Festo AP68E aanpassing

dikketebbes

Nieuw lid
16 apr 2024
3
1
maan
Hoi Mensen,

Ik wil gaan speakerbouwen en heb daarom een Festo AP68E op de kop getikt voor 2 tientjes via marktplaats. Puur al voor het merk leek het me een goede deal om blind te kopen en maar hopen dat ik er iets mee kon doen. De motor doet het m.i. goed. Ding was heel vies en diverse onderdelen fout gemonteerd door vorige eigenaar waardoor de zaagblad scheef stond. Ik heb alles weer netjes gemonteerd zoals het hoort, maar nu is de geleidingsvoet enigzins krom waarvoor het blad niet stabiel haaks zaagt. Ik heb contact gehad met festo maar onderdelen hebben ze niet meer.

Ik kan eventueel zelf een een houten geleider en geleidingsvoet maken, aangezien ik voornamelijk MDF stroken wil zagen voor speakertjes, dacht ik dat deze zaag goed genoeg zou zijn. Of ben ik beter af met het monteren van de festo zaag onder een zaagtafel en dan een nieuwe invalzaag+geleider te kopen? Ik heb maar een klein schuurtje, ruimte voor een zaagtafel is er eigenlijk niet.....

Ik heb adviesposts op dit forum gelezen over de bosch gkt 55 gce en de Makita SP6000J. Wel erg duur om mee te beginnen.

Hebben jullie enig advies voor me? Ik heb nog niet zoveel ervaring met houtbewerken en zit in de intro-en orienteringsfase.:cool:
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.108
2.615
Met een hamer slaan geeft weinig controle. Vaak wordt het metaal juist opgerekt, waardoor het probleem groter wordt. Wat er precies moet gebeuren is gewoon afhankelijk van waar de grondplaat is verbogen. Soms is het nodig om uitgerekte delen warm te maken om weer tot het oorspronkelijke model te geraken. Een werkplaats pers is vaak handig, maar je komt vaak al een heel eind met wat grote lijmtangen en wat stukken ijzer.
 
  • Leuk
Waarderingen: dikketebbes

dikketebbes

Nieuw lid
16 apr 2024
3
1
maan
Het is gestanst metaal met opstaande randen en montagepunten. Het is gebogen is meer richtingen dan 1, ik ga dat niet kunnen repareren en daarnaast moet ik dan nog een geleiderail regelen voor de zaag, die kosten ook nog wel wat. Dan rijst de vraag of 5 jaar garantie kopen bij een Makita of Bosch niet een beter idee is. Of hebben jullie daar een cheap fix voor waarmee ik fatsoenlijk mdf platen op maat en haaks kan zagen met die ouwe festo?.
 
  • Leuk
Waarderingen: hansth

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
547
130
op maat en haaks
Weet niet hoe groot je panelen moeten worden, maar met alleen een invalzaag met liniaal ben je er nog niet, of je moet elk paneel heel nauwkeurig gaan aftekenen.
Handig is dan een MFT blad met benchdogs.
Maar wellicht ben je beter af met een zaagtafel.
 
  • Leuk
Waarderingen: dikketebbes

dikketebbes

Nieuw lid
16 apr 2024
3
1
maan
Offtopic maar bedankt voor de MFT suggestie. Ik heb afgelopen maand kleine portabele MFT workbenches met benchdogs gezien op youtube die je zelf kunt maken. Dat leek me een leuk startproject. Dus een ontwerp uitwerken en maken voor werken in mijn schuurtje en tuin, leek mij de eerste klus voor al het gereedschap dat ik al bezit.

Ik heb al best wel wat gereedschap opgespaard. Alleen nog een freesmal voor speakergaten, wat meetgereedschap, stel lijmklemmen en een rigide 2dehandse kolomboor die ik op mijn verrijdbaretafel kan monteren.

Als het allemaal uitpakt zoals ik hoop dan kan ik zomers buitenwerken in de tuin als het grotere werkstukken betreft. Ik wordt dan niet belemmerd door het volume van mijn schuurtje.
 

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
215
50
Grönnen
DE truc om met eenvoudige middelen panelen netjes op maat te maken is een bovenfrees.
Ietsje ruim op maat zagen, een strookje er op klemmen en een kopieerfrees er langs halen
En / of de kast in elkaar zetten met iets overmaat en dan gelijk frezen.

Nog even een plaatje bij het praatje :
WZU20320_c.jpg

Of met lager aan de andere kant, maar je "moet" ze gewoon allebei hebben.
En dan heb ik er nog een met 4kante mesjes, aan 4 kanten te gebruiken, voordeliger kan niet :)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: dikketebbes

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.