Festo OF 1010 EBQ+ wat is het waard ?

EvdL

Actieve deelnemer
14 sep 2011
224
24
Eemnes
Ik kan van mijn collega een Festool OF1010 EBQ + overnemen die hij van een kennis gekregen heeft. Nu is mijn vraag wat zo'n ding waard is mijn collega had het over een nieuwwaarde van €800 maar dat klopt volgens mij niet.

Ik heb zelf een Bosch GOF 1300 die ik eventueel wil verkopen aangezien ik geen twee frezen nodig heb. Is daar animo voor of is die al zo oud dat die afgeschreven en niks meer waard is?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.918
2.536
Waarom zou je je bosch vervangen door die festo en er nog op toe leggen ook?
 

rzeinstra

Nieuw lid
8 jul 2012
5
0
Heerenveen
Een splinternieuwe OF1010 in systainer incl. 80cm rail kost ca. € 525,-- incl. btw. Tweedehands in goede staat ca. 250 tot 300 euro. Mooi spul, maar dat is die GOF1300 ook. Zonde van je geld
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Een snelle Google leert dat de plus op €640 komt bij Toolnation. Als je Bosch verder nog goed is kan je je afvragen of het een verstandige keus is. Het is een mooie set hoor, die Festool, maar ook minder krachtig. Voor je Bosch krijg je niet veel meer. Zal hooguit €100 zijn?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik kan van mijn collega een Festool OF1010 EBQ + overnemen die hij van een kennis gekregen heeft. Nu is mijn vraag wat zo'n ding waard is mijn collega had het over een nieuwwaarde van €800 maar dat klopt volgens mij niet.

Ik heb zelf een Bosch GOF 1300 die ik eventueel wil verkopen aangezien ik geen twee frezen nodig heb. Is daar animo voor of is die al zo oud dat die afgeschreven en niks meer waard is?


Is dat deze bosch

c2821cbdbf38b2f2989f1acab149721b.jpg


Dan zou ik niet weten waarom je die weg wil doen, dat lijkt me een hele fraaie machine
Ook sterker dan de 1010, die grote en motorsterkte zou deze eerder in de buurt van een OF1400 komen

Je kennis leeft in sprookjesland...
 

EvdL

Actieve deelnemer
14 sep 2011
224
24
Eemnes
Yep het is de Bosch van de foto. Ik had er eerst een die de geest gaf. Mijn schoonvader stopte met zijn aannemersbedrijfje en ik kreeg toen zijn "oude" Bosch frees wat toevallig dezelfde was. Voor mijn gevoel is de Festool een betere kwaliteit dan de Bosch maar dat is puur op gevoel aangezien mijn eerste Bosch frees kapot ging.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.918
2.536
OF1010 gaan ook kapot. Een groot voordeel van de bosch is dat hij een ronde voetplaat heeft. Dat vindt ik een groot voordeel als je de voet als aanslag gebruikt in een mal. En dat onhandig ver uitstekende handvat van de festo heb ik ook vaak ruzie mee. Door de bouwwijze kan je de festo niet omdraaien als je met het handvat en die onhandig geplaatste stomp plastic van de plug it stekker op de grond zit te bonken.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Die configuratie van de Festo (Festool) bovenfrezen (wij hebben nog een OF900...) is voor sommige klussen heel handig, voor andere volstrekt hopeloos. Daarom heb ik daarnaast ook een Metabo Signal 1229 (die standaard op mijn Woodrat staat). Wat ik van deze Bosch weet is dat het een prima machine is. Die zou ik niet voor een tweedehands OF1010 wegdoen denk ik. Overigens, waarom vraagt die collega van jou geld voor iets dat ie zelf gekregen heeft?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Overigens, waarom vraagt die collega van jou geld voor iets dat ie zelf gekregen heeft?

Daar zie ik niks verkeerds in, misschien in ruil voor een klusje oid....kunnen 1001 dingen zijn, wil niet zeggen dat je het maar gratis weg hoeft te geven
Of wellicht heeft die persoon hem gekregen maar heeft die het financieel heel moeilijk...je kan nooit in andermans beurs kijken
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Ik heb mijn OF1010 toen voor 199 bij used products gekocht met extra frezen en wat spul erbij. Wel een oudere met vaste electra kabel er aan ipv plug-in steker. zou er ook niet veel meer voor betalen. Gaan meestal rond de 200/250 weg op marktplaats. Of het moet al een erg nieuwe zijn, dan meer.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Die oude Bosch bovenfrezen zijn volgens mij nog Made in Switserland, de GOF900 van mijn vader, die er hetzelfde uitziet in ieder geval wel. Wat ik een absoluut voordeel van de Bosch vind ten opzichte van mijn OF1010, zijn de snel wisselbare kopieerringen, daar is Bosch uniek in. Ook uitwisselbaar op alle modellen, daar gaat het systeemmerk Festool hopeloos mank vind ik. Elk model vraagt zijn eigen accesoires. Enige nadeel is de mindere afzuiging, er vanuit gaande dat je de zuigmond er wel bij hebt dan, anders is die zelfs afwezig.

De stangen in een OF1010 zitten ook niet gecentreerd ten opzichte van de frees, waardoor de machine niet op de accesoires omgedraaid kan worden, bijvoorbeeld op een cirkelgeleider linksom of rechtsom draaien, kan maar op één manier.

Ik zou de Bosch lekker houden. De deal met de Festool klinkt ook niet erg interessant. En bij noodzakelijke vervanging is de Bosch GOF1250 ook een fantastische machine, waar alle accesoires één op één op passen.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Dat is wel een punt over de Festool 1010: de kopieerringen moet je centreren en zo'n centreerdoorn kost ook niet niks. (30 euro of daaromtrent). De 1400 kan weer zonder en de 2020 ook, geloof ik (heb de manual nog niet gelezen). De uitwisselbaarheid van accessoires laat ook te wensen over, dat zal er mee te maken hebben dat de verschillende Festoolfrezen diverse oorsprongen hebben (Holzher/Mafell/???).
Wat ik wel weet is dat de Festool frezen strak werken. En dat ze een goede tweedehandswaarde houden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.