelzaag en draaibank is de zak snel vol. Als werkplaats of werfzuiger ongeschikt vanwege de kleine diameter van de slang. De Starmix is groter en sterker. Grotere diameter en langere slang, grotere ketel, meer zuigkracht, automatische reiniging. Ze vullen elkaar dus aan, maar wat je met de Starmix kan, kan niet allemaal met de Midi. Bij de Starmix wordt een zuigmond adapter meegeleverd die geschikt is voor Festool. En heeft uiteraard ook automatische start.
Een cycloon zal waarschijnlijk wel zijn werk doen, maar ik heb in de werkplaats liever compacte en robuuste machines die tegen een stootje kunnen. De meeste constructies van zuigers met cycloon zijn dat niet.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
Misschien klein beetje off topic, maar naar aanleiding hiervan ben ik opnieuw gaan twijfelen wanneer je nu wel of geen stofzakken gebruikt in een stofzuiger, want volgens mij zijn (de meeste) bouwstofzuigers ook zonder zak te gebruiken. Het af te zuigen materiaal (hout of cementachtig) en wel of geen filterreiniging?
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Ik gebruik zelfs een cycloon in combinatie met mijn CTL Mini. Vanaf de mini de dikst mogelijke slang en zo kort mogelijk naar de cycloon en vandaar naar een zelfbouw "verdeelstation" voor koppeling aan Kapex 60 en een slang naar de losse machines (invalzaag, decoupeerzaag, schuurmachine, lamellofrees en pocket holes hulpstuk).

Werkt prima. Nooit meer een zak vervangen. De zelfgemaakte opvangbak (9mm multiplex) geregeld leeggooien. Als toevallig alle koppeling gesloten zijn op het verdeelstation, zuigt ie de 9mm mpx wanden naar binnen; voldoende zuigkracht dus.

Ik ben er prima tevreden mee.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Misschien klein beetje off topic, maar naar aanleiding hiervan ben ik opnieuw gaan twijfelen wanneer je nu wel of geen stofzakken gebruikt in een stofzuiger, want volgens mij zijn (de meeste) bouwstofzuigers ook zonder zak te gebruiken.
Het gebruik van de stofzak voorkomt dat je filter snel volloopt, Ik heb zelf een Husqvarna die ik gebruik zonder stofzak, gewoon omdat ik er niet eens 1 heb liggen, maar als je ook regelmatig, zoals ik, een schuurmachine aansluit heb je toch al vrij snel dat de filter volloopt omdat dat stof echt niet allemaal in de cycloon gescheiden wordt. En het helpt ook wel als je op tijd je emmer eronder leegmaakt. Ik was laatst bezig met het vlakken mbv een frees en toen was ik nogal laat met controleren en zat zelfs de stofzuiger helemaal vol.
🤪
 
  • Leuk
Waarderingen: FreaknZoid

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.